Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ventilen
Ganska mycket laddtryck

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Ventilen »

Ser bra ut!!
Mvh//Ola
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Vad "notchar" du med?

Smart med en "usa" bur ist för lösa framstötor! att ja inte tänkte så långt.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Halloj!
Tack för alla uppmuntrande kommentarer :)

Här kommer en liten rapport om dagens pyssel.

Hålsågsnotcharen funkar riktigt bra, var ganska humant pris på den.

Bild

Dagens incident. Kapmaskinen högg fast och for ur händerna på mig. Slog mig i sidan och trasslade in sig i tröjan. Jag klarade mig bra, men det gjorde inte tröjan. Det kunde gått riktigt illa.

Bild

Några rör till har kommit på plats.

Bild

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Bild

Fasiken bara utgifter ! En nästan ny Tröja :wink:
Tur det gick bra. Fort gjort man trasslar till det
(Burbygget ser mycket bra ut :thumbright: )

//Mats
Bild
hulta
För mycket laddtryck

Inlägg av hulta »

mycke fint :thumbright: :thumbright:
TEAM BOOST PERFORMANCE

michael hultgren
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

En stor del av lördagen gick åt till att mäta in och rikta det sista på bakramen. Det blev så mycket mäta och dubbelkolla alla mått så jag glömde att ta fram kameran :doh: Nu sitter nästan allt på millimetern. Vi fick ge oss när dom övre stötdämparfästena skilde sig ca 1-2 mm i höjd, för övrigt så sitter resten av fästena på millimetern.

Förstärkte bakramsstödet och svetsade fast den rambalken som satt rätt innan vi började trycka och dra det andra rambenet. När alla mått stämde så punktade jag fast det riktade rambenet också.

Bild

Vi fortsatte med boxningen av orginalramen, samt några förstärkningar för rören till buren och där rören i golvet ska fästas.

Bild

Bild

Bild

Rören i golvet ingår i SFI 25.5 specen som vi bygger efter. (det blir fler rör)

Bild

Bild

I går gjorde vi den första felkapningen. När vi skulle justera till en notchning på det ena röret till bakre krysset så vände vi röret ett halvt varv fel i notcharen. Plötsligt var det både för kort och passformen usel :( bara att göra om och göra rätt. (ingen bild på det )

I dag har vi börjat med några av rören som ska vara till funnycar buren. Men först så fick vi det andra längdsgående golvröret på plats och det sista på bakre X-et.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var allt för den här gången....
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

bra med inspiration :thumbright: . en liten fråga. du ställer buren på lådor och fäster själva burgolvet i dessa lådor. är det ok? blir inte det en "skarv"? på vilken sida hittar du spec på dessa?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
D.Svanberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av D.Svanberg »

Ser ju riktigt skoj ut :thumbright:
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev:bra med inspiration :thumbright: . en liten fråga. du ställer buren på lådor och fäster själva burgolvet i dessa lådor. är det ok? blir inte det en "skarv"? på vilken sida hittar du spec på dessa?
Har inte SFI specen här hemma...men det sår i reglerna att har bilen hel ram så skall rören fästas i ramen. Ramen skall boxas med 3 mm plåt av en längd på minst 6".

"Lådorna" har jag sett på flera olika amerikanska 25.5 byggen. Jag har ta mig tusan "dammsugit" internet på byggbilder av GMs G-body bilar. Varför uppfinna hjulet igen, när man kan "knycka" :P färdiga ideer.

Ha de'
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Det står inte helt stilla med racebilsbygget...men som alla hantverkare säger..."Eeehhh,det kom lite imellan"

Hur som helst, några minuter har jag fått över här och där, så jag har börjat pussla lite med bakaxeln.

Bild

Bild

Bild

Som jag skrev tidigare så "slant" pekfingret på "BUY NOW" knappen och vips var det ett paket på väg :) och mindre på kontot :(.

I dag kom grejorna. En MYCKET smidigare och lättare rattstång med Strange snabblossnings nav. Samt en Ny Huvudcylinder med adapterplatta.

Riktig racebils "Hårdporr" tycker iaf jag.

Tyvär så hade dom missat att skicka med en del smågrejor som ingår i Bromscylinder kitet. Vi får väl se hur dom löser det...eller om det blev första och sista gången jag handlade där.

Bild

Bild

Hasse som brukar ge mig en hjälpande hand med projektet var nyfiken och kom å tittade. Det resulterade givetvis i att vi började riva och slita i grejorna så vi kunde provmontera för att kolla hur det blir.

Bild

Bild
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Up Date på dom saknade delarna. Skickade ett mail till John "5-Door" på TNT Race Shop. Han svarade på mindre än en halvtimme.

Han konstaterade redan i går att han missat att packa delarna. Så enl. honom så hade han redan skickat dom, så jag borde ha dom ganska snart.

Vi får se hur det går...
Jörgen K.
Användarvisningsbild
JIMPA
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av JIMPA »

bra jobbat gåbbar :wink: blir skit fint!!! :thumbright:

mvh
TEAM BOOST PERFORMANCE

9.25@252km/h i en gammal e30!!!
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

JIMPA skrev:bra jobbat gåbbar :wink: blir skit fint!!! :thumbright:

mvh
Tackar :)

Men som vanligt har vi redan kommit på några detaljer som vi kanske skulle gjort lite annorlunda...men va f**n ska man hålla på och ändra på så'nt blir man aldrig klar :roll:
Jörgen K.
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

ser bra ut.
Firmor i usa är inte så intreserade av europer tror jag. har mailat 4-5st firmor till mitt bygge och rj racecars var dom somfungerade bäst men inte bra :thumbdown:
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Då saker å ting har en väldans förmåga att slå sig och ändra form när man svetsar i dom, så har jag slängt ihop en "liten" svetsjigg för att kunna förspänna axelhuset när man ska svetsa förstärkningen på baksidan av hus och rör.

Jag har fått in axelhus där rören har dragit sig bakåt mer än 5 mm per sida när det har svetsats dit en "ryggförstärkning" på felaktigt vis. det var förvisso på ett standard hus med orginalbredd. Man får ganska läskiga vägegenskaper med en massa toe out på bakhjulen.

Tittar man noga på närbilden så syns det att jag har spänt ner axelröret nå'n millimeter. Men man får ändå lov att svetsa varsamt.

Bild

Bild

Bild

Bild
Jörgen K.
Skriv svar