Grenrörsbygge V8

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Kadett4wd »

Bild av hans turbo:
Bild

I mina ögon avslipade vingar såsom man brukar göra vid uttrycket 'clipped turbine/wings'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av The »

Pacman skrev:Varför kan man inte citera senaste inlägget? Bara jag som har problem med det?
För att inlägget under det senaste behöver inte någon quote eftersom det räknas som ett direkt svar på det föregående, dvs Its not a bug, its a feature.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av JE Jr »

Pacman skrev: JEJr, det låter som förserien till S80 T6 motorn. Det gjordes en förserie på 960/S90 med singelturbo/twinscroll som analyserades och testades rätt mycket, men den kom aldrig i produktion.

Har du möjlighet att ge mig en kopia på dokumenten så blir jag väldigt glad. :D
Nej, exjobbet gjordes 2007 och handlar om SI6T-motorn. Tyvärr, har det endast i pappersform... Vet inte om det går att beställa exjobb elektroniskt från KTH, men det lär väl stå ett tryckt exemplar i deras bibiliotek iallafall. MMK 2007:49 heter det.
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Erland Cox »

På en V8 med ojämna avgaspulser och twin entry hade det varit intressant att
räkna på hur man kan jämna ut hur pulserna når kollektorn med olika rörlängder.

På Chevrolet som jag är mest hemma på är tändföljden standard:

1-8-4-3-6-5-7-2 För vänster sida: 1-0-0-3-0-5-7-0

Då sätter man 1 och 5 samt 3 och 7 tillsammans.

Tar man ett sånt par in i sin sida av turbinen blir det:

1-0-0-0-0-5-0-0
5-0-0-1-0-0-0-0

Om man då gör 1:ans rör längre och 5:ans kortare så att pulserna når turbinen mer jämnt.
Hur mycket hade man kunnat tjäna på det?

Jag har inte räknat på rörlängder men det tar en avgaspuls ungefär 30 vevaxelgrader att gå 650mm
vid 7000 varv så det känns rätt svårt. Bara något jag funderade på.
Det blir 450 respektive 270 grader mellan pulserna så dom måste förskjutas 90 grader för att få 360 grader.

Kanske nåt att tänka på ändå när man mekar grenrör att man gör
rätt rör kortare även om det kanske inte gör nån större skillnad.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Kadett4wd »

Jo det blir stora längdskillnader om man ska tuna av pulserna så de kommer rätt ned i turbin.
Tror faktiskt inte det blir nåt bra av det heller.
Prio ett måste juh vara att motorn jobbar i trivsam miljö, turbon kommer sekundärt om man ska bygga en högeffektsmaskin.
Jobbar sen motorn trivsamt så brukar det slå igång turbon rätt hårt ändå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Fast Templar »

Har skickat dit Wastegatsen nu, satt dom så tight det gick i colectorn samt en skiljevägg som ligger i det närmaste dikt mot wg ventilen, har testat med tryckluft i röret och det är ytterst litet läckage mellan sidorna, även portat övergångarna ner i colectorn med lite radie vid alla hörn, ser i alla fall bra ut....

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Kadett4wd »

Du det blir riktigt jäkla bra =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av caterpillar »

http://www.youtube.com/watch?v=yRRKxlEQ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Kadett4wd »

Såhär kan det bli då ingenjörer får fria händer:
Bild

Nya BMW M motorn en V8.
som ni förstår så blir juh insugen på utsidan istället och turbon i mitten av motorn, där insuget normalt sitter på en V8.
Detta sätt är juh 'optimalt' för att skapa en maskin som har ladd från typ 1500rpm, denna har redline vid 7250rpm
Så jag antar att det funkar 'hyfsat'.
men att dunka på en större turbo är typ att glömma.
Då lär man bygga mera flödesvänliga pipor etc etc etc..

Men det är kul att saker och ting utvecklas.


Detta är riktig pulssplit med korta pipor på en V8 med tvåplansvevaxel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Jakesta »

Den där placeringen är väl också för att man vill få upp verkningsgraden på motorn. Finns många parametrar som gör att produktionsmotorerna inte ser ut som våra hemmabyggen, bränsleförbrukning är ju inte så litet argument för en biltillverkare..
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Kadett4wd »

Precis,, glömde skriva det.
Det ska även sitta en turbo till där på våfflan :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Daniel-635 »

Även bredden på motorpaketet är en av anledningarna.

Om man tittar på storleken på avgasturbinen och jämför med Wastegate locket, kan man misstänka att även denna motor har ganska låga laddtryck i de högre varvtalsområdet.

Jämför med Na 3,0 liter BMW 330 258Hk.
Och Bi-Turbo 3,0 liter BMW 335 305 Hk.

Inte mycket tryck där inte.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Karl V »

Skulle vara intressant att jämföra vridmomentskurvan för de bägge motorerna.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av J.Lundin »

Det är bara att vänja sig, det är så här moderna turboinstallationer kommer att se ut i framtida fordon. Det där med att ha lösa aggregat plockade "från hyllan" som hitintills varit standard är på väg bort. Det är alldeles för dyrt att hålla på med gjutna grenrör om man kan använda formad plåt i stället. Framöver kommer det att vara en marknad för tillbehörs aggregat och en för skräddarsydda aggregat. Man har redan börjat bygga ihop turbinhus och grenrör som en enda enhet och sådana aggregat går inte på ett enkelt sätt att flyttas mellan olika motorfabrikat. :(
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Grenrörsbygge V8

Inlägg av Driddler »

Erland Cox skrev:Bild

Detta var nåt av det värsta jag sett. Här finns mycket utrymme till förbättringar.

Fast Templars vänster sida:

1-5-4-2-6-3-7-8

0-5-0-0-6-0-7-8

5 med 7 och 6 med 8.

Erland
Varför drar man till med en sån kommentar ? Hur mycket mer än 506 hästar har du fått ur en B20 ?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Skriv svar