Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Skall köpa mig en defekt 850 T5 imorgon..
Nuvarande ägare har bytt topp packning för att bilen drog lite kylarvatten. Efter detta så är det olja i kylarvattnet istället. Vad är det troligaste felet?
Kan man sätta packningen så pass fel att det inte tätar riktigt? Är det möjligt att det bara är oljekylet innuti vattenkylet som spruckit ?
Vid provtryckning av kylsystemet, är det lätt att hitta läckan?
Nuvarande ägare har bytt topp packning för att bilen drog lite kylarvatten. Efter detta så är det olja i kylarvattnet istället. Vad är det troligaste felet?
Kan man sätta packningen så pass fel att det inte tätar riktigt? Är det möjligt att det bara är oljekylet innuti vattenkylet som spruckit ?
Vid provtryckning av kylsystemet, är det lätt att hitta läckan?
//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
jag har faktiskt aldrig hört om en vitmotor där bara toppackningen har gått.
Utan de brukar vara
spräckta foder
toppar osv.
Jag hade räknat med de värsta om jag var du.
Utan de brukar vara
spräckta foder
toppar osv.
Jag hade räknat med de värsta om jag var du.
Jens Hedlund.
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Okej.. jo räknar med det värsta..
Fallet som sådant är att bilen rykte lite vitt, packning byttes och då uppstod olja i expansions kärlet.
Kan ju vara så simpelt att den som bytte packningen drog sönder oljekylet i kylaren ? :s
Annars blir det att köpa en beg. maskin och renovera bara
En rostfri 94:a med manuell låda för 7000:- är ju helt okej
Fallet som sådant är att bilen rykte lite vitt, packning byttes och då uppstod olja i expansions kärlet.
Kan ju vara så simpelt att den som bytte packningen drog sönder oljekylet i kylaren ? :s
Annars blir det att köpa en beg. maskin och renovera bara

En rostfri 94:a med manuell låda för 7000:- är ju helt okej

//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Ja eller om nån packning kommer snett, blivit feldraget. gått i kok från början eller ?
Jens Hedlund.
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Nä, inte kokat.. inte nu heller, enda symptomet är olja i kylarvattnet :p
Blir att komp prova, trycktesta kylsystemet, provtrycka kylaren..
Ett läckage torde visa sig väldigt fort.. Motorn har aldrig spikat heller(har bild på kolvarna), allt orginal.
När en grundlig felsökning är gjord ska jag kolla skevheten på toppen samt kolla efter sprickor.
Blir att komp prova, trycktesta kylsystemet, provtrycka kylaren..
Ett läckage torde visa sig väldigt fort.. Motorn har aldrig spikat heller(har bild på kolvarna), allt orginal.
När en grundlig felsökning är gjord ska jag kolla skevheten på toppen samt kolla efter sprickor.
//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
kan vara värmeväxlaren på blocket som e trasig, då tar den in olja i vattnet å vise versa
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Tack för tipset! Något mindre allvarligt är de då ingen kompression läcker ut i kylsystemet, det enda är bara att det blir grumligt/svart efter en stund.
//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Nu gäller de bara att plocka ihopp spisen, provstarta och se hur motorn går. Provtrycka kylsystemet och utgå från detta..
Lite bök att hitta all plats för kablarna då man aldrig skruvat med t5 innan :p
Lite bök att hitta all plats för kablarna då man aldrig skruvat med t5 innan :p
//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Komp prov utfört..
1. 8bar
2. 8bar
3. 8bar
4. 8,5bar
5. 8,5bar
Skall ligga mellan 120-150PSI på en normal maskin, så ligger precis på gränsen.
Kan nästan utesluta att det skulle vara toppackningen som sitter fel?
Då återstår att provtrycka kyl systemet!
1. 8bar
2. 8bar
3. 8bar
4. 8,5bar
5. 8,5bar
Skall ligga mellan 120-150PSI på en normal maskin, så ligger precis på gränsen.
Kan nästan utesluta att det skulle vara toppackningen som sitter fel?
Då återstår att provtrycka kyl systemet!
//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
En fräsch "rensad" motor utvändig kan ju inte kosta många hundra lappar om nu motorn i bilen är kass. Så hur som helst är de ett bra objekt ju



Kristian Svendsen
0735008489
0735008489
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Helt rätt
Bara spara lite pengar så blir det en helsmidd maskin istället.. ska man endå byta motorn kan man lika gärna köra på hårt 


//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Felsökningen fortsätter!
Motorn startade i förrgår, sedan dess är den död :p enda felkoden som ligger är 314 vilket är kamlägesgivaren, får ingen gnista förutom lite spontant då och då.
Någon som har en kamlägesgivare till utlånes?
Motorn startade i förrgår, sedan dess är den död :p enda felkoden som ligger är 314 vilket är kamlägesgivaren, får ingen gnista förutom lite spontant då och då.
Någon som har en kamlägesgivare till utlånes?
//Christian
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Kolla om inte vattenkylaren är trasig. Det är ju både vatten/oljekylare i samma. Polarn körde sönder sin, och olja kom i vattenkylaren. Dessa kylare är så kasst byggda!
Lycka till.....

Lycka till.....
Killar med hjärna kör bil med stjärna !!
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Masen_racing: provtryckte utan resultat 
Återstående problem är att bilen vägrar starta nu
Har gnista, dock lite sporadiskt och precis när batteri spänningen sjunker en del. Försöker jag med booster då vägrar gnistan komma :s

Återstående problem är att bilen vägrar starta nu

Har gnista, dock lite sporadiskt och precis när batteri spänningen sjunker en del. Försöker jag med booster då vägrar gnistan komma :s
//Christian
Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!
Hmm, vilka givare osv. behövs igentligen för att kunna starta motorn?
Om kamlägesgivaren är dålig, kan de då ge gnista sporadiskt eller är den som många andra givare hel eller helt död?
Om kamlägesgivaren är dålig, kan de då ge gnista sporadiskt eller är den som många andra givare hel eller helt död?
//Christian