Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Skall köpa mig en defekt 850 T5 imorgon..

Nuvarande ägare har bytt topp packning för att bilen drog lite kylarvatten. Efter detta så är det olja i kylarvattnet istället. Vad är det troligaste felet?
Kan man sätta packningen så pass fel att det inte tätar riktigt? Är det möjligt att det bara är oljekylet innuti vattenkylet som spruckit ?

Vid provtryckning av kylsystemet, är det lätt att hitta läckan?
//Christian
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av Xuri »

jag har faktiskt aldrig hört om en vitmotor där bara toppackningen har gått.

Utan de brukar vara

spräckta foder
toppar osv.

Jag hade räknat med de värsta om jag var du.
Jens Hedlund.
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Okej.. jo räknar med det värsta..

Fallet som sådant är att bilen rykte lite vitt, packning byttes och då uppstod olja i expansions kärlet.
Kan ju vara så simpelt att den som bytte packningen drog sönder oljekylet i kylaren ? :s


Annars blir det att köpa en beg. maskin och renovera bara :)

En rostfri 94:a med manuell låda för 7000:- är ju helt okej ;)
//Christian
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av Xuri »

Ja eller om nån packning kommer snett, blivit feldraget. gått i kok från början eller ?
Jens Hedlund.
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Nä, inte kokat.. inte nu heller, enda symptomet är olja i kylarvattnet :p
Blir att komp prova, trycktesta kylsystemet, provtrycka kylaren..

Ett läckage torde visa sig väldigt fort.. Motorn har aldrig spikat heller(har bild på kolvarna), allt orginal.
När en grundlig felsökning är gjord ska jag kolla skevheten på toppen samt kolla efter sprickor.
//Christian
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av ogge »

kan vara värmeväxlaren på blocket som e trasig, då tar den in olja i vattnet å vise versa
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Tack för tipset! Något mindre allvarligt är de då ingen kompression läcker ut i kylsystemet, det enda är bara att det blir grumligt/svart efter en stund.
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Nu gäller de bara att plocka ihopp spisen, provstarta och se hur motorn går. Provtrycka kylsystemet och utgå från detta..

Lite bök att hitta all plats för kablarna då man aldrig skruvat med t5 innan :p
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Komp prov utfört..

1. 8bar
2. 8bar
3. 8bar
4. 8,5bar
5. 8,5bar

Skall ligga mellan 120-150PSI på en normal maskin, så ligger precis på gränsen.
Kan nästan utesluta att det skulle vara toppackningen som sitter fel?
Då återstår att provtrycka kyl systemet!
//Christian
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av krillian »

En fräsch "rensad" motor utvändig kan ju inte kosta många hundra lappar om nu motorn i bilen är kass. Så hur som helst är de ett bra objekt ju :mrgreen: :thumbright:
Kristian Svendsen
0735008489
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Helt rätt :) Bara spara lite pengar så blir det en helsmidd maskin istället.. ska man endå byta motorn kan man lika gärna köra på hårt ;)
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Felsökningen fortsätter!

Motorn startade i förrgår, sedan dess är den död :p enda felkoden som ligger är 314 vilket är kamlägesgivaren, får ingen gnista förutom lite spontant då och då.

Någon som har en kamlägesgivare till utlånes?
//Christian
Masen_racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: mån mar 08, 2010 9:55 am

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av Masen_racing »

Kolla om inte vattenkylaren är trasig. Det är ju både vatten/oljekylare i samma. Polarn körde sönder sin, och olja kom i vattenkylaren. Dessa kylare är så kasst byggda! :thumbdown:

Lycka till.....
Killar med hjärna kör bil med stjärna !!
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Masen_racing: provtryckte utan resultat :(

Återstående problem är att bilen vägrar starta nu :(
Har gnista, dock lite sporadiskt och precis när batteri spänningen sjunker en del. Försöker jag med booster då vägrar gnistan komma :s
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför köp av defekt 850 T5 - några frågor!

Inlägg av carfreak »

Hmm, vilka givare osv. behövs igentligen för att kunna starta motorn?
Om kamlägesgivaren är dålig, kan de då ge gnista sporadiskt eller är den som många andra givare hel eller helt död?
//Christian
Skriv svar