tjocklek på olika block?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

tja.. B21 blocket som kolfibergrabbarna bromsade 952hk med var allt annat än runt i cylindrarna i alla fall...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Det är inget problem att köra med B23/230 packning på ett B19 eller B21 block. B234F toppen ventiler går fria i ett B21 block, vet inte ifall de ryms i ett B19 block, men tror inte det är något problem.
bergman
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån okt 04, 2004 7:03 pm
Ort: v-ås

Inlägg av bergman »

men då är det inte 100 hk / cylinder utan snarare 238 och det är ju en hel del mer.

Sen tänkte jag på en sak borde inte b204ft toppen funka bra tillsammans med ett b21 block? ingen som provat?

// bergman
volvo 242 16v turbo :P
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

bergman skrev:men då är det inte 100 hk / cylinder utan snarare 238 och det är ju en hel del mer.

Sen tänkte jag på en sak borde inte b204ft toppen funka bra tillsammans med ett b21 block? ingen som provat?

// bergman
T.o.m B234F toppen går utmärkt att placera på ett B21 block.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Finnsebbe skrev:
T.o.m B234F toppen går utmärkt att placera på ett B21 block.
precis.. går även bra med större ventiler, det är ju bara att göra urtag i blocket så det går fritt.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

phredde skrev:tja.. B21 blocket som kolfibergrabbarna bromsade 952hk med var allt annat än runt i cylindrarna i alla fall...
Men hur hadde det varit med ett 2mm tunnare B23/B230 block då :wink: ?
var det med eller utan betong?

om 6mm är lämpligt till 100hk/cyl vad ska man då igenteligen ha då man nästan har 250hk/cyl för att inte få problem?

:idea: om man skulle betonga ett halvt B230 block, borra det till ca99mm och montera ett foder med ca90mm borr då skulle man få +4mm högkvallite foder + lite gjutjärn med betong?

betongen skulle ligga i botten för att förbättra ramlagrenas stabilitet.

med 80mm slag skulle man få en hållbar högvarvig 2000cc maskin.




hur tjocka foder sitter det på motorcyklar med högt laddtryck som MCexpress 650hk dyno maskin?

skulle kunna tro att man inte behöver så tjocka foder på en sådan eller?


hur har kolfiber teamet byggt på deras nya motor?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bergman skrev:men då är det inte 100 hk / cylinder utan snarare 238 och det är ju en hel del mer.

Sen tänkte jag på en sak borde inte b204ft toppen funka bra tillsammans med ett b21 block? ingen som provat?

// bergman

man vill ju inte få mindre ventiler :(
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Finnsebbe skrev:
bergman skrev:men då är det inte 100 hk / cylinder utan snarare 238 och det är ju en hel del mer.

Sen tänkte jag på en sak borde inte b204ft toppen funka bra tillsammans med ett b21 block? ingen som provat?

// bergman
T.o.m B234F toppen går utmärkt att placera på ett B21 block.
Blir det inte lite skumt i övergången mellan topp och förbränningsrum om man inte svetsar i toppen? Diametern på förb.rummet är ju 96mm och 92 i borr, det blir väl en lite konstig kant där...
På K-G Lindkvists div1 rallycrossare är det borrat till 97mm och sedan nedfodrat, kommer dock inte ihåg till vilken diameter men dom har ju oxå bara 2liter.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

toppen jag mätte på var som sagt under 94mm. sen spelar det inte så stor roll på en turbomotor att toppen är lite större än blocket då kolvarna oftast vänder ett par mm under däckplanet.
bergman
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån okt 04, 2004 7:03 pm
Ort: v-ås

Inlägg av bergman »

det är sant jens. Ingen som provat mäta ett b19 block då? det borde vara ännu bättre cylinderväggar i ett sådant block.

// bergman
volvo 242 16v turbo :P
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jens Gustavsson skrev: hur har kolfiber teamet byggt på deras nya motor?
Du det lär man ju inte få veta men de bygger i alla fall på B230 block.

Stenström kör ju B230 block och har bromsat 1127hk så det verkar ju onekligen gå få att hålla med 230 block dessutom
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

phredde skrev:
Jens Gustavsson skrev: hur har kolfiber teamet byggt på deras nya motor?
Du det lär man ju inte få veta men de bygger i alla fall på B230 block.

Stenström kör ju B230 block och har bromsat 1127hk så det verkar ju onekligen gå få att hålla med 230 block dessutom
visst var den betongad upp till? magnus söderlund hadde hört det någonstans,obs! hans B23 betong gjutning fungerar då fortfarande utan problem, få se om han plockar av toppen i vinter så man får mäta om det är runda lopp.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor dec 22, 2005 1:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Problemet med mathias (metallvolvon) är att han inte säger vad han har gjort med blocket. Men vem vet det kanse ar lösa foder i det, av egen erfarenhet håller inte B23:an för mycket ladd. När fodret sprack så såg det ut att vara max 2mm gods. Jag tror att det är en god ide att tillverka foder till en B230 och köra 90,5mm kolvar (wv). Jens eller någon annan har ni någon aning om vad för matrial man kan använda till foder....
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Finns det inte ett R-sport block med tjockare väggar?har för mig att jag hört lr läst det nånstan???
Bild
Skriv svar