tjocklek på olika block?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
tja.. B21 blocket som kolfibergrabbarna bromsade 952hk med var allt annat än runt i cylindrarna i alla fall...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
precis.. går även bra med större ventiler, det är ju bara att göra urtag i blocket så det går fritt.Finnsebbe skrev:
T.o.m B234F toppen går utmärkt att placera på ett B21 block.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Men hur hadde det varit med ett 2mm tunnare B23/B230 block dåphredde skrev:tja.. B21 blocket som kolfibergrabbarna bromsade 952hk med var allt annat än runt i cylindrarna i alla fall...

var det med eller utan betong?
om 6mm är lämpligt till 100hk/cyl vad ska man då igenteligen ha då man nästan har 250hk/cyl för att inte få problem?

betongen skulle ligga i botten för att förbättra ramlagrenas stabilitet.
med 80mm slag skulle man få en hållbar högvarvig 2000cc maskin.
hur tjocka foder sitter det på motorcyklar med högt laddtryck som MCexpress 650hk dyno maskin?
skulle kunna tro att man inte behöver så tjocka foder på en sådan eller?
hur har kolfiber teamet byggt på deras nya motor?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bergman skrev:men då är det inte 100 hk / cylinder utan snarare 238 och det är ju en hel del mer.
Sen tänkte jag på en sak borde inte b204ft toppen funka bra tillsammans med ett b21 block? ingen som provat?
// bergman
man vill ju inte få mindre ventiler

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 78
- Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Blir det inte lite skumt i övergången mellan topp och förbränningsrum om man inte svetsar i toppen? Diametern på förb.rummet är ju 96mm och 92 i borr, det blir väl en lite konstig kant där...Finnsebbe skrev:T.o.m B234F toppen går utmärkt att placera på ett B21 block.bergman skrev:men då är det inte 100 hk / cylinder utan snarare 238 och det är ju en hel del mer.
Sen tänkte jag på en sak borde inte b204ft toppen funka bra tillsammans med ett b21 block? ingen som provat?
// bergman
På K-G Lindkvists div1 rallycrossare är det borrat till 97mm och sedan nedfodrat, kommer dock inte ihåg till vilken diameter men dom har ju oxå bara 2liter.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
toppen jag mätte på var som sagt under 94mm. sen spelar det inte så stor roll på en turbomotor att toppen är lite större än blocket då kolvarna oftast vänder ett par mm under däckplanet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Du det lär man ju inte få veta men de bygger i alla fall på B230 block.Jens Gustavsson skrev: hur har kolfiber teamet byggt på deras nya motor?
Stenström kör ju B230 block och har bromsat 1127hk så det verkar ju onekligen gå få att hålla med 230 block dessutom
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
visst var den betongad upp till? magnus söderlund hadde hört det någonstans,obs! hans B23 betong gjutning fungerar då fortfarande utan problem, få se om han plockar av toppen i vinter så man får mäta om det är runda lopp.phredde skrev:Du det lär man ju inte få veta men de bygger i alla fall på B230 block.Jens Gustavsson skrev: hur har kolfiber teamet byggt på deras nya motor?
Stenström kör ju B230 block och har bromsat 1127hk så det verkar ju onekligen gå få att hålla med 230 block dessutom
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor dec 22, 2005 1:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Problemet med mathias (metallvolvon) är att han inte säger vad han har gjort med blocket. Men vem vet det kanse ar lösa foder i det, av egen erfarenhet håller inte B23:an för mycket ladd. När fodret sprack så såg det ut att vara max 2mm gods. Jag tror att det är en god ide att tillverka foder till en B230 och köra 90,5mm kolvar (wv). Jens eller någon annan har ni någon aning om vad för matrial man kan använda till foder....
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt: