En effekt gräns m20b25

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
lillisgti
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 12, 2009 10:12 pm
Ort: Oskarshamn

En effekt gräns m20b25

Inlägg av lillisgti »

Tjena nu är det så att jag ska börja plocka ihop motorn M20B25, men idag så ringde han som ska mappa bilen och frågade lite om vad som var gjort och vad jag hade för mål. han sa att motorn inte skulle hålla för mina effekt mål men jag är lite osäker så jag tänkte kolla med lite folk som har mer erfarenhet av just den här motorn. han sa att det var kolvarna som är den svaga länken att dom inte klarar effekten. målet är runt 400 hk.
Motorn:
M20B25
kommer köra på e85

Ny renoverad motor
Oringat block
Svetsad topp
svarvade kolvar lite svarvade bara
Rostfritt grenrör
Lättat svänghjul
Garrett T04 turbo
"HKS" wastegate
Alu IC
Henko 275 lb/h intank pump
6 puckad F1 racing koppling
VEMS Motorstyrning
3" avgassystem
Mocal oljefilterförflyttare och olje kylare
Golf g60 Autorotor :P
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

En effekt gräns m20b25

Inlägg av Stener »

Kompförhållande?
Chevelle SS -65
jason
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön mar 14, 2010 11:41 am
Ort: Malmbäck

Re: En effekt gräns m20b25

Inlägg av jason »

jodå kolvarna håller för dom effekterna, det finns dom som har kört över 500 hjulhästar med orginalkolvar.
lillisgti
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 12, 2009 10:12 pm
Ort: Oskarshamn

Re: En effekt gräns m20b25

Inlägg av lillisgti »

Stener skrev:Kompförhållande?
Kompförhållandet vet jag inte riktigt men kolvarna är väldigt lite svarvade så det är mycket av ventilurtagen kvar. orginal är det 8,8:1 orginal och svarvar man kolvarna så dom är helt plana blir det 8,0:1 men så mycket är det inte svarvat på min
Golf g60 Autorotor :P
lillisgti
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 12, 2009 10:12 pm
Ort: Oskarshamn

Re: En effekt gräns m20b25

Inlägg av lillisgti »

jason skrev:jodå kolvarna håller för dom effekterna, det finns dom som har kört över 500 hjulhästar med orginalkolvar.
Finns det många som bänkat 500 hjulhästar ?
Golf g60 Autorotor :P
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: En effekt gräns m20b25

Inlägg av mattias »

Jag ser inga direkt problem, det sitter mer i den som gör tuningen i det här fallet. Med E85 och 400 hk (även om det är drivhjul-hk) så är det rätt driftsäkert. Dom här motorerna svarar bra på mer kamaxel, då blir det lättare att nå den effekten på lägre tryck men det förutsätter att man bygger toppen rätt förstås. Finns billiga alternativ, t.ex Enem-kamaxel "Z45" och lite värre ventilfjäder.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
lillisgti
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 12, 2009 10:12 pm
Ort: Oskarshamn

Re: En effekt gräns m20b25

Inlägg av lillisgti »

allt i toppen är helt nytt och toppen är svetsad. vet tyvär inte vad det sitter för kam i då toppen gjordes iordning när förra ägaren hade den.
tanken var att ha runt 400 i motorn och det verkar inte vara några problem med den setupen jag har så jag får väl testa :)
Golf g60 Autorotor :P
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: En effekt gräns m20b25

Inlägg av Mikael S »

En polare har svinat runt par somrar i rad nu med 400hk på bakhjulen utan minsta problem med ungefär lika setup som dig
Skriv svar