Oldsmobile -57
Oldsmobile -57
Var helt säker på att jag hade startat en tråd om den här bilen för nåt år sedan men hittar den inte. Därför blir det en ny tråd och lite sammanfattning av vad som hänt och vad som ska bli.
Syftet med bilen är att ha en uppseendeväckande bil som ska gå som bruks och sladdarbil om somrarna. Vore även kul att få nån tid på strippen framöver. Men det är att gå händelserna lite i förväg eftersom jag inte börjat på motorn än..
Kort resumé.
Bilen köptes från Bakersfield via Skåne. Den hade stått på en skrot i drygt tjugo år.
Såg ut så här.
Hittar inte bilderna på bilen utvändigt.
Men den ramlyftes, blästrades och fick lite färg.
Som synes sitter en Cheva 350 under huven nu. Jag tänkte att det skulle underlätta ekonomiskt och när det ska plockas lite mer effekt. Byggde grenrör. Faktiskt inte för effektens skull utan för att den skulle rymmas.
Det är på andra sidan det är trångt...
Bilen regades i Sverige och kördes nån sommar under pågående rostlagning och riktning.
Den var skapligt befriad från rost men jag fick byta lite plåt ändå. Däremot var den krockad bakifrån på vänster sida och mellan bakre hjulhus och dörr på höger. Det var ett riktigt helvete att rikta bakskärmarna eftersom dom inte har innerskärmar som vanliga bilar utan bara en gummilist mellan inner och ytterplåt. Alltså sitter den ganska fladdrigt mellan b-stolpe och baklyse..
Hur som helst la jag igen lite lister och hål när jag ändå var igång.
Bytte även lyktsargarna som jag tycker är skitfula orginal mot Olds -56.
Orginal:
Dom nya:
Det är svårt att sammanfatta flera års byggande på några bilder.. Men hur som helst är bilen lackad nu och ser ut så här.
Syftet med bilen är att ha en uppseendeväckande bil som ska gå som bruks och sladdarbil om somrarna. Vore även kul att få nån tid på strippen framöver. Men det är att gå händelserna lite i förväg eftersom jag inte börjat på motorn än..
Kort resumé.
Bilen köptes från Bakersfield via Skåne. Den hade stått på en skrot i drygt tjugo år.
Såg ut så här.
Hittar inte bilderna på bilen utvändigt.
Men den ramlyftes, blästrades och fick lite färg.
Som synes sitter en Cheva 350 under huven nu. Jag tänkte att det skulle underlätta ekonomiskt och när det ska plockas lite mer effekt. Byggde grenrör. Faktiskt inte för effektens skull utan för att den skulle rymmas.
Det är på andra sidan det är trångt...
Bilen regades i Sverige och kördes nån sommar under pågående rostlagning och riktning.
Den var skapligt befriad från rost men jag fick byta lite plåt ändå. Däremot var den krockad bakifrån på vänster sida och mellan bakre hjulhus och dörr på höger. Det var ett riktigt helvete att rikta bakskärmarna eftersom dom inte har innerskärmar som vanliga bilar utan bara en gummilist mellan inner och ytterplåt. Alltså sitter den ganska fladdrigt mellan b-stolpe och baklyse..
Hur som helst la jag igen lite lister och hål när jag ändå var igång.
Bytte även lyktsargarna som jag tycker är skitfula orginal mot Olds -56.
Orginal:
Dom nya:
Det är svårt att sammanfatta flera års byggande på några bilder.. Men hur som helst är bilen lackad nu och ser ut så här.
Re: Oldsmobile -57
Men det har ju faktiskt hänt lite under skalet också.
Första versionen av motorfästen blev lite slappa så det fick bli nya såna. Inspirerad av nåt/några byggen här på sävar så fick det bli bussningar från volvo.
Bultas fram som på dom gamla femtitalschevorna. Blev mycket stummare.
Även bakvagnen med kanske världens tyngsta bakaxel och sunkig bladfjädring kändes ganska kass. Dessutom är diff till dom axlarna varken lättfunna lr billiga. Således fick det bli en lamelldiffad 9" med 3.10 i utväxling upphängd i K-länk. Tyvärr en liten kompromiss men det var det som blev lättast att få till utan att kapa sönder mitt nylackade golv och ram. Lite fegt, jag vet..
Axeln är även 2" smalare än orginal. Blir spacers till diggisarna och lite djupare fälgar när andan faller på.
Även här användes volvobussningar.
Dom främre fästena fästes i plåtar som svetsades i U:et på ramen istället för att boxa och svetsa öron på det. Jag vann nån centimeter i längd på det och jag tror inte det blir svagare.
Jag har även bytt turbin till en B&M som ska stalla ca 2500. Vill inte ha högre då bilen ska köras rätt mycket och långt. Lådan är en TH350 som ska få shiftkit.
Nästa steg blir att sätta montera sprut. Tankarna går mot VEMS och i första skedet ska det inte trimmas nånting. Jag vill få motorn att gå med det först. Jag lär behöva en del tips och råd med den installationen misstänker jag. Har köpt ett Edelbrock Torker II som ska få spridarhylsor isvetsade. Spridarna blir Siemens Deka 630cc och spjällhus blir antingen från en skrotad Holley lr ett singelspjäll med böj. Det senare kanske skulle vara att föredra eftersom jag tänkte komplettera med ett singelagg senare. Har en turbo liggandes som ska provas.
Nå i alla fall.. Blev stora inlägg. Men så ligger det till nu.
Blir fler bilder vartefter det byggs vidare.
Första versionen av motorfästen blev lite slappa så det fick bli nya såna. Inspirerad av nåt/några byggen här på sävar så fick det bli bussningar från volvo.
Bultas fram som på dom gamla femtitalschevorna. Blev mycket stummare.
Även bakvagnen med kanske världens tyngsta bakaxel och sunkig bladfjädring kändes ganska kass. Dessutom är diff till dom axlarna varken lättfunna lr billiga. Således fick det bli en lamelldiffad 9" med 3.10 i utväxling upphängd i K-länk. Tyvärr en liten kompromiss men det var det som blev lättast att få till utan att kapa sönder mitt nylackade golv och ram. Lite fegt, jag vet..
Axeln är även 2" smalare än orginal. Blir spacers till diggisarna och lite djupare fälgar när andan faller på.
Även här användes volvobussningar.
Dom främre fästena fästes i plåtar som svetsades i U:et på ramen istället för att boxa och svetsa öron på det. Jag vann nån centimeter i längd på det och jag tror inte det blir svagare.
Jag har även bytt turbin till en B&M som ska stalla ca 2500. Vill inte ha högre då bilen ska köras rätt mycket och långt. Lådan är en TH350 som ska få shiftkit.
Nästa steg blir att sätta montera sprut. Tankarna går mot VEMS och i första skedet ska det inte trimmas nånting. Jag vill få motorn att gå med det först. Jag lär behöva en del tips och råd med den installationen misstänker jag. Har köpt ett Edelbrock Torker II som ska få spridarhylsor isvetsade. Spridarna blir Siemens Deka 630cc och spjällhus blir antingen från en skrotad Holley lr ett singelspjäll med böj. Det senare kanske skulle vara att föredra eftersom jag tänkte komplettera med ett singelagg senare. Har en turbo liggandes som ska provas.
Nå i alla fall.. Blev stora inlägg. Men så ligger det till nu.
Blir fler bilder vartefter det byggs vidare.
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Oldsmobile -57
Mycket vacker bil!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Oldsmobile -57
Blev riktigt fin där med lacken på slutet!
Jag har ett VEMS på min mopar 340". Däremot kan jag inte säga något om funktionen ännu då den inte gått någon längre sträcka än.
Men den färdiga kabelhärvan för V8 rekommenderas starkt, bra gjord och enkel att förstå med scheman osv.
Jag har ett VEMS på min mopar 340". Däremot kan jag inte säga något om funktionen ännu då den inte gått någon längre sträcka än.
Men den färdiga kabelhärvan för V8 rekommenderas starkt, bra gjord och enkel att förstå med scheman osv.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Oldsmobile -57
Tack så mycket.
Jo det lutar åt att köpa så komplett som möjligt. Även om det är kul att lära sig saker så kommer jag att ha nog problem med mappning och allt runt. Satt faktiskt och läste tråden om dustern igår. Riktigt snyggt motorbygge.
Jo det lutar åt att köpa så komplett som möjligt. Även om det är kul att lära sig saker så kommer jag att ha nog problem med mappning och allt runt. Satt faktiskt och läste tråden om dustern igår. Riktigt snyggt motorbygge.
Re: Oldsmobile -57
Jotack, det där känner jag igen.
Sen är det en fråga om support också. Det är väldigt bra om du har någon i närheten som kan ditt sprut och även kanske om du ska bänka den sen vad han som tunar föredrar osv.
Se där, tack så mkt!
/J
Sen är det en fråga om support också. Det är väldigt bra om du har någon i närheten som kan ditt sprut och även kanske om du ska bänka den sen vad han som tunar föredrar osv.
Se där, tack så mkt!
/J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Oldsmobile -57
grym bil!!!!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
- Ort: Husqvarna/Jönköping
Re: Oldsmobile -57
Vart gjorde du av original bakaxeln??Om det satt nån på?
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Re: Oldsmobile -57
Jag har sparat allt orginal. Jag har 371an, lådan och bakaxeln med bladfjädring liggandes. Allt går montera tillbaka. Allt som är byggt på bilen är gjort från orginalhål lr infästningar. Med undantag från sex hål i ramen för vxllådsbalken och dom svetsade övre infästningarna för bärarmarna bak. När bygget spårar ur ordentligt så får jag bygga en rod att sätta motor och bakaxel i... annars sparar jag det ifall jag skulle vilja bygga tillbaka till orginal tänkte jag. Inte så troligt iofs.. Men bra att ha.
Bygger du gasser lr nåt liknande?
Bygger du gasser lr nåt liknande?
Re: Oldsmobile -57
Riktigt snygg bil.
Ska nog börja med en herrgårdsvagn om ett par år, farsan har en riktig och ett rep. objekt.
Man skulle gjort nåt skoj av det renoveringsobjektet.
Ska nog börja med en herrgårdsvagn om ett par år, farsan har en riktig och ett rep. objekt.
Man skulle gjort nåt skoj av det renoveringsobjektet.
Chevy Chevelle SS 1966
Chevy Impala SS 1963
Chevy Impala SS 1963
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
- Ort: Husqvarna/Jönköping
Re: Oldsmobile -57
Aha på så vis,låter vettigt =) Både 371:an och bakaxeln är ju bra grejer när man bygger lite rejsigare.Har en bekant som byggt en stöddig gasser och kör med Olds -57 axel,håller bra.Thed_J skrev:Jag har sparat allt orginal. Jag har 371an, lådan och bakaxeln med bladfjädring liggandes. Allt går montera tillbaka. Allt som är byggt på bilen är gjort från orginalhål lr infästningar. Med undantag från sex hål i ramen för vxllådsbalken och dom svetsade övre infästningarna för bärarmarna bak. När bygget spårar ur ordentligt så får jag bygga en rod att sätta motor och bakaxel i... annars sparar jag det ifall jag skulle vilja bygga tillbaka till orginal tänkte jag. Inte så troligt iofs.. Men bra att ha.
Bygger du gasser lr nåt liknande?
Själv bygger jag en -31 a-fords coupé med hemi,manuell låda och Olds -57 axel,tänkte om du hade några funderingar på att sälja motor och axel så kunde jag vart intresserad.
MVH Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Re: Oldsmobile -57
Riktigt läcker bil
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..