Hur går en innkörning till samt vilka oljor skall användas?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BrajjAxx
Lite mer laddtryck

Hur går en innkörning till samt vilka oljor skall användas?

Inlägg av BrajjAxx »

Skall köra in min b230fk som har monterats med SPM:s kolvar och stakar. Nya originallager osv...

Nu undrar jag, hur skall jag köra in motorn och vilken olja ska jag använda?

Samt vilken olja skall jag använda när motorn är inkörd?

Tänk inte så mycket på pris och liknande, vill köra på bra olja!

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Henka_
För mycket laddtryck

Re: Hur går en innkörning till samt vilka oljor skall använd

Inlägg av Henka_ »

Starta upp den i 10 minuter med den pissigaste skit oljan du kan hitta. töm ur den, tippa i bra märkes olja kör in manskinen lungt å sansat 20 - 50 mil (?) byt olja igen. kör skiten ur den :)
Typ så har vi gjort på våra maskiner.

Edit: Om maskinen är rätt hårt trimmad kan du ju köra på en lite tjockare olja typ 10W50
*Fyndig text*

Henke K
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Ville aldri kjørt "lungt och sansat"... det er sylindertrykk som er viktig for en god innkjøring. Så jeg hadde startet med billig mineralolje. Kjørt varm. Skiftet olje og filter. Kjørt varm, så belastet motoren en god del... etter noen mil med varierende belastning, skifte til nytt filter og bra syntetisk olje. Ferdig.
-Bjørn
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

SWR: Håller med! Man vill få kolvringarna att slita in sig emot cylindrarna! Håller inte maskin vid inkörningen håller den aldrig!
//Christian
BrajjAxx
Lite mer laddtryck

Inlägg av BrajjAxx »

Okej, hmm detta blir svårt...

Börjar med att starta upp motorn på typ Biltemas mineralolja tills kylarvattnet är varmt?

Sedan kör jag på någon Castrol helsyntetisk?

Vad är hårt trimmad, ska plocka ut mellan 300 och 400hk, vilken w skall man köra på då?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det här är betydligt mer komplicerat än vad som skrivs här tycker jag. Ska man t.ex köra in en ny frän kamaxel mot nya lyftare eller ännu värre med vippor (släp-klackar, med mer), sen kombinerar det med avsevärt högre ventilfjädertryck än standard, då bör man tänka efter. Tror man att det duger med en skitolja så lär man få ångra sig. Det kan krävas både inkörningspasta och rätt olja med tillsatser för att det inte ska bli skrot efter första minuterna.

Att köra in en bottendel är en annan procedur, som nämns här tycker jag att en hög belastning från början är rätt sätt, med gas-pådrag och gas-släpp för att ge tryck och vakum för ringarna att slita in sig med. Om man här ska köra med en skitolja eller inte har jag ingen uppfattning, men tycker inte att man kan ha det som regel då resten av motorn kan kräva en bättre olja. Själv tycker jag att den olja som motorn kräver när den väl är inkörd är den man alltid ska använda eftersom motorn kräver den smörjningen. Kostnaden för olja är ändå en fis i rymden om man räknar kostnaden och tiden att bygga en frän motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
BrajjAxx
Lite mer laddtryck

Inlägg av BrajjAxx »

Okej tack för bra svar, men vill ha mer exakt vilken olja jag skall använda? Vad är det Volvo rekommenderar original? Ska jag köra på annan kvalité än den för jag trimmat eller?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
mats757
För mycket laddtryck

Inlägg av mats757 »

Skulle tro att den billigaste oljan på Lidel uppfyller Volvos krav för en B230. Läs på Specifikationerna på dunken och kolla vad som står i instruktionsboken.
Jag skulle köra betydligt längre än bara en varmkörning på mineralolja. 20-30 mil. Framför allt vill man att all smuts som ofrivilligt hamnar i motorn vid en renovering följer med vi första bytet. Så bara en uppvärmning räcker inte riktigt.
En B230 som har stora lyftare är inte superkritisk vad det gäller smörjning första minuterna. Men det är bra att smörja in kammen ordentligt före start.

Det som först och främst skiljer dyra bra olja och billig skitolja är livslängden. Mao, 20 mil med billig mineralolja är inga problem.

Mats
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Hvis man ser hvor mye skit som kommer ut av en motor sammensatt med "rene" deler etter kun en varmkjøring en gang.. :shock: .. så er man ikke veldig klar for å kjøre 20 mil etterpå med en nybygd motor uten å skifte først.. :wink:
-Bjørn
Hasse63
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Har man inte råd med bra olja under inkörningen eller vad? Tycker det låter väldigt dumt att först kosta på en motor flera tusen och sen på slutet inte ha råd med bra olja.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

mattias skrev:Det här är betydligt mer komplicerat än vad som skrivs här tycker jag. Ska man t.ex köra in en ny frän kamaxel mot nya lyftare eller ännu värre med vippor (släp-klackar, med mer), sen kombinerar det med avsevärt högre ventilfjädertryck än standard, då bör man tänka efter. Tror man att det duger med en skitolja så lär man få ångra sig. Det kan krävas både inkörningspasta och rätt olja med tillsatser för att det inte ska bli skrot efter första minuterna.

Att köra in en bottendel är en annan procedur, som nämns här tycker jag att en hög belastning från början är rätt sätt, med gas-pådrag och gas-släpp för att ge tryck och vakum för ringarna att slita in sig med. Om man här ska köra med en skitolja eller inte har jag ingen uppfattning, men tycker inte att man kan ha det som regel då resten av motorn kan kräva en bättre olja. Själv tycker jag att den olja som motorn kräver när den väl är inkörd är den man alltid ska använda eftersom motorn kräver den smörjningen. Kostnaden för olja är ändå en fis i rymden om man räknar kostnaden och tiden att bygga en frän motor.
Bra skrivet! :thumbright:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

"Har man inte råd med bra olja under inkörningen eller vad? Tycker det låter väldigt dumt att först kosta på en motor flera tusen och sen på slutet inte ha råd med bra olja."

Det har mer att göra om vad som är bra när det gäller inkörning. En "superduper" olja är normalt sett inte bättre för inkörning än en billig. För inkörningen är det inte intressant om oljan har temperaturstabilitet, tillsatser av antioxidationsmedel osv.

Oljan uppgift vid inkörning är att hålla partiklar svävande och kyla (och smörja förståss).

Att man tar hänsyn till eventuella "egenheter" hos motorn som t.ex tappet-lyftare, höga fjädertryck osv är självklart vid val av inkörningsolja.

Att lägga extra pengar på en "bra" olja är i mina ögon onödigt .. (dumt ?)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Tror ni ett F1 team kör in sina motorer på billigaste mineraloljan de hittar på macken?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
BrajjAxx
Lite mer laddtryck

Inlägg av BrajjAxx »

Tack för många fina svar! Detta har gett mig en hel del. Köpte Biltemas mineralolja idag, 10w-40.

Ska starta upp motorn på de och sedan byta ganska så snabbt, tycker ni att jag bara ska varmköra den och sedan byta eller köra typ 5 mil?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

The skrev:Tror ni ett F1 team kör in sina motorer på billigaste mineraloljan de hittar på macken?
Tror du de kjører de inn i det hele tatt? 10 min i dynobenken med "break-in-oil" så er de ferdige.
-Bjørn
Skriv svar