besiktiga som ombyggt fordon
besiktiga som ombyggt fordon
hallå
ska besiktiga min bil som ombyggt fordon i slut tampen men står och velar mellan motor valen.
alternativ 1 : b21et , helt ny byggd med balanserad botten h-profil etc.
alternativ 2 : bmw 2.5 l 12 eller 24 v spelar ingen roll.
bilen : mercedes benz 190 - 64
bromsar fram : ska försöka modda dit AMG prylar.
bakvagn: chrysler axel , stoora trummor, tattar fyr link.
frågan är om det går att besiktiga med några av dessa motor valen ?
behöver råd !
//Elias
ska besiktiga min bil som ombyggt fordon i slut tampen men står och velar mellan motor valen.
alternativ 1 : b21et , helt ny byggd med balanserad botten h-profil etc.
alternativ 2 : bmw 2.5 l 12 eller 24 v spelar ingen roll.
bilen : mercedes benz 190 - 64
bromsar fram : ska försöka modda dit AMG prylar.
bakvagn: chrysler axel , stoora trummor, tattar fyr link.
frågan är om det går att besiktiga med några av dessa motor valen ?
behöver råd !
//Elias
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Inget av alternativen är omöjliga men det kan ju kräva lite olika saker av resten av bilen, beroende på effekt, vrid och vikt. Nu är det lite svårt att bedöma (en B21ET kan ju ge allt mellan typ 135 hk och 435 hk), sexorna mellan kanske 170 och 200 hk.
Vikten på motorerna kan i och för sig också vara ganska lika, även om sexan är större så väger ju turbo etc. en del. Men räkna med att sikta på kanske 280 mm ventilerade skivor fram (eller större) och bygg fyrlänken ordentligt, så ska det noga funka.
Ska man ha åsikter om vilken motor som är roligast beror det ju på vad bilen ska användas till. Har du tänkt köra med den måste ju en modern BMW-sexa vara trevligt...
/Gustaf
Vikten på motorerna kan i och för sig också vara ganska lika, även om sexan är större så väger ju turbo etc. en del. Men räkna med att sikta på kanske 280 mm ventilerade skivor fram (eller större) och bygg fyrlänken ordentligt, så ska det noga funka.
Ska man ha åsikter om vilken motor som är roligast beror det ju på vad bilen ska användas till. Har du tänkt köra med den måste ju en modern BMW-sexa vara trevligt...
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: besiktiga som ombyggt fordon
tack för ett lättande svar therealpinto
bilen är tänkt att användas som sommar bil/ lek bil. ska kombinera ihop alla detaljer så den klarar av allt från strippen till sommar semester ( dock inget krav på komfort ).
så prio 1 är driftsäkerhet och därmed kom jag in på bmw sexan då den står pall för en 5-600 hk utan att behöva stressa ihjäl grejerna ( förutsatt att man använder rätt prylar ). Dock kommer man inte kunna regga med turbo och det är en nackdel då man vill slippa lagens högra arm så mycket det går.
sen att man älskar turbo sexans ljud väger lite extra på vågen mellan motor valen.
b21an klarar 450 hk som är målet men det lär bli mer jobb med motorn samt att grejerna kommer ligga mer på gränsen MEN den går att regga med turbo.
nä får ta mej en funderare under semestern nu så får vi se vad man kommit fram till.
för att ställa en mot fråga! Hur hade ni gjort?
( svara gärna med för och nackdelar )

bilen är tänkt att användas som sommar bil/ lek bil. ska kombinera ihop alla detaljer så den klarar av allt från strippen till sommar semester ( dock inget krav på komfort ).
så prio 1 är driftsäkerhet och därmed kom jag in på bmw sexan då den står pall för en 5-600 hk utan att behöva stressa ihjäl grejerna ( förutsatt att man använder rätt prylar ). Dock kommer man inte kunna regga med turbo och det är en nackdel då man vill slippa lagens högra arm så mycket det går.
sen att man älskar turbo sexans ljud väger lite extra på vågen mellan motor valen.
b21an klarar 450 hk som är målet men det lär bli mer jobb med motorn samt att grejerna kommer ligga mer på gränsen MEN den går att regga med turbo.
nä får ta mej en funderare under semestern nu så får vi se vad man kommit fram till.
för att ställa en mot fråga! Hur hade ni gjort?
( svara gärna med för och nackdelar )
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Hörre dudu.
Iom bilen är äldre än 75 samt att du tänkt regga som ombyggt så går det ju att turbokonv m50 motorn förutsatt att du håller de inom rimliga gränser. Exempel volvo 850,s/v70 turbo agg ~260-290hk. och (om du är under "15kw/100kg" reglen förstås)
Eller ?
Iom bilen är äldre än 75 samt att du tänkt regga som ombyggt så går det ju att turbokonv m50 motorn förutsatt att du håller de inom rimliga gränser. Exempel volvo 850,s/v70 turbo agg ~260-290hk. och (om du är under "15kw/100kg" reglen förstås)
Eller ?

Kristian Svendsen
0735008489
0735008489
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Visst går det men ska man bygga en MB 190 -64 som klarar 260 hk får man bygga om ordentligt. Dessutom brukar så gamla bilar vara ganska lätta så det kanske snarare är 220-240 hk som är genomförbart och då går det knappast att bygga med M50B25 i alla fall.
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Den klarar det nog utan problem men vikten lär ju bli svårt. Nu när du säger det så är den ganska liten till storleken.
Kristian Svendsen
0735008489
0735008489
Re: besiktiga som ombyggt fordon
du kan väl regga med en m50b20 med ett ladd på kanske 0,4 så borde du väl hamna på en 210-220hk sen kan du väl fixa dit en m50b25 senare 

Re: besiktiga som ombyggt fordon
så nu är man hem kommen från semestern, motor valet velar jag fortfarande med och har inte gjort det lättare för mej genom att polarn börja snacka om volvo 5a
en 5a sitter som gjutet på längden så behöver ej kapa en massa för att få in den + att den finns som turbo version
den som lever får se, ska rusta upp chassit först med skivor, OK, väghållning så får motor valet ge sej på vägen.
tackar för alla svar !

en 5a sitter som gjutet på längden så behöver ej kapa en massa för att få in den + att den finns som turbo version

den som lever får se, ska rusta upp chassit först med skivor, OK, väghållning så får motor valet ge sej på vägen.
tackar för alla svar !
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: besiktiga som ombyggt fordon
det blev en m50b25 ! köpte en hel bil så resterande av bilen kommer säljas som reservdel annars går den på skroten.
bilder och beskrivning på vad som kommer bli till salu kommer senare i säljes delen !
edit: letar upp en m50b20 att regga med senare!
edit igen : bilen väger ca: 1400 kg så gäller 15kw/100 kg så får jag ha 285 hk som max i den, borde ju gå att regga med m50b25 motorn då kanske.
bilder och beskrivning på vad som kommer bli till salu kommer senare i säljes delen !
edit: letar upp en m50b20 att regga med senare!
edit igen : bilen väger ca: 1400 kg så gäller 15kw/100 kg så får jag ha 285 hk som max i den, borde ju gå att regga med m50b25 motorn då kanske.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Att regga med standard M50B25 bör inte vara några problem. Med turbo mer av en utmaning...
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Borde det inte gå om man etanol konverterar samtidigt , hävda att motorn kräver turbon för att få den så bränsle snål som möjligt men ändå öka på hästkrafterna en aning ?
turbon har ju faktiskt den funktionen att den ökar verkningsgraden då den sätter fart på luft molekylerna och där med får bättre förbränning även på VÄLDIGT låga ladd tryck ( säg 0.2 bar ).
betydelsen för turbon kan dom aldrig avgöra mer än för det bilen är tänkt för när man kommer in, vad som kan hända eller vad dom tror jag ska göra hör ej dit.
givetvis åker jag inte in med herrejösses turbo eller IC etc , det ska vara propotionerligt ( stavning ?? ) till vad man säger att det är .
eller så blir det m50b20 och låågt ladd
turbon har ju faktiskt den funktionen att den ökar verkningsgraden då den sätter fart på luft molekylerna och där med får bättre förbränning även på VÄLDIGT låga ladd tryck ( säg 0.2 bar ).
betydelsen för turbon kan dom aldrig avgöra mer än för det bilen är tänkt för när man kommer in, vad som kan hända eller vad dom tror jag ska göra hör ej dit.
givetvis åker jag inte in med herrejösses turbo eller IC etc , det ska vara propotionerligt ( stavning ?? ) till vad man säger att det är .
eller så blir det m50b20 och låågt ladd

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Visst får du montera turbo men det gäller ju att effekten ska vara rimlig. En M50B25 har 192 hk original, 0,3 bar bör ge minst 30% effektökning, vilket betyder 250 hk. Men erfarenheten visar att det gärna blir mer, sällan under 260-280 hk. Teoretiskt sett får du ha 15 kW/100 kg tjänstevikt men som sagt kräver det ordentliga ombyggnader för att bilen ska klara det.
Vill du regga med M50B25 turbo ska du göra det men det kräver ju också att du är seriös med resten av bilen.
/Gustaf
Vill du regga med M50B25 turbo ska du göra det men det kräver ju också att du är seriös med resten av bilen.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: besiktiga som ombyggt fordon
själv klart blir allt annat seriöst med, ska ju inte bygga nått rat som man sladdar runt i 

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tis okt 20, 2009 12:45 am
- Ort: Norrköping
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Kan säga det att man INTE kan regga om en bil med "efter överladdade" bmw motorer! då BMW själva har tagit det beslutet!. dock går det om motorn har turbo eller kopressor orginalmonterat.
så att regga om bilen med en överladdad m50 är bara att glömma
då får man plocka bort turboprylarna vid besiktnig i sånt fall och "fuska" på så sätt
så att regga om bilen med en överladdad m50 är bara att glömma

då får man plocka bort turboprylarna vid besiktnig i sånt fall och "fuska" på så sätt

Richard Carlsson
070-8198138
070-8198138
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: besiktiga som ombyggt fordon
Nja, det stämmer inte riktigt. BMW har egentligen inget att göra med hur man använder deras motorerR_carlsson skrev:Kan säga det att man INTE kan regga om en bil med "efter överladdade" bmw motorer! då BMW själva har tagit det beslutet!. dock går det om motorn har turbo eller kopressor orginalmonterat.
så att regga om bilen med en överladdad m50 är bara att glömma![]()
då får man plocka bort turboprylarna vid besiktnig i sånt fall och "fuska" på så sätt

Om bilen man ska använda är av årsmodell 1975 eller äldre är det egentligen bara en fråga om att effekten och vridmomentet ska vara okej.
Om bilen är nyare än 1975 är det knepigare men ändå inte helt omöjligt.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå