besiktiga som ombyggt fordon

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av Elias_ »

hallå
ska besiktiga min bil som ombyggt fordon i slut tampen men står och velar mellan motor valen.

alternativ 1 : b21et , helt ny byggd med balanserad botten h-profil etc.

alternativ 2 : bmw 2.5 l 12 eller 24 v spelar ingen roll.

bilen : mercedes benz 190 - 64

bromsar fram : ska försöka modda dit AMG prylar.

bakvagn: chrysler axel , stoora trummor, tattar fyr link.

frågan är om det går att besiktiga med några av dessa motor valen ?

behöver råd !

//Elias
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av therealpinto »

Inget av alternativen är omöjliga men det kan ju kräva lite olika saker av resten av bilen, beroende på effekt, vrid och vikt. Nu är det lite svårt att bedöma (en B21ET kan ju ge allt mellan typ 135 hk och 435 hk), sexorna mellan kanske 170 och 200 hk.

Vikten på motorerna kan i och för sig också vara ganska lika, även om sexan är större så väger ju turbo etc. en del. Men räkna med att sikta på kanske 280 mm ventilerade skivor fram (eller större) och bygg fyrlänken ordentligt, så ska det noga funka.

Ska man ha åsikter om vilken motor som är roligast beror det ju på vad bilen ska användas till. Har du tänkt köra med den måste ju en modern BMW-sexa vara trevligt...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av Elias_ »

tack för ett lättande svar therealpinto :wink:

bilen är tänkt att användas som sommar bil/ lek bil. ska kombinera ihop alla detaljer så den klarar av allt från strippen till sommar semester ( dock inget krav på komfort ).

så prio 1 är driftsäkerhet och därmed kom jag in på bmw sexan då den står pall för en 5-600 hk utan att behöva stressa ihjäl grejerna ( förutsatt att man använder rätt prylar ). Dock kommer man inte kunna regga med turbo och det är en nackdel då man vill slippa lagens högra arm så mycket det går.

sen att man älskar turbo sexans ljud väger lite extra på vågen mellan motor valen.

b21an klarar 450 hk som är målet men det lär bli mer jobb med motorn samt att grejerna kommer ligga mer på gränsen MEN den går att regga med turbo.

nä får ta mej en funderare under semestern nu så får vi se vad man kommit fram till.

för att ställa en mot fråga! Hur hade ni gjort?
( svara gärna med för och nackdelar )
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av krillian »

Hörre dudu.

Iom bilen är äldre än 75 samt att du tänkt regga som ombyggt så går det ju att turbokonv m50 motorn förutsatt att du håller de inom rimliga gränser. Exempel volvo 850,s/v70 turbo agg ~260-290hk. och (om du är under "15kw/100kg" reglen förstås)

Eller ? :whistle:
Kristian Svendsen
0735008489
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av therealpinto »

Visst går det men ska man bygga en MB 190 -64 som klarar 260 hk får man bygga om ordentligt. Dessutom brukar så gamla bilar vara ganska lätta så det kanske snarare är 220-240 hk som är genomförbart och då går det knappast att bygga med M50B25 i alla fall.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av krillian »

Den klarar det nog utan problem men vikten lär ju bli svårt. Nu när du säger det så är den ganska liten till storleken.
Kristian Svendsen
0735008489
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av Patrik H »

du kan väl regga med en m50b20 med ett ladd på kanske 0,4 så borde du väl hamna på en 210-220hk sen kan du väl fixa dit en m50b25 senare 8)
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av Elias_ »

så nu är man hem kommen från semestern, motor valet velar jag fortfarande med och har inte gjort det lättare för mej genom att polarn börja snacka om volvo 5a :doh:

en 5a sitter som gjutet på längden så behöver ej kapa en massa för att få in den + att den finns som turbo version :thumbright:

den som lever får se, ska rusta upp chassit först med skivor, OK, väghållning så får motor valet ge sej på vägen.

tackar för alla svar !
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av Elias_ »

det blev en m50b25 ! köpte en hel bil så resterande av bilen kommer säljas som reservdel annars går den på skroten.
bilder och beskrivning på vad som kommer bli till salu kommer senare i säljes delen !

edit: letar upp en m50b20 att regga med senare!

edit igen : bilen väger ca: 1400 kg så gäller 15kw/100 kg så får jag ha 285 hk som max i den, borde ju gå att regga med m50b25 motorn då kanske.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av therealpinto »

Att regga med standard M50B25 bör inte vara några problem. Med turbo mer av en utmaning...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av Elias_ »

Borde det inte gå om man etanol konverterar samtidigt , hävda att motorn kräver turbon för att få den så bränsle snål som möjligt men ändå öka på hästkrafterna en aning ?

turbon har ju faktiskt den funktionen att den ökar verkningsgraden då den sätter fart på luft molekylerna och där med får bättre förbränning även på VÄLDIGT låga ladd tryck ( säg 0.2 bar ).
betydelsen för turbon kan dom aldrig avgöra mer än för det bilen är tänkt för när man kommer in, vad som kan hända eller vad dom tror jag ska göra hör ej dit.
givetvis åker jag inte in med herrejösses turbo eller IC etc , det ska vara propotionerligt ( stavning ?? ) till vad man säger att det är .

eller så blir det m50b20 och låågt ladd :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av therealpinto »

Visst får du montera turbo men det gäller ju att effekten ska vara rimlig. En M50B25 har 192 hk original, 0,3 bar bör ge minst 30% effektökning, vilket betyder 250 hk. Men erfarenheten visar att det gärna blir mer, sällan under 260-280 hk. Teoretiskt sett får du ha 15 kW/100 kg tjänstevikt men som sagt kräver det ordentliga ombyggnader för att bilen ska klara det.

Vill du regga med M50B25 turbo ska du göra det men det kräver ju också att du är seriös med resten av bilen.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av Elias_ »

själv klart blir allt annat seriöst med, ska ju inte bygga nått rat som man sladdar runt i :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
R_carlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis okt 20, 2009 12:45 am
Ort: Norrköping

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av R_carlsson »

Kan säga det att man INTE kan regga om en bil med "efter överladdade" bmw motorer! då BMW själva har tagit det beslutet!. dock går det om motorn har turbo eller kopressor orginalmonterat.

så att regga om bilen med en överladdad m50 är bara att glömma :thumbdown:

då får man plocka bort turboprylarna vid besiktnig i sånt fall och "fuska" på så sätt 8)
Richard Carlsson
070-8198138
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: besiktiga som ombyggt fordon

Inlägg av therealpinto »

R_carlsson skrev:Kan säga det att man INTE kan regga om en bil med "efter överladdade" bmw motorer! då BMW själva har tagit det beslutet!. dock går det om motorn har turbo eller kopressor orginalmonterat.

så att regga om bilen med en överladdad m50 är bara att glömma :thumbdown:

då får man plocka bort turboprylarna vid besiktnig i sånt fall och "fuska" på så sätt 8)
Nja, det stämmer inte riktigt. BMW har egentligen inget att göra med hur man använder deras motorer ;-)

Om bilen man ska använda är av årsmodell 1975 eller äldre är det egentligen bara en fråga om att effekten och vridmomentet ska vara okej.

Om bilen är nyare än 1975 är det knepigare men ändå inte helt omöjligt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar