du har ingen bild på kylvatten systemet martin så kan vi tjuvgöra en kopia skönt att veta att det fungerar då det är mycket jobb att göra ett sånt system. (vi får försöka kompensera dig på nått sätt om vi kan göra en kopia)Martin Lundkvist skrev:Ja mycket fläkt ska de vara. Jag har en hönshusfläkt. Mäter 120cm i diameter och jag kör den över en frekvensare, skönt att kunna fläkta lite när det är varmt och man står böjd över motorn när holley´n läckt bensin..Jens Gustavsson skrev:hur mycket ventilation har ni andra som har likande bänkar? martin du värkar ha en stor hö fläkt
jag satsar på ca 5 kubik meters frånlufts fläkt. det ska kyla luften i motor rummet med en 1000hk motor kontinuerlig belastning med en delta tempratur på 10 grader ungefär grovt beräknat.
korta bromsnigar modell dragrace motorer ska inte bygga så mycket värme i luften tycker jag sen på vintern så har man ofta tillgång till 20 graders delta T.
SuperFlow specar fläkt flöde 28500cfm @1"H2O till 1000hk, beroende lite på rumstolek. Ska tömma rummet minst 8gånger per minut.
När det gäller kylsytem har jag byggt om en stor intercooler, mantlat den med plåt, kyler med vatten från bänken, reglerar temperaturen med en Danfoss AVTB, givaren till AVTBn känner på motortempen, pyttsar in lagom med kylvatten i mantelsidan för att hålla tempen i motorn. Ett jänke Kylar lock på motorsidan. Funkar super. Kapaciteten verkar vara oändlig.
vi funderar på en sån här fläkt som från-luft, den största av dem 910mm nått och 7700kr
http://www.nimaab.se/se/art/axialflakt-ziehl-abegg.php
5.8 kubik meter/sek vid 30 pa ( eller 12500 cfm/0.12 in H2O)
inte lika frän som din superflow fläckt men vi har ju mer delta T (kallare ute) här uppe så den räcker nog rätt långt ändå