Wigge-SGR Drag 142a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag gillar den här bilen mycket :thumbright: tråkigt bara att det ska jävlas :( men ni löser detta och det kommer att gå sjukt fort skulle jag tro i sommar :thumbright:

vad ställer till det med lagren och vad har ni haft för spel? eftermarknads vev eller, vilka stakar?

jag har lärt mig mycket om automat i sommar och hjälper er gärna om jag på nått sätt kan bara att höra av er.

mvh jens
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Daniel 850 »

kul dig gillar kärran!
troligen har de varit för lite lagerspel när de började rusa iväg i effekt den gav 780hk vid 6000varv vid 1.7 i ladd (vi hann inte mappa högre upp innan de krånglade) motorn gick tidigare med 700hk å när ja rev den för ombyggnad så var lagerna fina så ja ökade inte på spelet mer,,,, veven är en standard från 99 å framåt körde ca 4hundringar i spel(orginal ligger dom väldigt tight ca 2 hundringar) kör med verdistakar
ska slipa med lite större spel denna gången
vore kanon om man kan få mer tipps när den väl rullar igen ja hör av mig om de behövs hjälp!

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Kökarmicke »

Skojj att du e få gång igen!
Vad var det för fel på den första veven? Större spel är nog melodin tror jag :)
Nu plockar jag i en vev från en -03 dieselmotor i min motor och han som mätte upp veven, stakarna och lagrena åt mig påstod att det var 5 hundringar spel på den veven från början. Nu tog vi upp den till 6,5-7,5 hundringar.
Min gamla vev vet jag inte vad det var för spel på då jag va så dum att jag inte mätte upp den, men för tight var det iaf.. Vet dock inte om det var tänkt att den veven skulle sitta i en bensin eller dieselmotor då jag köpte den ny. Skiljer det måntro i spel orginal mellan motorerna beroende på om det är en bensin eller dieselmotor?
nu har jag redan kastat den gamla veven, så jag har inte kunnat mäta om det skiljde nåt i grovlek på tapparna :doh:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Daniel 850 »

ja åkte med för tight spel... de funkade fint till 700 hk sen va de nog stopp ,orginal kör dom med spel på 2-4 hundringar enl motorrenoveraren den ja hade var polerad å spelet var mellan 4 å 5 hundringar
ja lägger veven på ca 6 hundringar nu, mer vågar ja inte öka spelet! pumpen måste orka med när ja inte åker torrsump;) ja ska även se över allt i oljeväg från påmp ut till lager å runda till allt som kan tänkas orsaka karvitation mm så får ja hoppas att de hänger ihop men de märker man väl :whistle:

har du fått fram de mesta i bitar på din nu?
när ja hade ett snack med motorrenoveraren så ska de va samma spel på både bensin/diesel, tycker de verkar va ganska stor spel på din från början... men är de som min säger å du hade en vev som ligger i dom undre marginalerna på spel så blir de inte bra... synd du kastat den så du inte kunde kontroll mäta den!

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Kökarmicke »

jag börjar nog va på gång så småningom jo, har två stora saker kvar att göra, borra blocket och balansera. Men annars ska det nog bara vara att plocka ihop :)

Har du tittat något på oljepumpen från dieseln? Den är bra mycket maffigare inuti än 850 pumpen och när jag mätte på min pump jag har liggande förut så tyckte jag det såg ut som den skulle funka på 850-blocket. Och den ska flöda mycket mer än 850 pumpen har jag hört. Men det kanske sitter en sån på din motor redan?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Daniel 850 »

då går de rätt fort att sätta ihop de när du har alla bitar!

ja har inte plockat itu nån diesel pump å jämfört ja tippade på dom körde samma pumpar... men ja har en liggandes så ja ska genast ta och plocka sönder den å kolla!
hade bara min plånbok varit större skulle ja byggt torrsump... men skulle ja ramla över mer pengar ska ja sattsa på en manuell låda först

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Team X »

Hej

Passa dej för dieselpumpen om du inte byter reduceringsfjäder först , ta från en oljepump till bensinmotor
Oljetrycket blir så :angryfire: högt annars

Björn
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Daniel 850 »

har ni kört med diesel pump innan ni byggde om till torrsump? vet du om de är mer flöde i den än bensin blockens pumpar?

Mvh Daniel
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Kökarmicke »

Dreven är bra mycket bredare iaf gämfört med bensinpumpen, så den bör ha mera kapacitet per varv så att säga. Men att trycke sku skena är inget jag har koll på :) Men de låter väl kanske logiskt, men varvar ju inte en diesel lika mycket som en vässad t5 :twisted:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Daniel 850 »

jo de är inget varv direkt på dom så de borde va rimligt att byta fjäder.. ja ska riva en när ja meckar nästa gång passar den bolt on så kör ja på de... de skadar nog inte att ha mer kapacitet men ja tror den vanliga hade räckt ändå...

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Team X »

Problemet är inte varvet , det är att det sitter en reducering i orginal dieseltråg som inte syns under skvalpplåten .
Fråga inte varför jag vet det :-( , men det är dyrt att lära sej
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av auspuff »

Blir nice med 3st 9sek bilar i SGR 2011 :-)

Se nu till att plocka ihop bitarna Wigge, som en har väntat på att se dig ösa med den gröne! Kör hårt!
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Daniel 850 »

ska slänga in en update de har hänt lite faktiskt :lol:

Bild
nyslipad å balanserad vev

Bild
till snyggat block redo för montage

Bild
sen de mindre roliga ser ni nån skillnad på dessa 2 stakar?

de visade sig att ja hade fått fel stakar då ja behövde byta 2... 2.5mm för korta å min kolvbult ville inte in i 1 mm för litet hål...
ja mätte i all hast när ja fick stakarna för typ ett halvår sen med tumstocken snabbt då såg de rätt ut....
tanken va att maskinen skulle suttit ihop efter helgen redo att sättas i bilen... men de ska alltid va nått man inte räknar med...

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av ogge »

vad är de för stakar?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Wigge-SGR Drag 142a DEN LEVER!

Inlägg av Fredde Holmgren »

Om jag inte ser helt fel är det verdi-stakar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar