Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?

Diskussioner för erfaret folk
Nils L
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 03, 2010 4:04 pm

Inlägg av Nils L »

Jarmo Y skrev:En polare har kört i 124 kaross 300td 24v. 10.6sek och över 200 km/h 1/4 mile, registrerad gatbil.
Har lite över 600 hästar om bänken visade rätt. Med 12valve ingen chans. Har glömt allt vad han sa om motorn men trycket var mindre än 4 bar..
24v topp har 1mm större insugventiler än original, annars nästan original, mycket liten portad, har flödat den i bänken, nästan 300cfm, avgas flödar oerhört bra. Mercedes har gjort en bra topp, velocity helt rätt.
Sista saken är topp du måste trimma, den räcker långt i originalskick.

En annan kompis har likadan 124 300td med 12v topp, 2 bar tryck, original topp, den går också som fan, ritar svart hur långt som helst, men förbruckning i normal körning bara ca. 0.65-0.7 liter/ mil..om du kan köra lungt.
Han fick första böter, 3050 euro, ungefär 28000 kr, andra gången vet inte men inte lika mycket :hihi:

Det bor här i samma byn, en som vet säkert mest om Merca dieseltrimning, han bor bara 0.4 mil härifrån, jag kan gå och fråga av honom vad du vill veta. Han kan säkert english, du kan fråga själv också per e-mail.
Ps. han har en mercedes motor som ska kunna gå under 10 sek. i 1/4 mile..
Jo jag vet att ni finnar är ena jäv-lar på att trimma 606or =)
Jag tar gärna hans email om du har den ! Är första 4t motor jag pillar med så jag kommer inte att köpa en färdig motor , halva nöjet är ju att skruva och lära sig nya saker!

Jag kommer att köra 2 stegs ladd med 3 turbos så om jag hittar rätt så kommer jag att kunna ladda högt tryck samtidigt som jag får bra ladd från start också !

Det enda jag inte fattar med finnarna är att dom kör med mynä pumpar som flödar 150-200cc å det ska ju bara räcka till 300-400 hk om jag fattat rätt? Den pump jag ska köra med flödar min-180cc till max -510cc fullt justerbar
NL
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

På cumminsdieslarna verkar steg 1 (för att tåla cyl. trycket) vara arp pinnbultar, steg 2 pyrmidringar, steg 3 grövre arp pinnbultar..

Jag tror det är m12 från början, sitter också så det är 4 som håller runt varje cylinder.

Vad det gäller vad pumpar ger verkar det bero ganska mycket på den som mäter.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

http://www.crazydrivers.fi/

här är hemsidor till honom som bor också i Alahärmä och vet allt om Mercedes dieseltrimning.
E-mail finns under Haloo text, kommer inte ihåg vad det var.
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

Inlägg av toppe »

vesa kivimäki...det e mannen det :D
Mercedesturbodiesel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
Ort: Hudiksvall

Re:

Inlägg av Mercedesturbodiesel »

Nils L skrev:
Jarmo Y skrev:En polare har kört i 124 kaross 300td 24v. 10.6sek och över 200 km/h 1/4 mile, registrerad gatbil.
Har lite över 600 hästar om bänken visade rätt. Med 12valve ingen chans. Har glömt allt vad han sa om motorn men trycket var mindre än 4 bar..
24v topp har 1mm större insugventiler än original, annars nästan original, mycket liten portad, har flödat den i bänken, nästan 300cfm, avgas flödar oerhört bra. Mercedes har gjort en bra topp, velocity helt rätt.
Sista saken är topp du måste trimma, den räcker långt i originalskick.

En annan kompis har likadan 124 300td med 12v topp, 2 bar tryck, original topp, den går också som fan, ritar svart hur långt som helst, men förbruckning i normal körning bara ca. 0.65-0.7 liter/ mil..om du kan köra lungt.
Han fick första böter, 3050 euro, ungefär 28000 kr, andra gången vet inte men inte lika mycket :hihi:

Det bor här i samma byn, en som vet säkert mest om Merca dieseltrimning, han bor bara 0.4 mil härifrån, jag kan gå och fråga av honom vad du vill veta. Han kan säkert english, du kan fråga själv också per e-mail.
Ps. han har en mercedes motor som ska kunna gå under 10 sek. i 1/4 mile..
Jo jag vet att ni finnar är ena jäv-lar på att trimma 606or =)
Jag tar gärna hans email om du har den ! Är första 4t motor jag pillar med så jag kommer inte att köpa en färdig motor , halva nöjet är ju att skruva och lära sig nya saker!

Jag kommer att köra 2 stegs ladd med 3 turbos så om jag hittar rätt så kommer jag att kunna ladda högt tryck samtidigt som jag får bra ladd från start också !

Det enda jag inte fattar med finnarna är att dom kör med mynä pumpar som flödar 150-200cc å det ska ju bara räcka till 300-400 hk om jag fattat rätt? Den pump jag ska köra med flödar min-180cc till max -510cc fullt justerbar
510 cc in my ass. 140 cc räcker till 100 pållar per cyl på 606. och om du nu får ut 510 cc så får du 364 hk per cylle. alltså 2184 hästar.... Så tror du är nå slags troll.. eller har helt enkelt ingen koll. börja med 7 mm pump som kanske flödar en 150cc och utgå från det.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Re: Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?

Inlägg av mh »

Engson motor i västerås är specialist på att fodra block.
http://www.engsonmotor.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus Helin 0707816992
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Re:

Inlägg av Pacman »

Mercedesturbodiesel skrev:
510 cc in my ass. 140 cc räcker till 100 pållar per cyl på 606. och om du nu får ut 510 cc så får du 364 hk per cylle. alltså 2184 hästar.... Så tror du är nå slags troll.. eller har helt enkelt ingen koll. börja med 7 mm pump som kanske flödar en 150cc och utgå från det.
Intressant!
De som trimmar 10v VW TDI-femmor byter ut pumpen till en 10mm eller 12mm pump för att få soppa till 300-350hk. Så gjorde VW-Motorsport med på sina 250hk femmor som de körde Trans-Am långlopp med.
De som kör med originalpumpar brukar få montera dubbla pumpar för att komma över 200hk. En fördel med det är att på VW femmor och sexor så kan man ha pumpen på två ställen beroende på bilmodell, så motorn är eg förberedd för dubbla pumpar.

Sen är väl valet av spridare rätt viktigt med om jag förstått rätt.
Hur mappar ni sprutet sen? Nira, eller ommappning av original?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Re:

Inlägg av JohnE »

Nils L skrev: Jag kommer att köra 2 stegs ladd med 3 turbos så om jag hittar rätt så kommer jag att kunna ladda högt tryck samtidigt som jag får bra ladd från start också !

Det enda jag inte fattar med finnarna är att dom kör med mynä pumpar som flödar 150-200cc å det ska ju bara räcka till 300-400 hk om jag fattat rätt? Den pump jag ska köra med flödar min-180cc till max -510cc fullt justerbar
Uhm, detta började som en intressant tråd men med detta citat tappar jag lite tron på det. Vad är det för pump du tänkte köra med?
Eftersom du räknat ut att du behöver 3 (!) turbos i flerstegsladdning så är jag lite nyfiken på hur du kommit fram till det.


MEN! Den viktiga kontentan står kvar. Ska man bryta ny mark blir det dyrt, så enkelt är det. Räkna med ras och ha budget för det.
John Edvardsson
mean_farmer
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis mar 23, 2010 7:17 pm
Ort: Harads

Re: Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?

Inlägg av mean_farmer »

hur får dom 12v topparna att hålla?? ja är inne på min fjärde nu :D
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Hur förstärka block & topp för höga laddtryck 4bar+ ?

Inlägg av j björk »

Det går ju köra 2 steg fast med 3 turbos om man vill.
3 likadana turbos, 1 till högtryckssteget, 2 paralellt till lågtryckssteget.
Skriv svar