kärnkraft!!!

Tjata om vad som helst .
Hoolen
För mycket laddtryck

Re: kärnkraft!!!

Inlägg av Hoolen »

http://www.youtube.com/watch?v=z5LW07FTJbI" onclick="window.open(this.href);return false;
Svart e34 touring.. BMW Fahrer
tony
Forumsberoende

Inlägg av tony »

högre uppmätt strålning...?...http://www.youtube.com/watch?v=CUuqtpsdtI4" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

loop skrev: Inte i Sverige. I alla fall inte där jag jobbat. Ryssarna gör det, det vet jag. På många håll i världen så har man kyltorn(Simpsons!), så där kyler man bort det i luften.

Elias
Det mesta av värmen som alstras används inte. Jag kan inga exakta siffror men 30-40% är väl det man använder.
precis, jag fattar inte hur man kan godkänna att 50-60 % blir spill värme! man tycker ju att dom borde ha effektiviserat detta under tidens gång ?
själv klart skulle man kunna använda det till fjärrvärme , men samtidigt är ju huvuduppgiften att öka El produktionen och hålla priserna nere kan man tycka.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Jag ska rita ett stort kors i taket den dagen de byggs. Det är inte direkt oattraktiva områden de ska gå igenom eller förbi. Och rika villaägare är fan de största jävla gnällspikar som finns.
Kim Thuresson
För mycket laddtryck

Inlägg av Kim Thuresson »

Elias_ skrev:
loop skrev: Inte i Sverige. I alla fall inte där jag jobbat. Ryssarna gör det, det vet jag. På många håll i världen så har man kyltorn(Simpsons!), så där kyler man bort det i luften.

Elias
Det mesta av värmen som alstras används inte. Jag kan inga exakta siffror men 30-40% är väl det man använder.
precis, jag fattar inte hur man kan godkänna att 50-60 % blir spill värme! man tycker ju att dom borde ha effektiviserat detta under tidens gång ?
själv klart skulle man kunna använda det till fjärrvärme , men samtidigt är ju huvuduppgiften att öka El produktionen och hålla priserna nere kan man tycka.
Anledningen till detta är enbart politiska beslut, Vi ska inte göra oss beroende av kärnkraften... :thumbdown:
Kylvattnet i Oskarshamn som man pumpar rakt ut i havet hade räckt för och värma samtliga hus på hela östkusten, via t.ex fjärrvärme... :thumbright:

Men icke! Nej du Maria Wetterstrand och ens nämna ordet miljö i samband med den typen av korkade beslut kan jag i alla fall tycka är katastrof!
Den enda katastrof som bekymmrar mig gällande kärnkraften i Sverige för övrigt... :roll:

Röstar man på sossarna får man miljöpartiets skitpolitik och uppenbarligen så är det även så när man röstar på moderaterna... :doh:
I mina ögon kan det ju kännas ganska oviktigt att som Svensson sortera sitt skräp rätt då dom i andra änden står och pumpar ut 100 000-tals kubik varmt vatten per dygn till ingen nytta...
Blir lite som att dammsuga ena hörnet av rummet när nån annan fan står och tömmer en pulversläckare i det andra hörnet, meningslöst

Nu äntligen har dom ju ökat effekten på herr kärnkraftverk och trots att Barsebäck är på Paus producerar dom resterande mer ström än tidigare, Tack
Sen kan man ju undra lite varför Barsebäck helt plötsligt blev så dåligt när det köptes upp av samma Tyskar som äger kolkraften i Tyskland (Eon) :roll:

Mvh
Kim
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Kim
Samtliga hus på östkusten? Knappast. Ledningsförluster och mängden större städer tänkte du kanske inte på.

Och vill du att vi ska vara beroende av en energikälla? Låter helt vrickat i mina öron. Risker ska spridas.

Sen är det kanske en smula skillnad på energislöseri och råvaruslöseri.

Och jag hävdar fortfarande att alla förespråkare kan starta en enskild firma och vara med i nån upphandling om avfallet och ha det hemma i källaren, givetvis måste grannarna övertygas först.
Kim Thuresson
För mycket laddtryck

Hela östkusten va kanske en överdrift :lol: Dock stora delar av östkusten då man i den typ av konstruktion kör ångturbinerna hårdare och med högre temperatur, det är dels mycket effektivare då ånga expanderar explosionsartat vid ökad temperatur och tryck, Vilket resulterar i mer ström :thumbright:
Dels får man ut mycket högre temperatur på kylvattnet och kan då andvända det till fjärrvärme...

Men som exempel så hade Ringhals kunnat förse Kungsbacka, Varberg och stora delar av Göteborg med värme!

Jag minns att det för många år sedan fördes en debatt om att leda varmvatten från Forsmark till Stockholm för uppvärmningsändamål.
En teknikalitet som diskuterades var vilka förluster som skulle uppkomma i dom långa bergtunnlarna,
och jag minns att det gick att visa att dom blev förvånande små.

Jag vill absolut att vi ska vara beroende av en energikälla om den är effektiv nog och 100% riskfri, tyvär så är inte fallet så idag och slutförvaringen av kärnbränsle är fortfarande ett stort problem :(

Vindkraft är ju forfarande inte speciellt effektivt, för och täcka Sveriges elbehov av enbart vindkraft hade vi fått fylla hela Sverige med dom och eventuellt bygga ovanpå varandra :lol:

Vattenkraft tycker jag är bra, det är förhållandevis billigt och underhållsfritt...

Som det är idag importerar vi stora mängder kol-el, Om man bryr sig det minsta om miljön kan ju jag tycka detta är det sämsta alternativet.
För och göra 1Kw el i ett kolkraftverk behöver man 3Kw kol då man kyler bort resten...
Ett kolkraftverk har en verkningsgrad på c:a 30%, medan ett vattenkraftverk har en verkningsgrad på c:a 90%.

Jag skulle vilja påstå att energislöseri och råvaruslöseri går hand i hand :wink:

Nja kärnavfall i min källare fungerar nog inte så bra, det finns säkrare och bättre lämpade platser för det...

Som avslut kan jag nämna att Sverige är det Uranrikaste landet i Europa och 3:e rikast i värden. Värdet på Uran som finns i Sverige överskrider värdet av Norges olja med råge! Stora delar av värdens Uran ligger under våra fötter, Hade vi börjat bryta det för export och självförsörjning hade Sveriges Ekonomi tagit ett ordentligt kliv upp.... Men ICKE!
tony
Forumsberoende

Inlägg av tony »

http://www.youtube.com/watch?v=07I5qdMEaz4" onclick="window.open(this.href);return false;
tony
Forumsberoende

Inlägg av tony »

http://www.youtube.com/watch?v=OOrNV_1Ymag" onclick="window.open(this.href);return false;
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Kim Thuresson skrev: Som det är idag importerar vi stora mängder kol-el, Om man bryr sig det minsta om miljön kan ju jag tycka detta är det sämsta alternativet.
För och göra 1Kw el i ett kolkraftverk behöver man 3Kw kol då man kyler bort resten...
Ett kolkraftverk har en verkningsgrad på c:a 30%, medan ett vattenkraftverk har en verkningsgrad på c:a 90%.

Jag skulle vilja påstå att energislöseri och råvaruslöseri går hand i hand :wink:

Nja kärnavfall i min källare fungerar nog inte så bra, det finns säkrare och bättre lämpade platser för det...

Som avslut kan jag nämna att Sverige är det Uranrikaste landet i Europa och 3:e rikast i värden. Värdet på Uran som finns i Sverige överskrider värdet av Norges olja med råge! Stora delar av värdens Uran ligger under våra fötter, Hade vi börjat bryta det för export och självförsörjning hade Sveriges Ekonomi tagit ett ordentligt kliv upp.... Men ICKE!
Fast anledningen till att vi importerar så mycket kolel är den avreglerade elmarknaden. Men vi exporterar massor med el också. Jag var inte för en avreglering av elmarknaden, jag har bara fått dyrare el, vilket jag räknade ut på förhand osv.

Nej, man kan inte jämföra äpplen och päron. Det går bra att återvinna metall, många plaster, papper osv, samt att tex returglas går bra att återanvända. Detta är svårt med energi då den i regel har omvandlats redan.

Jepp, vi har massor med uran, om vi skulle vara rikaste i Europa det vette katten. Ryssland, Ukraina mfl är stora. Och bara för att man hittat mycket i Sverige så betyder det inte att andra länder har mer, de har nog bara inte letat lika mycket. Och anledningen till att det inte bryts är att det inte är lönsamt. Hade det varit tillräckligt lönsamt så hade det brutits uran i Sverige. Anledningen till att man slutade bryta i Ranstad var bla för att det var olönsamt.

Sen så ska du inte vara så petig med källaren. Det är bara att fylla upp med kattsand och stoppa i pelletsen i gamla kopparrör. Ungefär så tänker de göra i Oskarshamn 8) Jag förespråkar ovanjordförvaring, så man kan hålla koll på skiten. Blir nog fan så krångligt att fixa ev fel när det ligger en bra bit under jorden inbäddad i bentonitlera(dvs kattsand).
Kim Thuresson
För mycket laddtryck

Hej igen :D

Exporterar El?
Sammantaget så har det inte gått en enda Watt åt andra hållet igenom den berömda polenkablen!
2010 Importerade vi 9398GWh och Exporterade 7319GWh med andra ord - 2079GWh
Att säga att vi Exporterar massa el låter kanske fint, men det är ju inte riktigt sant eller hur?

Om man tar kol och omvandlar den till energi och sedan kyler bort 2/3 av den teoretiskt utvunna effekten, Vad har man gjort då?

En avhandling jag läste ganska nyligen talade om ett värde på minst 30 miljarder dollar för det uran man vet finns i Sverige...
Ovanpå det så med tanke på det ökade uranpriset dom senaste 10 åren var slutsatsen att även små uranfynd kan vara värda att bryta...

Angående förvaringen av kärnbränsle har jag inte mycket och säga, det finns helt enkelt inte en jättebra lösning på det ännu...

Nu får vi nog avrunda den här diskutionen, detta va inte min mening från början :wink:

Mvh
Kim
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

Det som ja tycker känns väldigt obehagligt är att sverige vad ja hört är det enda land som på allvar planerar för en slut förvaring av avfallet, hur tänker dom andra länderna :doh:
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Kim Thuresson skrev:Hej igen :D

Exporterar El?
Sammantaget så har det inte gått en enda Watt åt andra hållet igenom den berömda polenkablen!
2010 Importerade vi 9398GWh och Exporterade 7319GWh med andra ord - 2079GWh
Att säga att vi Exporterar massa el låter kanske fint, men det är ju inte riktigt sant eller hur?

Mvh
Kim
Ja du ser. Vi exporterar massor med el. Att vi sen i slutändan importerade mer än vi exporterade är en annan sak. Det gör inte att exporten upplöses. Det exporteras massor med Volvo också och det importeras en massa Toyota.
http://www.energinyheter.se/2010/11/h-g ... n-p-fyra-r" onclick="window.open(this.href);return false;

Måste säga att jag inte förstår hur det inte kan vara sant.
tony
Forumsberoende

Inlägg av tony »

http://www.youtube.com/watch?v=dSBYFUwywdw..." onclick="window.open(this.href);return false;. :whistle:
tony
Forumsberoende

Inlägg av tony »

http://www.youtube.com/watch?v=lwGkXLzmWY0." onclick="window.open(this.href);return false;.
Skriv svar