Freddes 142:a 7.47 - 295

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)

Inlägg av Kadett4wd »

Fredde Holmgren skrev:
Kadett4wd skrev:Det gör väl alla?
Men bäst är juh att köra med rätt ;)
Vad anser du är "rätt" kolvspel för en motor som min? Helbetongad med JE-kolvar som kan bli rätt så varm ibland.
det kan jag inte svara på,, det får man ta med kolvfabrikanten.
Jag har till exempel på wiseco´s inrådan gått upp 0.02mm i kolvspel på moppen då den är luftkyld istället för vattenkyld som kolven är till för.

Mao,, jag tog kontakt med tillverkaren, det var det jag ville förmedla med moppestoryn.

Men spontant,, ska en kolv ha 0.1mm spel vid 'normal' driftstemp måste man juh tänka lite..
Normal drifttemp på en kolv,, vad är det,, samt vad kommer det bli?
säg du har 250 grader(siffra ur luften) i kolven med bensin och vattenkylt, och kolven sväller typ 0.02mm eller så.
Det betyder inte att den sväller dubbelt så mycket bara för det är 500grader varmt.
mao 0.2mm spel om kolven är 500grader.
För stort kolvspel är inte bra alls för en maskin.
Vare sig ur effektsynpunkt samt slitagesynpunkt.

Så antingen tar man kontakt, eller så värmer man kolven själv och kontrollerar hur mycket mera den sväller.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Magnus Motorsport kör minst 14 hundradelar på sin helbetongade motor, och i GM's senaste ecotec manual kör dom 20 hundradelar om jag inte minns fel. Jag kommer nog kör nånstans kring 14-15 tror jag.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)

Inlägg av Mattz Larsson »

Tack för all svar och det är självklart att man kan/ska ta det med tillverkaren men
det finns ju en hel del erfarenhet här på Sävar som det är dumt att inte använda.
För jag tror att svaret från t.ex. JE m.f skulle bli generelt för det borret och så
men frågar man om ett betongat volvo block så blir det nog ett generelt svar.

Vart har du hittat nya ecotec manualen

//Mattz
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Dags att visa lite bilder då kanske, jag har inte gjort så jättemycket på räserbilen i vinter men litegrann är det.

Nya kolv/vevstaks-combon:

Bild

Nya VS Gamla (nya combon är 200g lättare/cyl trots biffigare kolvbult)

Bild

Bild

Ett block ska få betong i sig ikväll:

Bild

Tog bort ett sugsteg från oljepumpen (mer plats kring pumpen och det räcker med 4 sugsteg)

Bild

Ordnade en ny samlingspunkt för diverse oljetryck:

Bild

Bakaxeln har även den fått sig en varvtalsgivare:

Bild

Pedalstället har fått sig en bussning:

Bild

Vattenpumpen har fått ett nytt ställe att bo (satt på motorblocket förut och strök nästan med vid raset)

Bild

En AFM-1000 Bredbandslambda införsskaffades i höstas men hann aldrig monteras:

Bild

Sidan man normalt aldrig ser av elcentralen:

Bild

Har bytt ut den gamla Link G3:an mot ett G4 Xtreme ( Tack för hjälpen MotorNord )

Bild

Gjorde en mekvänligare bromsskärmsspak (den gamla var inte skön att trycka upp skallen i av misstag)

Bild
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Andreas Arthursson »

Snyggt! Kommer bli bra.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Hans K
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor okt 21, 2010 11:41 pm
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 12/11)

Inlägg av Hans K »

Fredde Holmgren skrev:Dags att visa lite bilder då kanske, jag har inte gjort så jättemycket på räserbilen i vinter men litegrann är det.

Bild

Tog bort ett sugsteg från oljepumpen (mer plats kring pumpen och det räcker med 4 sugsteg)[/img]
Tyckte verdi sa att räckte med 4steg på 4cyl!
Kollade lite på nitroz soffa!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Kökarmicke »

Fräsigt! Du har inte haft problem med oljetrycksmätarn? Min sändare dog i somras på kjula, antar att de va vibrationerna som tog den. Så nu e de mekansik mätning istället på min :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
skogis
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tor mar 27, 2008 7:56 am
Ort: Uppsala

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av skogis »

hur mycket betong fyller du i blocket?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Fredde Holmgren »

skogis skrev:hur mycket betong fyller du i blocket?
Så mkt som krävs för att det nästan ska nå upp till kanten av deckplanet! :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ååh vad stressad man blir av att söla ner geggan i ett block men nu är block nummer 1 fyllt och momentdraget.

Bild
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Daniel 850 »

blir bra de här! hur grova var dom gammla kolvbultarna diameter? gods?

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Tommy Luhr »

ser skit bra ut. Alu stakar är ingen nackdel skulle jag tro :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Hans K
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor okt 21, 2010 11:41 pm
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Hans K »

Behöver verkligen kylning på motorn med mettis?

Ska ha laddluft kylare med?

kommer bli kul att följa bilen i sommar! 8)
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Hans K skrev:Behöver verkligen kylning på motorn med mettis?

Ska ha laddluft kylare med?

kommer bli kul att följa bilen i sommar! 8)
Ja på en sån här motor behövs kylning

Jag har alltid kört med laddluftkylare
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (Winter Update 2/4)

Inlägg av Andreas Arthursson »

Testa utan intercooler i bänken. Skönt att få bort den vikten..
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Skriv svar