Insug, problem med passform.
Insug, problem med passform.
Jag har en van-motor från 87 och på den sitter det toppar med skruvarna för ventilkåporna i mitten, det är en kant längst
upp så mitt Weiand teamG går inte riktigt på. På bild 1 och två ser man kanten.
Insuget vilar på kanten kan man säga, bultarna går inte heller i då.
Är det bara att slipa ur lite längst upp på toppen så insuget går ner? Någon som haft samma problem?
Det blir ju glipa längst ner vid oljegalleriet också
Mvh Sodergren
upp så mitt Weiand teamG går inte riktigt på. På bild 1 och två ser man kanten.
Insuget vilar på kanten kan man säga, bultarna går inte heller i då.
Är det bara att slipa ur lite längst upp på toppen så insuget går ner? Någon som haft samma problem?
Det blir ju glipa längst ner vid oljegalleriet också
Mvh Sodergren
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: Insug, problem med passform.
klassisk amcar greier: det er tyværr lite halvfærdige produkt, som må slipes å tilpasses... obs; åsså i mot innsugskanaler å slikt! obs
motorn så inte nyrenovared ut presis...
motorn så inte nyrenovared ut presis...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Re: Insug, problem med passform.
Nej den är inte nyrenoverad Jag tänkte bara kolla passformen innan jag plockade av topparna.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Insug, problem med passform.
Har för mej att från -86 upp så är insugs bultarna på topparna stående rakt upp.
Är det så på din motor med?
Är det så på din motor med?
Re: Insug, problem med passform.
Som ProMille sier : Du trenger innsug som er til den nyere typen motor. Noen innsug har bolting til begge variantene.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Insug, problem med passform.
Om motorn sett lite stöddigare ut så hade jag trott att den var toppdeckad
Har lite samma problem på min 340 (dvs plockar inte bort insuget i onödan )
Hur ser gamla insuget ut? Finns ju två sätt att göra när man deckar, antingen fräser man av topparna eller insuget.
Slipa/fräs av insuget lite så funkar det ju
Har lite samma problem på min 340 (dvs plockar inte bort insuget i onödan )
Hur ser gamla insuget ut? Finns ju två sätt att göra när man deckar, antingen fräser man av topparna eller insuget.
Slipa/fräs av insuget lite så funkar det ju
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Insug, problem med passform.
Ganska säker på att det är en annan vinkel på insugssidan på topparna från -87 och framåt, så du har kanske ett äldre insug.
Mvh.
Mvh.
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Volvo 140 V8 Turbo
Re: Insug, problem med passform.
Ahh just det kan ju vara någon årsmodellsförändring ja
Jag har inte hunnit kolla om bultarna går rakt upp, gör det ikväll.
Det borde gå och slipa lite så det passar,såg inte ut att vara mycket som skillde.
I Chevellen ser det ut att sitta gammal typ av toppar, passar dom på den nyare motorn? Båda är 350cu.in.
Det satt tbi-insprut på motorn innan.
Jag har inte hunnit kolla om bultarna går rakt upp, gör det ikväll.
Det borde gå och slipa lite så det passar,såg inte ut att vara mycket som skillde.
I Chevellen ser det ut att sitta gammal typ av toppar, passar dom på den nyare motorn? Båda är 350cu.in.
Det satt tbi-insprut på motorn innan.
Re: Insug, problem med passform.
Ja både dom gamla topparna och motor skall passa
(om vattenpumpen är av samma typ... lite osäker på när reversed cooling kom nämligen)
Det går att trixa dit ett icke vortec insug mot vortec-toppar... vortec-toppar är sånna som har bultarna lodrätt. Vortecinsuget/topparna har dock färre skruvar, men det går. Ett aber är dock att vortec har högre runners än ett vanligt insugssystem så man får en kant/ett steg i övergången mellan insug o topparna.. så man tappar lite toppeffekt
(om vattenpumpen är av samma typ... lite osäker på när reversed cooling kom nämligen)
Det går att trixa dit ett icke vortec insug mot vortec-toppar... vortec-toppar är sånna som har bultarna lodrätt. Vortecinsuget/topparna har dock färre skruvar, men det går. Ett aber är dock att vortec har högre runners än ett vanligt insugssystem så man får en kant/ett steg i övergången mellan insug o topparna.. så man tappar lite toppeffekt
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Insug, problem med passform.
Kom inte vortecmotorerna under mitten av nittitalet? Om motorn är från 87 så borde väl insuget va bultat med sex bult per sida vinkelrätt mot anliggningsytan. Har för mig att dom med lodrät bultning bara använder 4 bult per sida dessutom. Däremot verkar man aldrig få sluta förvånas över den usla passformen jänkarna har på grejerna.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
- Ort: Sthm
Re: Insug, problem med passform.
Det är annan vinkel på bultarna från 86-87 typ, men det är bara fila hålen lite grann och ska man va seriös kan man även göra speciela brickor som e lite snefrästa. Kanten vid ventikåpan är inge problem den heller, bara fila lite på insuget i överkant, men testa med packningar imellan först, det kanske räcker för att det ska funka. Så här är det alltid med Amerikanska speedparts, fila och bryta och bända på prylarna, alldrig bolt on.....
Re: Insug, problem med passform.
Det är 6 bultar per sida. Ser inte ut att behövas någon snebricka, verkar gå rakt ut.
Filar lite så passar det nog sen
Filar lite så passar det nog sen