Bilen är en nissan 200sx s13 -92 som jag köpte i mitten på sommarn, helt original förutom sänkfjädrar, japsdämpare och dumpventil.

Som synes var vinge och bakstötfångaren blekta så det första jag gjorde var att polera upp den:

Jag bytte även kamrem, spännare/löphjul och vattenpump samt nya stift och oljor givetvis och sen andvändes bilen:

Detta gav även upphov till oljud i motorn varpå jag hittade vad som verkade vara en vettig motor i uppsala, en roadtrip senare och jag hade en:
"nyrenoverad" motor med
Hakke Racing insug
Extraktorgrenrör med extern 38mm tial WG
Masterpower turbo
Special oljeslangar
Alu remhjul (såldes senare då jag bestämde mig för MegaSquirt och behövde triggerhjul på vevens remskiva, klarar mig med vanliga..)

Såhär såg det ur när projektet började:

Motorn borta:

Passade i samma veva rensa allt som hette AC (ändå ur funktion)
Skaffat på mig lite grejjer:

Sachs 618tryckplatta med 6puckad sinterlamell och svänghjulet omgjort för att tryckplattan skulle passa, även nytt urtrampningslager.
Deftforce 2vägs diff, "speciellt framtagen för drifting"
Toyosport FMIC kitt
17raders oljekylarkitt
Adaptern till oljekylarn med temp och trycksensor:

Monterad, likaså kopplingen:

Tvättat ur motorrummet lite:

Isättningen av motorn var allt annat än enkel, satte i den som jag köpte den då jag inte visste om det skulle gå att montera senare, en del grejjer blev ivägen:

Insuget gick att ta bort, det var dock så tight att jag fick kapa av pinbullten till absenheten vid muttern (stack ut ca 4mm) för att kunna lirka ut insuget från pinnbultarna, jag har ringat in sakerna som var ivägen, utöver ringarna fick vi ta bort värmeskyddet till bromsservon som var ivägen för wastegaten...

Bytte diffklumpar då jag köpte deftforce diffen färdig monterad och inkörd så jag bytta olja i den och bytte ut original öppna:

Flyttade reläcentralen och satte tillbaka insuget:

Tog kontakt med Backeliten som fick fixxa en MegaSquirt box åt mig:

Eget avgassystem byggdes, 3" hela vägen med en SBF godkänd racekatt och en simons ljuddämpare med 3" in och dubbla 2,5" ut som det kommer snyggare slutrör till sen, även wastegate rör gjort in framför katalysatorn.

Sen ger jag en bild på hur det såg ut när jag fått allt på plats och Jonas Back hjälpte mig koppla in MS:et och vi skulle provstarta

Såhär sitter intercoolern, den är inte sne utan krockbalken är sne, vänster framskärm är nåågot annan färgnyans så ja tror den varit lite krockad innan men bara balken som är sne och spoiler/huv/lysen sitter bra nu så det är ingen fara:

Men innan vi provstarta så skulle vi köra upp oljetrycket men fick aldrig något tryck, den "renoverade" motorn verkar inte så renoverad så jag tog då isär min gamla motor och kollade så den var Okej att andvända och det var den så beställde:
Wiseco kolvar
K1 Stakar
OEM packnings/tätningssats
OEM oljepump
ACL DuraGlide vev./ramlager
ARP Bultar till toppen och Ramlager överfallen, det medföljde till stakarna.

Sen plockade jag lös massa grejjer och insuget så det som är kvar är att släppa bultarna till lådan och motorfästena och plocka ner avgassystemet igen så är det bara att rycka ur motorn:

Och toppen lämnade jag in så den har blivit tvättat, fått ventilerna inslipade och ventiltätningarna bytta samt planslipat så den är helt rak, den hämtade jag idag och köpte Redline Assembley Lube att lägga på lagren samt lånade honingsverktyg och momentskaft så imorgon ska block/vev tvättas och sen ska motorn sättas ihop.
När motorn är ihop och i samt tryckrör, kylare etc är tillbaka så är det att montera i 255l/h bränslepump, då batteriet är flyttat till skuffen (dragit kablarna och bara ställt in batteriet nu) så måste jag göra fäste för det i skuffen och täcka det, montera tillbaka värmepaketet då jag tog bort det så Jonas kom åt att dra in kablarna i kupén till boxen samt montera sportstolar, dubbla 12" elfläktar och sen ska Jonas få komma tillbaka och mappa motorn åt mig. Kom på att det sitter en bredbandslambdasond också så jonas har något att mappa efter och Skyline spridare som ska skjuta in soppan i cylindrarna.
Så så ser det ut nu och kommer mer bilder eftersom =)