Nissan 200sx - Röde Baronen

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende

Nissan 200sx - Röde Baronen

Inlägg av zajja »

Lägger upp en projekttråd om denna bilen, börjar väl kanske blir lite intressant..
Bilen är en nissan 200sx s13 -92 som jag köpte i mitten på sommarn, helt original förutom sänkfjädrar, japsdämpare och dumpventil.
Bild
Bild

Som synes var vinge och bakstötfångaren blekta så det första jag gjorde var att polera upp den:
Bild
Bild

Jag bytte även kamrem, spännare/löphjul och vattenpump samt nya stift och oljor givetvis och sen andvändes bilen:
Bild

Detta gav även upphov till oljud i motorn varpå jag hittade vad som verkade vara en vettig motor i uppsala, en roadtrip senare och jag hade en:
"nyrenoverad" motor med
Hakke Racing insug
Extraktorgrenrör med extern 38mm tial WG
Masterpower turbo
Special oljeslangar
Alu remhjul (såldes senare då jag bestämde mig för MegaSquirt och behövde triggerhjul på vevens remskiva, klarar mig med vanliga..)

Bild
Bild

Såhär såg det ur när projektet började:
Bild

Motorn borta:
Bild
Passade i samma veva rensa allt som hette AC (ändå ur funktion)

Skaffat på mig lite grejjer:
Bild
Sachs 618tryckplatta med 6puckad sinterlamell och svänghjulet omgjort för att tryckplattan skulle passa, även nytt urtrampningslager.
Deftforce 2vägs diff, "speciellt framtagen för drifting"
Toyosport FMIC kitt
17raders oljekylarkitt

Adaptern till oljekylarn med temp och trycksensor:
Bild

Monterad, likaså kopplingen:
Bild

Tvättat ur motorrummet lite:
Bild

Isättningen av motorn var allt annat än enkel, satte i den som jag köpte den då jag inte visste om det skulle gå att montera senare, en del grejjer blev ivägen:
Bild

Insuget gick att ta bort, det var dock så tight att jag fick kapa av pinbullten till absenheten vid muttern (stack ut ca 4mm) för att kunna lirka ut insuget från pinnbultarna, jag har ringat in sakerna som var ivägen, utöver ringarna fick vi ta bort värmeskyddet till bromsservon som var ivägen för wastegaten...
Bild

Bytte diffklumpar då jag köpte deftforce diffen färdig monterad och inkörd så jag bytta olja i den och bytte ut original öppna:
Bild

Flyttade reläcentralen och satte tillbaka insuget:
Bild

Tog kontakt med Backeliten som fick fixxa en MegaSquirt box åt mig:
Bild

Eget avgassystem byggdes, 3" hela vägen med en SBF godkänd racekatt och en simons ljuddämpare med 3" in och dubbla 2,5" ut som det kommer snyggare slutrör till sen, även wastegate rör gjort in framför katalysatorn.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen ger jag en bild på hur det såg ut när jag fått allt på plats och Jonas Back hjälpte mig koppla in MS:et och vi skulle provstarta
Bild

Såhär sitter intercoolern, den är inte sne utan krockbalken är sne, vänster framskärm är nåågot annan färgnyans så ja tror den varit lite krockad innan men bara balken som är sne och spoiler/huv/lysen sitter bra nu så det är ingen fara:
Bild

Men innan vi provstarta så skulle vi köra upp oljetrycket men fick aldrig något tryck, den "renoverade" motorn verkar inte så renoverad så jag tog då isär min gamla motor och kollade så den var Okej att andvända och det var den så beställde:
Wiseco kolvar
K1 Stakar
OEM packnings/tätningssats
OEM oljepump
ACL DuraGlide vev./ramlager
ARP Bultar till toppen och Ramlager överfallen, det medföljde till stakarna.

Bild

Sen plockade jag lös massa grejjer och insuget så det som är kvar är att släppa bultarna till lådan och motorfästena och plocka ner avgassystemet igen så är det bara att rycka ur motorn:
Bild

Och toppen lämnade jag in så den har blivit tvättat, fått ventilerna inslipade och ventiltätningarna bytta samt planslipat så den är helt rak, den hämtade jag idag och köpte Redline Assembley Lube att lägga på lagren samt lånade honingsverktyg och momentskaft så imorgon ska block/vev tvättas och sen ska motorn sättas ihop.

När motorn är ihop och i samt tryckrör, kylare etc är tillbaka så är det att montera i 255l/h bränslepump, då batteriet är flyttat till skuffen (dragit kablarna och bara ställt in batteriet nu) så måste jag göra fäste för det i skuffen och täcka det, montera tillbaka värmepaketet då jag tog bort det så Jonas kom åt att dra in kablarna i kupén till boxen samt montera sportstolar, dubbla 12" elfläktar och sen ska Jonas få komma tillbaka och mappa motorn åt mig. Kom på att det sitter en bredbandslambdasond också så jonas har något att mappa efter och Skyline spridare som ska skjuta in soppan i cylindrarna.

Så så ser det ut nu och kommer mer bilder eftersom =)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Nissan 200sx - Röde Baronen

Inlägg av Hogdalracing »

Blir nog bra det här. Fortsätt så :D
Volvo 164 WT
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Ja jag hoppas det nu när man bygger själva motorn själv! =D
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Det började riktigt bra, jag började med att skrapa/slipa rent alla packningsytor på blocket sen åkte jag och köpte t-röd för att smörja vid honingen och plockade upp en polare i samma veva.
Honade blocket och duschade alla grejjer i avfettningen och körde högtryckstvätten och blåste av med tryckluftspistolen sen...
Monterade ihop kolvarna med stakarna (gick lättare än vad jag trodde att få dit clipsen till kolvbultarna) och satte på kolvringarna:
Bild

Sen satte jag dit lager och arp pinnbultarna:
Bild

Dit med veven, la på Redline Assemble Lube på lager ytorna och momentdrog:
Bild

Sen satte vi ner 2kolvar och drog åt överfallen till stakarna och skulle snurra på motorn för att få veven i nedre läget för kolvarna i mitten och då klingade det en grejj i golvet och bägge två hade samma tanke:
WTF?
Då tog kolvarna i och hedde av ena oljesprutsmunstycket och krökte den andra, här ser ni hur dem ligger emot:
Bild

Vi tyckte vi kollade på kolvarna att dem såga likadana ur förutom att ventilurtaget på ena sidan var större än den andra och då tänkte vi ju att insugsventilerna är väl större än avgas så då ska den större sidan sitta på insugssidan men sen kollade vi igen på dem lösa kolvarna och såg detta:
Bild

Så nu måste jag ta ur den andra motorn, slå isär den och plocka oljesprutmunstyckena ur den, ta lös veven ur denna igen och byta dem och sen sätta ihop men blev så less så ja gör det imorgon istället, precis skjutsat hem polaren...
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Pågrund av brist på tid, pengar och motivation läggs projektet ner.
För mycket bollar i luften då ja den 25e flyttar hemifrån och då jag nyss blivit arbetslös finns inte ekonomin att görak lar och iordningen bilen nu då allt strular, den skulle ha varit klar redan i mars....
Så tråden kan låsas och annons på delar kommer upp och karossen som rullande chassi säljs.
//Marcus Saari
Låst