spädd olja = vevlagerhaveri ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
alfi
För mycket laddtryck

spädd olja = vevlagerhaveri ?

Inlägg av alfi »

har efter mycket om och men fåttigång min m50 vilket har resulterat i mycke e85 i oljan. tänkte att jag skulle byta när ja fått till tomgången. men han alldrig så långt stog på tomgång och ett knakande ljud kommer sig smygande som en slagborr från toppen typ.... vad tror ni har den spädda oljan resulterat i detta?
Blom
Forumsberoende

Re: spädd olja = vevlagerhaveri ?

Inlägg av Blom »

Har du rivit isär motorn och sett vad som skett??
Har mycket svårt att tro att oljan skulle vara boven i detta fall.

Men riv isär och kolla var felet ligger.
alfi
För mycket laddtryck

Inlägg av alfi »

ska bara samla lite kraft :doh: ska riva tråget och se nån dag framöver. oljetrycket va det då inget fel på då lampan slockna redan när man maler på startmotorn
erikwallgren
Lite mer laddtryck

Inlägg av erikwallgren »

På min gamla Mazda pickup som jag körde på e85 började knacka efter några hundra mil. Bytte jag oljan gick den fint igen. Öppnade motorn för säkerhets skull och inga haverier.
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

Inlägg av Lasse »

Ni som upplevt att det knackar vi spädming, vad har ni kört på för olja och viskositet?
alfi
För mycket laddtryck

Inlägg av alfi »

Gartis är gott så nu hällde jag i castrol 5w 40. var tänkt att byta till 10 60 men hann inte så långt...
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

Inlägg av Lasse »

Jag åker ju mettis och håller på med lite spädningsprover och kollar viskositet. Det verkar som att när man späder hårt så beter sig oljan mer som en rak. Provar med en 15w40 vid kall olja så ser den bara mjölkig ut och ungefär samma viskositet men när man värmer upp den så är det väldig skillnad mot den och den ospäda oljan. Jag antar att det är för att viskos addetiven helt enkelt inte är lika effektiva.
Det som verkar vara den störsa boven är vattnet efter som när oljan blir utspädd i sprit så blir den hydroskopisk och tar åt sig fukt.
För att få ut den måste man ha en oljetemp på 98-102 grader ungefär vilket kanske är svårt i en en motor på tomgång/låglast. Man ser vid tester att oljan kokar bort etanolen direkt när tempen blir 78grader. Men viskositeten ändras mest när vattnet försvinner.
Skriv svar