spädd olja = vevlagerhaveri ?
spädd olja = vevlagerhaveri ?
har efter mycket om och men fåttigång min m50 vilket har resulterat i mycke e85 i oljan. tänkte att jag skulle byta när ja fått till tomgången. men han alldrig så långt stog på tomgång och ett knakande ljud kommer sig smygande som en slagborr från toppen typ.... vad tror ni har den spädda oljan resulterat i detta?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
affe.andersson@hotmail.com
Re: spädd olja = vevlagerhaveri ?
Har du rivit isär motorn och sett vad som skett??
Har mycket svårt att tro att oljan skulle vara boven i detta fall.
Men riv isär och kolla var felet ligger.
Har mycket svårt att tro att oljan skulle vara boven i detta fall.
Men riv isär och kolla var felet ligger.
Re: spädd olja = vevlagerhaveri ?
ska bara samla lite kraft
ska riva tråget och se nån dag framöver. oljetrycket va det då inget fel på då lampan slockna redan när man maler på startmotorn

Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
affe.andersson@hotmail.com
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
- Ort: Sundsvall
Re: spädd olja = vevlagerhaveri ?
På min gamla Mazda pickup som jag körde på e85 började knacka efter några hundra mil. Bytte jag oljan gick den fint igen. Öppnade motorn för säkerhets skull och inga haverier.
Re: spädd olja = vevlagerhaveri ?
Ni som upplevt att det knackar vi spädming, vad har ni kört på för olja och viskositet?
Re: spädd olja = vevlagerhaveri ?
Gartis är gott så nu hällde jag i castrol 5w 40. var tänkt att byta till 10 60 men hann inte så långt...
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
affe.andersson@hotmail.com
Re: spädd olja = vevlagerhaveri ?
Jag åker ju mettis och håller på med lite spädningsprover och kollar viskositet. Det verkar som att när man späder hårt så beter sig oljan mer som en rak. Provar med en 15w40 vid kall olja så ser den bara mjölkig ut och ungefär samma viskositet men när man värmer upp den så är det väldig skillnad mot den och den ospäda oljan. Jag antar att det är för att viskos addetiven helt enkelt inte är lika effektiva.
Det som verkar vara den störsa boven är vattnet efter som när oljan blir utspädd i sprit så blir den hydroskopisk och tar åt sig fukt.
För att få ut den måste man ha en oljetemp på 98-102 grader ungefär vilket kanske är svårt i en en motor på tomgång/låglast. Man ser vid tester att oljan kokar bort etanolen direkt när tempen blir 78grader. Men viskositeten ändras mest när vattnet försvinner.
Det som verkar vara den störsa boven är vattnet efter som när oljan blir utspädd i sprit så blir den hydroskopisk och tar åt sig fukt.
För att få ut den måste man ha en oljetemp på 98-102 grader ungefär vilket kanske är svårt i en en motor på tomgång/låglast. Man ser vid tester att oljan kokar bort etanolen direkt när tempen blir 78grader. Men viskositeten ändras mest när vattnet försvinner.