opel ascona b 230 tic

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

WTB skrev:Kan du inte kasta i ett litet Megasquirt o propagera att du har etanolkonverterat när du ändå var igång ? Vet inte om de är möjligt att göra så men :roll: Annars kan du ju ta Härvan från en 240 istället,89 eller nyare som Inte är ihopbyggt med allt annat :)
god ide men de står klart o tydligt att ja inte får ha något eftermarknads sprut, så risken är väll stor att dom kollar det. men som sagt den härvan från 240 vore ju kunna lira fint inför regningen. skall ta en titt på "el" sidan men får nog ta lite hjälp av någon som ser alla färger till en börgan. ;) ska försöka att spela lite dum den dag när man kommer med bilen. ;)
bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Kjelle.G
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle.G »

Reggar du den som ombyggt fordon och som etanol bil får du ha eftermaknads sprut.
Mvh Kjelle.G :thumbright:
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

okej ;) vad begöver man mera göra med motorn för att den skall bli konverterad. låter intresat
Kjelle.G
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle.G »

Större spridare då den vill ha mera sås, ev en justerbar btr, bränsle ledningar som klara e85, bilprovningen kan kräva någon form av papper på dessa, i övrigt ska motorn vara orginal.
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

låter intresant. papper låter ju mindre skoj. är det intyg från någon distans i sådana fall??
Kjelle.G
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle.G »

Japp någon form av intyg av försäljaren att bränsle ledningarna du använder klarar e85 bränslet.
kolla med Gustav Ullander (Therealpinto) här på forumet han är sfro besiktningsman så han kan säkert ge svar på det du undrar över.
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

okej får kanske ta och göra de. ringde upp de tekniska för bilprovningen och enligt dom så blir det bara en omreggning av mitt bygge om jag nu knör ner en 230 fk med tillhörande avgasrening samt katt. så då skall då inte jag behöva sfro. men då slog det mej en tanke. undrar hur ingående bilprovningen är när det gäller att kolla boxar. ;)
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

då har man vart ut och plockat lite med asconan idag. fick se lite udda lösningar bla på förra ägarens dragning av bränsle ledningar. hmm de kommer att ryckas bort. åter till inredet så kommer det "roliga" arbetet att slita bort all astfalts matta. :thumbdown: men men vad göra om man skall lacka om allt mm. till min förvåning så fall jag knappt ingen rost i kupen :D men där emot så fann jag 2 st gamla lagningar sedan säkert sen 80 tal.

Bild

fronten tos bort i ett stycke pga front och skärmar sitter ihop ;)

Bild

någon som vill ha röd inredning

Bild

tanken skall ersättas av en 40 liters bränslecell.

Bild

lister och annat löst skall bort, funderar om man ska ta bort dropp listen oxå. en ren o slät look kan ju vara trevligt

Bild

Bild

VÄRMLAND!!! skall den få vara kvar eller skall den bort ;) stör ju alltid någon när man bor i tidaholm

Bild

rörigt blev det ett tag

Bild

här var den "smarta" bränsle dragningen...
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

då har man vart och bråkat ett tag med asconan när man haft tid över. börgar att få i buren samt plockat ur de befintliga inredet.

Bild

en sådan bur blir det i bilen med tillhörande hjälmspräckarstag samt toyota stag.

påbörjat med buren
Bild
Bild

Bild

nu e det helg och en kopp kaffehalva kommer att sitta fint. förhoppningsvis är jag klar med hela buren imorn om inget annat dumt kommer i vägen. :whistle:
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Re: opel ascona b 230 tic

Inlägg av smen »

jaha då har man vart fruktansvärt dålig på uppdateringar men nu har jag kommet igång igen med asconan. motor och låda sitter i. men stötte snart på småproblem med platsbrist av turbon men det var snart lätt åtgärdat. nu kommer nästa problem och mellan insug och bromsservon vart de trångt som bara fan. men de löser sej i slutändan.

bakaxeln är bortplockad och såld så nu i helgen blir det att smeta upp en 1031 axel från en 240 med en hurra gurra diff i ;)
provmonterade nya karossdelar som front bakkjol mm och de kommer nog bli bra i slutändan där oxå ;)

pga jag inte fattar hur jag lyckats att ladda upp bilder så bifogar jag så länge länk till garaget. http://www.garaget.org/?car=209148" onclick="window.open(this.href);return false;

ha det så länge så åter kommer ja snart med mera uppdateringar.

vart annat kan jag ju fråga er alla andra vicken färg kan passa bra på denna bil. ös på med ider.
Skriv svar