Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
- Ort: Satila, Vastra Gotaland
Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Vi börjar med en bild på vad jag lyckats åstakomma så blir det enklare att förklara..
Jag har kapat isär min framvagn på mitten till 2 delar. Borrat adapterplattor som flyttar ut fästena av framvagnen (upp mot karossen) 5 cm isär på varje sida (så framvagnen har blivit 10 cm breddad) och sedan helsvetsat.
Ta ingen notis om att armen till styrsnäckan är avkapad, det kommer förhoppningsvis snart en ny och ersätter
Länk till min Köpestråd -- > http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=33&t=56130
Min framvagn är nu 10 cm bredare och jag är jättelycklig. Men nu börjar det krångla med styrningen. Då jag vill tro att dom tänkte till ganska rejält när dom konstruerade framvagnen och jag inte vill åkalla "Bumpsteer" så måste jag alltså behålla "yttre styrstag" (vet ej fackriktigt namn, men de stag som går mellan spindel och de 2 styrarmarna/snäckan) intakta och i samma längd för att få staget paralellt med undre länkarm. Så jag behöver egentligen flytta ut styrsnäckan 5 cm och detsamma över "styrarmen" (på vänster sida av bilden). Problemet där är att karossbalken sitter ivägen och är ca 5 cm tjock så om jag skall göra det riktigt får jag alltså "ersätta" balken med min snäcka och motstående armjävel.
Egentligen inget problem, bara jättemycket jobb. Funderar istället på om man skulle kunna byta plats på de 2 armarna (det som sitter på snäckan och den motstående)? Inser ju att det sitter splines på utgående axel på snäckan och ej på andra sidan o.s.v men det går ju att svetsa och svarva distans. Iaf, borde det bli en utflyttning av fästet till styrstaget utåt sett med ca 5 cm på varje sida, har ej mätt exakt men skall göra detta.
Jag söker kritik över min idé och möter hellre motstånd här än sågar sönder fler bra stag i framvagnen till ingen nytta.
Ang breddningen av framvagn så är det för att möta upp bredd på ny bakaxel som är 10 cm bredare än original och jag tycker ej det är häftigt med 5 cm spacers..
Tack på förhand Mvh Stefan
Jag har kapat isär min framvagn på mitten till 2 delar. Borrat adapterplattor som flyttar ut fästena av framvagnen (upp mot karossen) 5 cm isär på varje sida (så framvagnen har blivit 10 cm breddad) och sedan helsvetsat.
Ta ingen notis om att armen till styrsnäckan är avkapad, det kommer förhoppningsvis snart en ny och ersätter
Länk till min Köpestråd -- > http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=33&t=56130
Min framvagn är nu 10 cm bredare och jag är jättelycklig. Men nu börjar det krångla med styrningen. Då jag vill tro att dom tänkte till ganska rejält när dom konstruerade framvagnen och jag inte vill åkalla "Bumpsteer" så måste jag alltså behålla "yttre styrstag" (vet ej fackriktigt namn, men de stag som går mellan spindel och de 2 styrarmarna/snäckan) intakta och i samma längd för att få staget paralellt med undre länkarm. Så jag behöver egentligen flytta ut styrsnäckan 5 cm och detsamma över "styrarmen" (på vänster sida av bilden). Problemet där är att karossbalken sitter ivägen och är ca 5 cm tjock så om jag skall göra det riktigt får jag alltså "ersätta" balken med min snäcka och motstående armjävel.
Egentligen inget problem, bara jättemycket jobb. Funderar istället på om man skulle kunna byta plats på de 2 armarna (det som sitter på snäckan och den motstående)? Inser ju att det sitter splines på utgående axel på snäckan och ej på andra sidan o.s.v men det går ju att svetsa och svarva distans. Iaf, borde det bli en utflyttning av fästet till styrstaget utåt sett med ca 5 cm på varje sida, har ej mätt exakt men skall göra detta.
Jag söker kritik över min idé och möter hellre motstånd här än sågar sönder fler bra stag i framvagnen till ingen nytta.
Ang breddningen av framvagn så är det för att möta upp bredd på ny bakaxel som är 10 cm bredare än original och jag tycker ej det är häftigt med 5 cm spacers..
Tack på förhand Mvh Stefan
Stefan Andersson
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Om jag fattat rätt så har du bara breddat balken inklusive infästningar till övre o undre bärarm
Om så så skulle det nog vara enklast med kuggstångsstyrning istället (efter vad jag kan komma på just nu)
Om så så skulle det nog vara enklast med kuggstångsstyrning istället (efter vad jag kan komma på just nu)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Jag instämmer, med bredare framvagnsbalk bör det gå hyfsat lätt att hitta en kuggstång som funkar.
Vad har du för mått mellan inre ledpunkterna nu?
/Gustaf
Vad har du för mått mellan inre ledpunkterna nu?
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
- Ort: Satila, Vastra Gotaland
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Ja det enda jag gjort med framvagnen är att jag breddat balken. Infästningarna har ju flyttats 5 cm utåt på varje sida iochmed att balken blivit 10 cm bredare.. Har satt dit adapterplattor på gamla bulthålen upp mot balkarna som flyttar ut fästpunkterna mot karossen 5 cm på varje sida. Med andra ord. Ja, endast balken är breddad men allting har förflyttats 5 cm utåt på båda sidor.
Bilder som förklarar, kan ta över 1 minut att ladda pga dåligt programmerad php.. --> http://teamhardalot.se/bilder.php?bil=A ... ode=SCRIPT
Se denna bild med blida ögon då den är målad i paint, med musplatta och feta fingrar..
Rött på bilden är yttre styrstag och då dom ska sitta parallellt med undre länkarm så blir avståndet mellan (vad jag tror ni menar är) yttre ledpunkter 58 cm.. vilket då betyder att jag behöver hitta en kuggstång med 58 cm mellan yttre ledpunkter.
Bilder på när jag river isär en v70 kuggstång, kan ta över 1 minut att ladda pga dåligt programmerad php.. --> http://teamhardalot.se/bilder.php?bil=A ... ode=SCRIPT
Jag har fått tag på en kuggstång från en V70 i riktigt fint skick som jag skulle kunna korta i svarven. Ett problem bara (som vanligt).. Den är för bred original (ca 70 cm) för att jag skall kunna behålla min servofunktion på den. Det finns inte tillräckligt med material på den för att det skall kunna fungera.
Så jag tänkte att man skulle kunna hitta 1 eller 2 st mindre hydralkolvar med minst 16 cm slaglängd, då det är vad slaglängden på min V70 kuggstång är, och fästa mellan kuggstång och "hölje" som trycker på när jag svänger.. Hörde idag att funktionen tydligen finns på vissa äldre jänkebilar, men har inte hittat något om det på nätet än..
Vad tros om funktionen och kommer det verkligen fungera med framvagnsgeometrin?
Länkar till denna tråd, mycket intressant läsning men som tyvärr talar mot att jag skall kunna använda kuggstång..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... w=previous .. och ..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8502
Bilder som förklarar, kan ta över 1 minut att ladda pga dåligt programmerad php.. --> http://teamhardalot.se/bilder.php?bil=A ... ode=SCRIPT
Se denna bild med blida ögon då den är målad i paint, med musplatta och feta fingrar..
Rött på bilden är yttre styrstag och då dom ska sitta parallellt med undre länkarm så blir avståndet mellan (vad jag tror ni menar är) yttre ledpunkter 58 cm.. vilket då betyder att jag behöver hitta en kuggstång med 58 cm mellan yttre ledpunkter.
Bilder på när jag river isär en v70 kuggstång, kan ta över 1 minut att ladda pga dåligt programmerad php.. --> http://teamhardalot.se/bilder.php?bil=A ... ode=SCRIPT
Jag har fått tag på en kuggstång från en V70 i riktigt fint skick som jag skulle kunna korta i svarven. Ett problem bara (som vanligt).. Den är för bred original (ca 70 cm) för att jag skall kunna behålla min servofunktion på den. Det finns inte tillräckligt med material på den för att det skall kunna fungera.
Så jag tänkte att man skulle kunna hitta 1 eller 2 st mindre hydralkolvar med minst 16 cm slaglängd, då det är vad slaglängden på min V70 kuggstång är, och fästa mellan kuggstång och "hölje" som trycker på när jag svänger.. Hörde idag att funktionen tydligen finns på vissa äldre jänkebilar, men har inte hittat något om det på nätet än..
Vad tros om funktionen och kommer det verkligen fungera med framvagnsgeometrin?
Länkar till denna tråd, mycket intressant läsning men som tyvärr talar mot att jag skall kunna använda kuggstång..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... w=previous .. och ..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8502
Stefan Andersson
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
- Ort: avesta
- Kontakt:
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
varför inte bara att ta en servostång från en 240 då får du stången på rätt sida om framvagnsbalken den blir ju bakom om du ska använda v70ins
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
- Ort: Satila, Vastra Gotaland
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
....aah just det ja... det var även ett problem! någon som har huvudet på skaft..!
testade vända spindlarna bakåt/ byta håll på dom och då får kuggstången plats om man tar bort 3 cm från oljetråget, men inte värt...
har mätt en 240 och har för mig att den är ca 70 cm från knut till knut och måste då svarva av ca 12 cm och sedan fixa servo på något sätt..
testade vända spindlarna bakåt/ byta håll på dom och då får kuggstången plats om man tar bort 3 cm från oljetråget, men inte värt...
har mätt en 240 och har för mig att den är ca 70 cm från knut till knut och måste då svarva av ca 12 cm och sedan fixa servo på något sätt..
Stefan Andersson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Golf mk2 har en kuggstång som är ganska kort, finns även med servo. Jag vill minnas att det är mindre än 580 mm mellan inre styrlederna på dem.
Edit: kom på att den sitter bakom framaxeln, då blir det ju fel för dig. Om det inte går att hitta en från en högerstyrd Golf.
Edit: kom på att den sitter bakom framaxeln, då blir det ju fel för dig. Om det inte går att hitta en från en högerstyrd Golf.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Byter du plats på spindlarna blir Ackerman helt fel, det är inte bra.
580 mm mellan ledpunkterna är kort för en servokuggstång, om det är vad du måste ha.
Extern servokolv fanns på Mustang till exempel, tror jag. Men det känns bökigt.
En variant är Escort MkII kuggstång med elservo från Opel Corsa.
/Gustaf
580 mm mellan ledpunkterna är kort för en servokuggstång, om det är vad du måste ha.
Extern servokolv fanns på Mustang till exempel, tror jag. Men det känns bökigt.
En variant är Escort MkII kuggstång med elservo från Opel Corsa.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
opel kadett gte 1979-198?? har åsså kort servotannstang....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Vad rutinerad du har blivit gustaf (therealpinto)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Problem styrning 164-framvagn, Hjälp sökes!
Volvo 340 som jag kortat 160mm. har jag använt till min 140 då det är 400mm. mellan nedre inre länkarms infästning, så en okortad sådan bör ju hamna någonstans i närheten av vad du kanske kan använda.
Mvh.
Mvh.
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Volvo 140 V8 Turbo