Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Camaro Z28 Turbo.
Härligt att du har kommit igång och slängt upp en tråd!
Edit: Om det skulle bli aktuellt med borrning så fixar jag fina cylinderlopp
Edit: Om det skulle bli aktuellt med borrning så fixar jag fina cylinderlopp
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Camaro Z28 Turbo.
Ah ja okay. Altid godt med nogen tips og tricks alligevel
Glæder mig til at se mere!
Glæder mig til at se mere!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Tackar! Det med borrningen ska jag hålla i bakhuvudet, har ju fler blockPBM Racing skrev:Härligt att du har kommit igång och slängt upp en tråd!
Edit: Om det skulle bli aktuellt med borrning så fixar jag fina cylinderlopp
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
En liten update på vad som har hänt sen sist kommer här.
Tvättade rent kolvarna som jag hade tänkt åka med. När jag va på den sjunde så såg jag att det va en skada på den, så istället kommer jag åka med orginal kolvarna som satt i motorn. Dom jag höll på att göra rent va även dom orginalkolvar, fast utan grop i så att kompet blev lite högre. Nu när jag skulle skriva här hur lågt kompet blev så satte jag mig och räknade efter och kom fram till att kompressionsförhållandet blir 8,2:1. Det va lite märkligt, är säker på att jag kom fram till en lägre siffra förra gången? Men om det stämmer så är jag mer än nöjd med det.
Bild på den skadade kolven:
Har även fått ett verktyg tillverkat för att demontera och förhoppningsvis kunna montera kamlagerna med. Demonteringen gick fint och jag va iväg och fick blocket tvättat på Veddige Bil & Traktor, tack för det!
Här kör jag över blocket med roterande stålborste:
Färgen på motorn har jag haft lite ångest för. Iom. att min bil är en 80-talare så ska blocket va svart, men det tycker jag ser så tråkigt ut så jag tog röd istället. Allra helst skulle blocket nog varit silver men det röda passar till mina nya ventilkåpor så det blir nog bra ändå.
Sen har jag handlat lite grejer också K&N filter till turbon, en FlexHone så jag kan hona till cylinderloppen lite och munstycksförlängare till förgasaren. Det roligaste jag har handlat va nog dumpventilen från Marmader Solutions. Så jäkla fin den ser ut och fungerar ju bevisligen bra också! Tack för det Simon, som även tog imot efter kontorstid
Har googlat en del angående kolvringsgap och man kan ju lungt säga att det finns många olika skolor. Någon som har någon idé var jag bör lägga mig på? Standard gjutna kolvar i motorn.
/David
Tvättade rent kolvarna som jag hade tänkt åka med. När jag va på den sjunde så såg jag att det va en skada på den, så istället kommer jag åka med orginal kolvarna som satt i motorn. Dom jag höll på att göra rent va även dom orginalkolvar, fast utan grop i så att kompet blev lite högre. Nu när jag skulle skriva här hur lågt kompet blev så satte jag mig och räknade efter och kom fram till att kompressionsförhållandet blir 8,2:1. Det va lite märkligt, är säker på att jag kom fram till en lägre siffra förra gången? Men om det stämmer så är jag mer än nöjd med det.
Bild på den skadade kolven:
Har även fått ett verktyg tillverkat för att demontera och förhoppningsvis kunna montera kamlagerna med. Demonteringen gick fint och jag va iväg och fick blocket tvättat på Veddige Bil & Traktor, tack för det!
Här kör jag över blocket med roterande stålborste:
Färgen på motorn har jag haft lite ångest för. Iom. att min bil är en 80-talare så ska blocket va svart, men det tycker jag ser så tråkigt ut så jag tog röd istället. Allra helst skulle blocket nog varit silver men det röda passar till mina nya ventilkåpor så det blir nog bra ändå.
Sen har jag handlat lite grejer också K&N filter till turbon, en FlexHone så jag kan hona till cylinderloppen lite och munstycksförlängare till förgasaren. Det roligaste jag har handlat va nog dumpventilen från Marmader Solutions. Så jäkla fin den ser ut och fungerar ju bevisligen bra också! Tack för det Simon, som även tog imot efter kontorstid
Har googlat en del angående kolvringsgap och man kan ju lungt säga att det finns många olika skolor. Någon som har någon idé var jag bör lägga mig på? Standard gjutna kolvar i motorn.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Jag vägde även en komplett stake med kolv på lokala Ica butiken/ postkontoret. Det som inte va monterat är lager och kolvringar.
8 st. sådana som flänger runt på 6500 rpm. Det frestar nog på lite!
/David
8 st. sådana som flänger runt på 6500 rpm. Det frestar nog på lite!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Lite småpill nån timme ikväll.. Honade cylinderloppen med FlexHone mojängen från Ebay. Gjorde som det stod på kartongen och tror nog att resultatet blev bra.
Nästan helt omöjligt att få ett kort som går att utröna nått på cylinderloppen..
Har även monterat lite frostpluggar och gått över och bättrat på färgen på ett par ställen.
/David
Nästan helt omöjligt att få ett kort som går att utröna nått på cylinderloppen..
Har även monterat lite frostpluggar och gått över och bättrat på färgen på ett par ställen.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Var iväg och fick tvättat lite fler grejer. Topparna och lite oljetråg.
Kört av det med roterande stålborste och maskat. Har även slipat av lite gjutskägg. Ångrar att jag inte gjorde det på blocket med, men tänker inte göra om det..
Klart!
Fick hem ett 4" KN filter till turbon, köpt på Ebay, billigt och bra
Gjort rent alla gängor i blocket också, sånt där småpill som är rätt kul att göra tycker jag.
Har äntligen fått monterat ARP bultarna i vevstakarna också. Känns som att det måste finnas nått smidigt verktyg för detta?, jag använde skruvstädet och det va rätt osmidigt tycker jag.
Jag ska åka med elektriska bränslepumpar så jag behövde en Fuel pump block-off plate till blocket. Sådana finns att köpa för 350:- plus frakt Lite dyrt tyckte jag så jag gjorde en själv. Ska även sätta en slanganslutning i min så kan jag ha oljereturen i den
Klar, bara nippel som fattas.
Fick även hem en Kolvringsgaps filar mojäng
Gamla kolvringarna hade ett gap på 0,915 mm. Tänkte att jag ska lägga mig runt 0,55- 0,60 mm på dessa. Standard ringar och 3,736" borr, 95 mm.
/David
Kört av det med roterande stålborste och maskat. Har även slipat av lite gjutskägg. Ångrar att jag inte gjorde det på blocket med, men tänker inte göra om det..
Klart!
Fick hem ett 4" KN filter till turbon, köpt på Ebay, billigt och bra
Gjort rent alla gängor i blocket också, sånt där småpill som är rätt kul att göra tycker jag.
Har äntligen fått monterat ARP bultarna i vevstakarna också. Känns som att det måste finnas nått smidigt verktyg för detta?, jag använde skruvstädet och det va rätt osmidigt tycker jag.
Jag ska åka med elektriska bränslepumpar så jag behövde en Fuel pump block-off plate till blocket. Sådana finns att köpa för 350:- plus frakt Lite dyrt tyckte jag så jag gjorde en själv. Ska även sätta en slanganslutning i min så kan jag ha oljereturen i den
Klar, bara nippel som fattas.
Fick även hem en Kolvringsgaps filar mojäng
Gamla kolvringarna hade ett gap på 0,915 mm. Tänkte att jag ska lägga mig runt 0,55- 0,60 mm på dessa. Standard ringar och 3,736" borr, 95 mm.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Camaro Z28 Turbo.
Ser bra ut Har aldrig tänkt på att man kan ha oljereturen där, smart
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Tackar för det, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för att ha kommit på det
Tror jag ska göra en till så kan man förbereda nästa turbokit
En sak jag har funderat är vad alla andra använder för anslutningar till oljereturer osv.? Har varit inne på både Swedol och Hiflex(Dunlop) men inte hittat nått bra tycker jag.. Visa gärna med bilder..
/David
Tror jag ska göra en till så kan man förbereda nästa turbokit
En sak jag har funderat är vad alla andra använder för anslutningar till oljereturer osv.? Har varit inne på både Swedol och Hiflex(Dunlop) men inte hittat nått bra tycker jag.. Visa gärna med bilder..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro Z28 Turbo.
till oljereturer brukar jag köra med slangklämmer bara, hydraulkopplingar blir så stora om man ska ha nån vidare storlek på innerdiametern
Erik G
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Nu har det varit lite framsteg i garaget igen. Det går ju inte med raketfart precis men så länge det går framåt är jag nöjd.
Först och främst får jag be om ursäkt för dom helt värdelösa bilderna, i vanlig ordning. Får nog handla en riktig kamera snart..
Började på att fila in kolvringsgapen. Började bra och sedan så bröt jag av sista kolvringen Ringde till Ad Center och fick dom och ta hem nya ringar, tyvärr så va dom inte så intresserade av att kolla vad det va för artikelnr på dom nya innan dom beställde så jag fick hålla tummarna bara.. Givetvis va det inte samma så jag fick fila till en ny uppsättning. Men själva filen funkade bra och ändarna blev jämna
Gapet på toppringarna blev 0,6 mm.
Sedan tvättade jag motorn för sista gången, hoppas jag, och kunde äntligen montera mina nya kamlager. Vet inte riktigt varför det har kännts som ett oöverstigligt projekt att få dit dom, men nu känns det så jäkla gott att det funkade att montera dom med mitt egendesignade verktyg
Bild på verktyget för att montera kamlager med.
Fick monterat dit dom tre pluggarna i framkant på oljegalleriet också. Nu är det bara två frostpluggar, tre skruvpluggar och "frostpluggen" i bakkant av blocket kvar att sätta dit sen är det färdig pluggat.
/David
Först och främst får jag be om ursäkt för dom helt värdelösa bilderna, i vanlig ordning. Får nog handla en riktig kamera snart..
Började på att fila in kolvringsgapen. Började bra och sedan så bröt jag av sista kolvringen Ringde till Ad Center och fick dom och ta hem nya ringar, tyvärr så va dom inte så intresserade av att kolla vad det va för artikelnr på dom nya innan dom beställde så jag fick hålla tummarna bara.. Givetvis va det inte samma så jag fick fila till en ny uppsättning. Men själva filen funkade bra och ändarna blev jämna
Gapet på toppringarna blev 0,6 mm.
Sedan tvättade jag motorn för sista gången, hoppas jag, och kunde äntligen montera mina nya kamlager. Vet inte riktigt varför det har kännts som ett oöverstigligt projekt att få dit dom, men nu känns det så jäkla gott att det funkade att montera dom med mitt egendesignade verktyg
Bild på verktyget för att montera kamlager med.
Fick monterat dit dom tre pluggarna i framkant på oljegalleriet också. Nu är det bara två frostpluggar, tre skruvpluggar och "frostpluggen" i bakkant av blocket kvar att sätta dit sen är det färdig pluggat.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro Z28 Turbo.
Det går framåt. Får titta förbi någon dag.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro Z28 Turbo.
Jo med små steg närmar det sig iaf. Du är varmt välkommen!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Snyggt har du provsnurrat kammen? Hade problem en gång med ett lager som blev för litet när jag knackade i det, trots att hålet i blocket var ordentligt uppmätt innan.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Vill du slippa ev. framtida oljetrycksproblem så ta och byt ut dom tre oljepluggarna i framkant (bakom kamdrevet)
till gängade NPT pluggar. Har varit med om att dom lossnar.
till gängade NPT pluggar. Har varit med om att dom lossnar.