problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr7 SIGNAL!
Moderator: backeliten
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Är i garaget nu och har mätit.
Mätte på givaren som du sa och får 0.01-0.02 vAC.
Men fortfarande ingen signal.
Ja prova satt på spark output a b och c då rörde sig duty cycle i bott och fick config fel.
Nån som har Installerat ett ms på en volvo med 60-2 vr givare skulle ju
Kunna få skicka sina inställningar.
Mvh
Mätte på givaren som du sa och får 0.01-0.02 vAC.
Men fortfarande ingen signal.
Ja prova satt på spark output a b och c då rörde sig duty cycle i bott och fick config fel.
Nån som har Installerat ett ms på en volvo med 60-2 vr givare skulle ju
Kunna få skicka sina inställningar.
Mvh
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Gör som så att du läser ur din config fil (msq filen) och skicka till min mail i signaturen kan jag ställa in den för din motor.
vad har du för resistans i givaren då?
vad har du för resistans i givaren då?
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Låter låg volt. 0.5 nånting borde du nå upp till.
Har kört på 940 givare med v30 original vr kretsen. Med saabs trigger 60-2.
pm din mail.
klas
Har kört på 940 givare med v30 original vr kretsen. Med saabs trigger 60-2.
pm din mail.
klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd 

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Skickade inte jag en msq till dig?icklas skrev: Nån som har Installerat ett ms på en volvo med 60-2 vr givare skulle ju
Kunna få skicka sina inställningar.
Mvh
Jag kör volvo original vr samt svänghjul.

Mvh
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
nu äre ju valborg. får åka till garaget imorgon å mäta resistansen åt dig backeliten!.
jo axxel_021 men den fick ja inte in. va inte samma firmware tydligen.
hur läser ja ut en msq fil då?. är ingen data tekniker tyvärr..
är jätte tacksam att ni kommer med tips och hjälper till! super!
jo axxel_021 men den fick ja inte in. va inte samma firmware tydligen.
hur läser ja ut en msq fil då?. är ingen data tekniker tyvärr..
är jätte tacksam att ni kommer med tips och hjälper till! super!
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
174 ohm motstånd är det på givaren. Bra eller dåligt?
Vet inte hur man lägger upp en msqfil på forumet går det bra om ja kör printscreen på inställningarna?
Edit: såg nu att det ska vara mellan 2-300ohm i givaren.
Ska ja då löda på ett motstånd och att det ev löser mitt problem?
Vet inte hur man lägger upp en msqfil på forumet går det bra om ja kör printscreen på inställningarna?
Edit: såg nu att det ska vara mellan 2-300ohm i givaren.
Ska ja då löda på ett motstånd och att det ev löser mitt problem?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Det är åtminstone inte avbrott i givaren, så den verkar vara hel. Även fast 147 är lite i underkant.
Att löda in ett motstånd kommer inte ge nån effekt.
Skicka msq filen via vanlig mail, om du ska lägga upp den på forumet, måste du har en plats där du kan ladda den ifrån och sedan länka ifrån sävar forumet.
Att löda in ett motstånd kommer inte ge nån effekt.
Skicka msq filen via vanlig mail, om du ska lägga upp den på forumet, måste du har en plats där du kan ladda den ifrån och sedan länka ifrån sävar forumet.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Skickar i din mail ikväll!
Tack!
Tack!
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Du har mail med en moddat msq fil!
Din box var inställt på 12-1 och inte 60-2 som det ska vara.
Din box var inställt på 12-1 och inte 60-2 som det ska vara.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Se där ja! Hoppas det fungerar
Så himla lätt att missa saker.

Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Fasan va skönt om han startar! Ska testa imorgon tack åter igen
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Känns som detta kan lösa det. Vi har signal fram till DB-37 handsken från givaren iaf.
och där tar min kunskap slut, har suttit alldeles för lite med ms än så länge
och där tar min kunskap slut, har suttit alldeles för lite med ms än så länge

Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Hade hoppats på att säga att det funka men inte!... Laddade in backelitens msq fil
Och prova vred på nyckeln men ingen rpm signal iallafall.. Tror ja blir tokig...
Jag mäter från pin24 och jord pin. Har multimetern på 200 Vac.
Jag får ett värde på 00,1-00,2.
Är det godkänt eller inte?.
Och prova vred på nyckeln men ingen rpm signal iallafall.. Tror ja blir tokig...
Jag mäter från pin24 och jord pin. Har multimetern på 200 Vac.
Jag får ett värde på 00,1-00,2.
Är det godkänt eller inte?.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Varför 200Vac? Vad säger den om du sätter den på 2Vac?
Det du mäter är inom feltoleransen för multimetern.
Har du varit och skruvat på justerskruvarna? Isf har du kontrollmätt signal nivåerna på själva ms:et (vid detekteringskretsen)?
Det kanske till och med är enklare att du skickar iväg boxen så kan jag justera in pottarna så den klarar den signalen du har.
Då kan vi utesluta om det nu skulle vara ett hårdvarufel mellan box o givare.
Det du mäter är inom feltoleransen för multimetern.
Har du varit och skruvat på justerskruvarna? Isf har du kontrollmätt signal nivåerna på själva ms:et (vid detekteringskretsen)?
Det kanske till och med är enklare att du skickar iväg boxen så kan jag justera in pottarna så den klarar den signalen du har.
Då kan vi utesluta om det nu skulle vara ett hårdvarufel mellan box o givare.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Re: problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr3 (Ändrad topic)
Fanns bara 200 och 600 vAC på min multimeter.
ja har ställt pottarna i bott moturs det va väll så
Den va minst känslig?
Provade även åt andra hållet men va samma skit.
Tycker ju jag borde få signal nu även fast pottarna kanske inte är hundra inställt.
ja har ställt pottarna i bott moturs det va väll så
Den va minst känslig?
Provade även åt andra hållet men va samma skit.
Tycker ju jag borde få signal nu även fast pottarna kanske inte är hundra inställt.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.