Rakt fram?
Rakt fram?
Angående bakvagn ..det bråkas om 4-länk eller stegar. Men vad är det igentligen man försöker uppnå? Är det att bakaxeln inte ska vrida sig vid startögonblicket eller vad?
Det kan man ju undra Det ligger lite i det du säger att axeln inte ska vrida sig
axielt Men i grund å botten så handlar det hela om att få så mycke fäste som möjligt å få chassit i bilen å reagera på rätt sätt Vilket resulterar i snabba start tider å har du snabba start tider så har du oftast vinsten i din hand . Sen om det 4 link el stegar som e bäst det handlar i mågnt å mycket
hur man har lyckats justera det hela rätt å det e ju en vetenskap i sig
Men som sakt var det finns lika många teorier om detta som det finns folk som diskuterar detta ämne
mvh AFFE
en förgrymad 08 bo
axielt Men i grund å botten så handlar det hela om att få så mycke fäste som möjligt å få chassit i bilen å reagera på rätt sätt Vilket resulterar i snabba start tider å har du snabba start tider så har du oftast vinsten i din hand . Sen om det 4 link el stegar som e bäst det handlar i mågnt å mycket
hur man har lyckats justera det hela rätt å det e ju en vetenskap i sig
Men som sakt var det finns lika många teorier om detta som det finns folk som diskuterar detta ämne
mvh AFFE
en förgrymad 08 bo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
- Ort: umeå
- Kontakt:
för att få fäste är det vikt förskjutnig du är ute efter, och det är beroende av hur du justerar fourlink stagen eller stagen i stegarna som du styr det. hur mycke av viktförskjutnigen som ska ner på bakdämparen eller så kan man justera så att man skicka kraften genom bakvagns stagen så man slår ner bakaxeln i backen. Det krävs dock ganska fina bakstöt dämpare för att kunna kontrollera kraften. Så i mitt tycke är fourlink det bättre altenativet för du har fler justerings möjligheter på den. Jag är dock ingen expert på området men har du frågor i det här området tycker jag att du ska vända dig till Mikael Fredricksson här på forumet han går under nicket Mr Abarth tror jag det är i varjefall han som har den sjysta triken: Han är grymt duktig på det här med bakvagnar o.s.v
som det vore gratis!!!!!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man ska också tänka på att fästet tillstor del beror på framfjädrigens förmåga att lyfta fronten i starten och försjuta vikten dit bak, många glömer detMatte sjö skrev:för att få fäste är det vikt förskjutnig du är ute efter, och det är beroende av hur du justerar fourlink stagen eller stagen i stegarna som du styr det. hur mycke av viktförskjutnigen som ska ner på bakdämparen eller så kan man justera så att man skicka kraften genom bakvagns stagen så man slår ner bakaxeln i backen. Det krävs dock ganska fina bakstöt dämpare för att kunna kontrollera kraften. Så i mitt tycke är fourlink det bättre altenativet för du har fler justerings möjligheter på den. Jag är dock ingen expert på området men har du frågor i det här området tycker jag att du ska vända dig till Mikael Fredricksson här på forumet han går under nicket Mr Abarth tror jag det är i varjefall han som har den sjysta triken: Han är grymt duktig på det här med bakvagnar o.s.v

mustangerna i usa utnytjar detta och en heldel barlast bak för att köra höga 7 sec repor med radialdäck utan att bygga om backvagns geometrin eller hjulhus spesiellt mycket, och höga 6 sec repor med samma setupp och 32x 10.5W slicks.

Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jan 06, 2006 4:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Sökte lite på google men jag hittade bara info varför det är så bra jämfört med bladfjädring, men allt är ju bra om man jämför med det!
Men ta som exempel bakvagnen på 140, vad är igentligen fel på den?
Ett enkelt sätt att förbättra skulle alltså kunna vara att sänka den bak? eller har jag fattat helt fel då?
Men ta som exempel bakvagnen på 140, vad är igentligen fel på den?
Ett enkelt sätt att förbättra skulle alltså kunna vara att sänka den bak? eller har jag fattat helt fel då?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
- Ort: umeå
- Kontakt:
ett enkelt sätt för dig vore att få tag i så kallade 90/10 dämpare fram dom var väldigt vanlig inom dragracing på 80 talet. dom funkar så att dom dämpar bara 10% på retur och 90% på kompretion.Sen tror jag nog Jens kan ge dig något tips på modifiering av orginal 140 bakvagnen.
som det vore gratis!!!!!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
på 142 passar -70 camaro 90/10 dämpare från tex chassi enginering (ca 500kr st).
här står det en del intresant.
http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... index.html
här står det en del intresant.
http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... index.html
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/