BorgWarner EFR turbo

Diskussioner för erfaret folk
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kristoffer Helle »

jag har aldri märkt nogon skilnad på at gjöra så. men kan dom ha gjort så pga den integrerade WGn? Inte alla avgashusen er så. (fig 16 etc)



En annan sak, Den integrerade "resirk/dumpen". Den sender ju tilbaks varm luft inn i turbon.
Hur påvärkar sånt? nogon som har noen teorier?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av SWR »

Kadett4wd skrev:En rolig detalj.
en sak jag testade redan runt 03-04 är hur downpipen ska diffuseras upp med en kona eller ej.
Kör man 'modernt' som alla gör idag med att nyttja pulser att slå igång turbin så är det itne helt rätt att köra med en divergerande kona efter turbin.
.
Men kjører man med en kort "log manifold" så gjør en kon downpipe MYE på responsen...
-Bjørn
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Borg Warner fortsätter utveckla...

Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av RWHP »

Den nya batmo-wheel ser ballt ut :)

De nya hjulen ska ha design tagen från jetmotorn, här kan man höra lite när dom pratar om vingdesign.
http://www.youtube.com/watch?v=EQVarpXx ... dded#at=47" onclick="window.open(this.href);return false;

Billet 75mm vs Batmowheel 75mm
Bild

Bullseye Power S374 BatMoWheel och en Garrett GT42 med 76mm komphjul, tydligen så ska exempel en 66mm batmowheel ha samma vingarea som en 71mm vanlig.
Bild
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Christer »

Det är inte Borg Warner, det är Bullseye egna och jag vet vem som gör dom....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle va intressant crister med mer info om vad fördelarna är :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Var väl fel uttryckt av mig.. menade att de är avsedda för Borg Warner agregaten.
Som jag förstår har de fått lite mera bladarea precis där största mängden luft rusar in i kompressorn?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Christer J »

Hur menar Du "flytta registret"?
Det är ett sätt att försöka få större inducer area på en given diameter.
Jag tror att designen är lite överdriven ,kanske som en marknadsföringsdetalj.
Sedan att kopiera designen från ett hjul (avsevärt större....) till ett annat funkar
inte som default.
/Christer
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Kejsarens nya kläder...?

Inlägg av J.Lundin »

Att jämföra en bladkanal från en liten radialkompressor med en kanal från en stor axialkompressor/fläkt låter sig inte göras rakt av. Så jämförelsen med Ge´s jetmotor och designen på dess fläktblad haltar rätt rejält. Detta hyss tror jag inte en sekund på så länge jag inte ser jämförande flödesmappar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Lundin:
om nu bromspapperet stämmer och inga andra skillnader på motorn utförts så är det väl ett talande exempel på att turbon jobbar annorlunda?
Det borde juh tala för att skillnaden på impellern faktiskt finns där..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jag pratade inte om nåt annat heller.. struntar fullständigt i toppeffekten.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av J.Lundin »

Det där är en indirekt test som presenteras och där man som läsare inte har någon som helst koll på vad som är gjort och inte gjort och är därmed ointressant rent vetenskapligt. Sådant här är i mina ögon på gränsen till snakeoil. Det man vill se är jämförbara flödesmappar och där inget annat trams är inblandat.... :wink:
Skriv svar