Turbo insug supra 7mgte

Diskussioner för erfaret folk
9-5 sport liner
För lite laddtryck
Kontakt:

Turbo insug supra 7mgte

Inlägg av 9-5 sport liner »

Bygger insug till Supran, själva plenumet är eftermarknads till 2JZ motorn (MK4) och behåller 7M fläns + runners.

Frågan är, Hur noga är "avrundningen" på flänsen?
Jag är inte klar med slipningen och runners + fläns ska TIG:as och sedan ska dessa svetsas mot plenum.

Finns det nått enkelt sätt att flödestesta runners för att jämna ut skillnader?
Godset i orginala runners ser förjävligt ut, så jag vill helst passa på att jämna ut det också.

Ska passa på att fråga också, inloppet på insug är 80mm, spelar det någon roll om spjällhuset är 70mm?

Bild

Bild[/img]

Helhet:

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Turbo insug supra 7mgte

Inlägg av Erland Cox »

Frågan är, Hur noga är "avrundningen" på flänsen?
Jag är inte klar med slipningen och runners + fläns ska TIG:as och sedan ska dessa svetsas mot plenum.

Radie 10 räcker och inte över radie15. Stor radie gör att pulsen ser insuget som kortare och liten radie
så att den ser det som längre eftersom radien påverkar hur långt ut i plenumet pulsen vänder.
Jag lyckades blanda ihop det här innan och skrev tvärt om.

Finns det nått enkelt sätt att flödestesta runners för att jämna ut skillnader?
Godset i orginala runners ser förjävligt ut, så jag vill helst passa på att jämna ut det också.

Enklast är att flöda dom på toppen. Är dom bara lika stora så flödar dom nästan lika
även om vinklarna mot toppen skiljer något.

Ska passa på att fråga också, inloppet på insug är 80mm, spelar det någon roll om spjällhuset är 70mm?

Om du lägger i en bit så att det blir en diffusor med högst 8 grader per sida 16 totalt så blir det
lite bättre men det är nog ingen stor skillnad med 5mm per sida.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den lör maj 28, 2011 9:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Hur skall inloppet se ut till runnersena om det skulle vara luftflöde helt utan pulser?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Samma radie som hålets radie mot plenumet. Men jag tror inte det blir någon flödesskillnad
så länge runnern inte är för trång och har för hög gashastighet i inloppet.

Erland
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland, för mej var det precis tvärt om en gång, med riktigt lång radie blev insuget för kort.

Jag räknade ett insug/grenrör till en motor, den inte alls fungerade som den skulle efteråt. Jag hade berättat hur insugs"tratten" skulle se ut och vart längden räknades. Fast jag hade sagt hur det skulle vara så hade man ändå tagit nåt man hittat och använt det, vilket gjorde insuget alldeles för kort. Det var trattar med först kanske r60 sen avsluta med r20, eliptisk form i genomskärning. Fugerade inte alls ihop med avgasröret som jag räknat fram (pipemax allt). Dom ringde och klagade på att inget funkar, sen senare fick jag se den tratten dom haft och ja sa dirket att pulsen svänger aldeles för tidigt när arean ökar så mycket inne i tratten. Vi plussade på 50mm insugslängderna och vips hade vi bästa resultatet hittils för just den motorn, både topp notering och register.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Konar insuget så blir det en gradvis reflektion hela vägen i konan och en reflektion med lägre amplitud i änden.
Om insuget har större area minskar gashastigheten in. Det gör att pulsen kommer tillbaka snabbare
eftersom den går mot strömmen under kortare tid.
Låt säga att medelflödet är halva ljudhastigheten, 171,5 m/sek och insugslängden är 0,3 m.
Då går pulsen ut med 171.5 m/sek. och tar 0.00175 sek. på sig
In är hastigheten istället 514,5 m/sek och det tar 0.00058 sek. om jag nu räknar rätt, ett mattegeni är jag inte.
I verkligheten är det ännu mer komplicerat eftersom den utgående undertryckspulsen sätter fart på luften inåt
och den inåtgående pulsen också sätter fart på luften inåt med mer än 50 m/sek.
Jag får läsa på I Blairs svarta bok om jag ska kunna var mer exakt.
I vilket fall som helst innebär en större diameter och area det samma som ett kortare rör
och en mindre diameter och area det samma som ett längre rör både på insug och avgas.
Förr låg det ett SAE papper om det på Lesofts hemsida men det hittar jag inte nu.
Det ligger dock i min dator så dom som vill ha det kan pm:a sin email adress så skickar jag det.

Bild

Bild

Erland
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jag har papret...

Trattarna såg ut som den senare bilden men ännu lite längre än den på bild. Antagligen gav den pulser allt för tidigt och allt sket sej, med 50mm lägre så blev allt riktigt bra. 2.8liter 2ventilare 307hk/360nm. Om jag minns rätt så fattades 50Nm och 30hk med för kort insug.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har varit ute för samma sak på en Honda S2000.
Det är i princip omöjligt att beräkna rätt, bättre att beräkna kortaste längden och testa att förlänga i bänk.
Jag vet inte hur Dynomation stämmer för där lägger man in koningen och resultaten verkar vettiga.
Jag får snart se om det stämmer på min B20 men jag har det lätt med olika längder på trattarna.
Såg att jag hade blandat ihop vad som händer med stor och liten radie och du har helt rätt
Norrback, det blir precis tvärt om. Det är så mycket att hålla reda på så man får nästan läsa på var gång.

Erland
Skriv svar