Nissan 180Zx
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Nissan 180Zx
Håkay så var det gjort
Denna vecka vart min första turbobil inhandlad
En väldigt orostig Nissan 180zx Lätt trimmad med intercooler från en 95'a och en lite större Garret snurra.
Ska fixa lite bilder men har onekligen förlagt min kamera som dom finns på
Har några små problem vid detta tillfälle
Bilen går inte
Kallt Kallt Kallt garage
7 "enkla" 2'or
Ofungerande kamm spännare (kuggat över? oh jha, men åtgärdat utan ventil haveri)
2orna ger jag blanka F**n i bara för att jag kan (sen är det ju inget problem en eftersom den inte går)
men att bilen inte vill tända även då den har soppa luft och gnista
får mej att nästan dra håret av mej
Denna charmiga bil har 2 tändstift per cylinder och dubbla tändsystem
med enkel fördelare. med i paketet inkluderas även ett motorutrymme
som är 2 storlekar förlitet
Har tänkt mej att fota lite medan jag jobbar och förhoppningsvis om 1000 år när jag är klar
(6 sidor senare) så har jag en drifting bil med lite mer kräm i än dom 200 hästar som inte riktigt har kommit till startlinjen än
Blir säkerligen mycket roligt när jag väl har fått den att starta
Oh den är vit med 4.5" slutrör (Ha Ha stadsbussarna! ägd)
om den syns på stan (sundsvall) så tveka inte å tuta för jag kör som en idiot
Edit: Bilder uppe men asfula
Laddar 0.8 bar så som jag fick den och det ska även sparkas upp till 1.2 minst (iaf hoppas jag att jag är realistisk) så det blir lite krut i rutan
Denna vecka vart min första turbobil inhandlad
En väldigt orostig Nissan 180zx Lätt trimmad med intercooler från en 95'a och en lite större Garret snurra.
Ska fixa lite bilder men har onekligen förlagt min kamera som dom finns på
Har några små problem vid detta tillfälle
Bilen går inte
Kallt Kallt Kallt garage
7 "enkla" 2'or
Ofungerande kamm spännare (kuggat över? oh jha, men åtgärdat utan ventil haveri)
2orna ger jag blanka F**n i bara för att jag kan (sen är det ju inget problem en eftersom den inte går)
men att bilen inte vill tända även då den har soppa luft och gnista
får mej att nästan dra håret av mej
Denna charmiga bil har 2 tändstift per cylinder och dubbla tändsystem
med enkel fördelare. med i paketet inkluderas även ett motorutrymme
som är 2 storlekar förlitet
Har tänkt mej att fota lite medan jag jobbar och förhoppningsvis om 1000 år när jag är klar
(6 sidor senare) så har jag en drifting bil med lite mer kräm i än dom 200 hästar som inte riktigt har kommit till startlinjen än
Blir säkerligen mycket roligt när jag väl har fått den att starta
Oh den är vit med 4.5" slutrör (Ha Ha stadsbussarna! ägd)
om den syns på stan (sundsvall) så tveka inte å tuta för jag kör som en idiot
Edit: Bilder uppe men asfula
Laddar 0.8 bar så som jag fick den och det ska även sparkas upp till 1.2 minst (iaf hoppas jag att jag är realistisk) så det blir lite krut i rutan
Senast redigerad av Hjorleifsson den mån jan 09, 2006 11:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
Roligt att det kommer upp ett till 180zx bygge. Synd bara att det var precis den bilen jag skulle köpa Jag viste att jag skulle lagt handpenning när du var hemma och funderade om du skulle köpa den
Ja jag söker vidare så med lite tur så ser vi kanske en tredje projekttråd om en drifting 180zx inom en snar framtid
Ja jag söker vidare så med lite tur så ser vi kanske en tredje projekttråd om en drifting 180zx inom en snar framtid
Senast redigerad av Micke! den mån jan 09, 2006 6:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Haha det lönade sig att vara snabb altså ^^
Den har lite problem må jag medge men ska bärgas till varmgarage idag så ska det bli 24/7 mek av ogudaaktigt slag tills den går
Skulle vara fett med 3 av dessa riktigt trevliga bilar på forumet
om du hittar nått så hör av dej om du får problem jag har redan avverkat all info på molinbil och mekonomen och fortfarande inte klokare på denna lilla japan
Edit: likt förbenat så har jag inte mina kort tillgängliga tar nya ikväll
Den har lite problem må jag medge men ska bärgas till varmgarage idag så ska det bli 24/7 mek av ogudaaktigt slag tills den går
Skulle vara fett med 3 av dessa riktigt trevliga bilar på forumet
om du hittar nått så hör av dej om du får problem jag har redan avverkat all info på molinbil och mekonomen och fortfarande inte klokare på denna lilla japan
Edit: likt förbenat så har jag inte mina kort tillgängliga tar nya ikväll
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
Jag bor i Umeå 25 mil bort och jag hade inte fått all information som jag ville ha innan jag skulle våga lägga handpenning men tur att det var någon som kommer att göra nått bra med bilen som köpte den! Bättre än att det var någon som ville ha delar eller nått.Escort4tw skrev:Haha det lönade sig att vara snabb altså ^^
Den har lite problem må jag medge men ska bärgas till varmgarage idag så ska det bli 24/7 mek av ogudaaktigt slag tills den går
Skulle vara fett med 3 av dessa riktigt trevliga bilar på forumet
om du hittar nått så hör av dej om du får problem jag har redan avverkat all info på molinbil och mekonomen och fortfarande inte klokare på denna lilla japan
Edit: likt förbenat så har jag inte mina kort tillgängliga tar nya ikväll
Ja om jag hittar någon bil som det kanske finns några frågetecken runt så hör jag nog av mig alltid bra med fler folk som kan 180zx eftersom dom är ju ganska ovanliga.
Får hoppas nu att det kommer upp någon till försäljning som inte är i Malmö så man kan dra igång något och kanske kan kör lite i sommar.
Lycka till nu och du får fixa lite bilder på pärlan!
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Utlovade bilder äntligen lokaliserade och upplagda men särskillt bra var dom inte
Poseringar med flickor blir först till sommaren då flickor i bara bikini fryser när det kryper under -18
I profil såklart med det klart potenta utblåset på 4½" med i bild (ja jag tänder på sånt)
Lite Skitig och dammig är den men en tvätt och några timmars vaxande lär rätta till det
(jo fin nog i lacken för att kanske tillåmed blänka)
Det underbarn som kom på iden med 8 tändstift på 4 cylindrar
förtjänar en fotvandring till arktis och 2 paket nudlar (fördelarlock och spolar i fokus)
När Lule-borna klär på sig så är det kallt... jättekallt
Lite aktiv har man varit idag iallafall
bilen står nu och tinar i ett varmgarage och i morgon efter en rejäl sovmorgon så
ska ventilkåpa lyftas och kam inspekteras och ev, ställas in
lär få röja skivor och fläkt ur vägen också
då spännrullen för kammen har gett upp och kräver
hammarens uppmärksamhet (nytt för 600 spänn? kommer inte på fråga)
funderar på om ett såndäralitet ställbart kamdrev som jag sett nån gör här på forumet skulle vara nått
Poseringar med flickor blir först till sommaren då flickor i bara bikini fryser när det kryper under -18
I profil såklart med det klart potenta utblåset på 4½" med i bild (ja jag tänder på sånt)
Lite Skitig och dammig är den men en tvätt och några timmars vaxande lär rätta till det
(jo fin nog i lacken för att kanske tillåmed blänka)
Det underbarn som kom på iden med 8 tändstift på 4 cylindrar
förtjänar en fotvandring till arktis och 2 paket nudlar (fördelarlock och spolar i fokus)
När Lule-borna klär på sig så är det kallt... jättekallt
Lite aktiv har man varit idag iallafall
bilen står nu och tinar i ett varmgarage och i morgon efter en rejäl sovmorgon så
ska ventilkåpa lyftas och kam inspekteras och ev, ställas in
lär få röja skivor och fläkt ur vägen också
då spännrullen för kammen har gett upp och kräver
hammarens uppmärksamhet (nytt för 600 spänn? kommer inte på fråga)
funderar på om ett såndäralitet ställbart kamdrev som jag sett nån gör här på forumet skulle vara nått
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Dag 1
Första dagen i varmgarage idag (äntligen)
Lite bilder har jag tagit av motor och lite annat
Hittade mängder av småfel som bör rättas till innan man enns tänker på att starta bilen
1. Vipp arms stången är av på 4ans cylinder's insug (notera sprickan nere till vänster i bild 5)
2. bult som håller sagda kvarvarande bit är rund och även hålet där den satt
3. jag skar mej på motorblocket
4. Skärmkanter och skärmar är (som vanligt) inte specciellt bra lagade sitter även inte fast (sånt crap kan man ta sen iaf)
5. Kontakterna till spridarna sitter väldigt dåligt
6. oljereturen från turbon kan göras lite bättre (dvs den kan sättas fast)
7. inga av dom tändstift som satt i är av samma sort eller lika gammla
8. Alla stålrör är otroligt fula och måste blästras och kollas för sprickor
9. 4e insugs vippans fastsätning måste byggas ny då nån uppenbarligen ansåg att en bit aluminium skulle göra jobbet
det är dom småsaker som måste åtgärdas i morgon men nu lite bilder från kvällens party i motor rummet
Lite bilder har jag tagit av motor och lite annat
Hittade mängder av småfel som bör rättas till innan man enns tänker på att starta bilen
1. Vipp arms stången är av på 4ans cylinder's insug (notera sprickan nere till vänster i bild 5)
2. bult som håller sagda kvarvarande bit är rund och även hålet där den satt
3. jag skar mej på motorblocket
4. Skärmkanter och skärmar är (som vanligt) inte specciellt bra lagade sitter även inte fast (sånt crap kan man ta sen iaf)
5. Kontakterna till spridarna sitter väldigt dåligt
6. oljereturen från turbon kan göras lite bättre (dvs den kan sättas fast)
7. inga av dom tändstift som satt i är av samma sort eller lika gammla
8. Alla stålrör är otroligt fula och måste blästras och kollas för sprickor
9. 4e insugs vippans fastsätning måste byggas ny då nån uppenbarligen ansåg att en bit aluminium skulle göra jobbet
det är dom småsaker som måste åtgärdas i morgon men nu lite bilder från kvällens party i motor rummet
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt:
Lite synd på såna där små fel som alltid kommer fram precis när man köpt en bil. Särsklit billiga
Och man få då se dom värsta av skräckexempel på ful mek som finns!
Men om man ska se det från den posistiva sidan så verkar det ju väldigt lättmekat och lätt att komma åt allt.
Du kan ju alltid försöka leta en reservdels topp. Finns ju några som säljer delar på blocket!
Kul att du gör framsteg med bilen ialla fall!
Och man få då se dom värsta av skräckexempel på ful mek som finns!
Men om man ska se det från den posistiva sidan så verkar det ju väldigt lättmekat och lätt att komma åt allt.
Du kan ju alltid försöka leta en reservdels topp. Finns ju några som säljer delar på blocket!
Kul att du gör framsteg med bilen ialla fall!
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Inte specciellt besviken faktiskt då jag anade att nått inte var riktigt rätt ^^
Blir troligen svetsning av stången och ny större gänga i toppen (m10)
sen bunta ihop allt med spec gjord M10 -> M8 pinnbult
En reservdels top är lite för mycket pengar för mej för tilfället (och klart allt ska hända nu nu nu)
stången är härdad men hoppas kunna svetsa med lite precision och inte avhärda allt för mycket av den (förhoppningsvis kan jag hålla mej mellan vipporna).
Blir inte vackert men det lär hålla ett litet tag
Atbropå fulmek så vart jag imponerad av buntbanden som höll kylaren
och framför den så var intercoolern ditlagd på trekvart.
Så det ska borras fästen och fästas idag
Förvånansvärt lättmekat faktiskt jämfört med vad man kan tro när man stirrar ner första gången och det uppskattas ha ha
underbar bil detta
Skärmkanterna var inte vackra må jag medge men hoppas på att kunna lossa dem och svetsa stag
invändigt så dom åtminståne kan hålla formen
Blir troligen svetsning av stången och ny större gänga i toppen (m10)
sen bunta ihop allt med spec gjord M10 -> M8 pinnbult
En reservdels top är lite för mycket pengar för mej för tilfället (och klart allt ska hända nu nu nu)
stången är härdad men hoppas kunna svetsa med lite precision och inte avhärda allt för mycket av den (förhoppningsvis kan jag hålla mej mellan vipporna).
Blir inte vackert men det lär hålla ett litet tag
Atbropå fulmek så vart jag imponerad av buntbanden som höll kylaren
och framför den så var intercoolern ditlagd på trekvart.
Så det ska borras fästen och fästas idag
Förvånansvärt lättmekat faktiskt jämfört med vad man kan tro när man stirrar ner första gången och det uppskattas ha ha
underbar bil detta
Skärmkanterna var inte vackra må jag medge men hoppas på att kunna lossa dem och svetsa stag
invändigt så dom åtminståne kan hålla formen
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Efter 11h mekande så äntligen får man sova men produktiv har man varit
Lyckades rädda stången med hjälp av rostfria pinnar till svetsen och min far som drog i spakarna (jag kan svetsa med pinne men det vill bara inte sitta ihop )
Avhärdningen var inte så illa som vi trodde så en mycket lyckad rep av den
blir gängning av toppen i morgon och hoppas på att vi inte bryter igenom kam lagerväggen för då blir det till å fylla med alu gods och börja om
Stiligt värre vart det
Sen var det kylar fästen på menyn och sånna vart det, sitter aningen bättre än dom buntband dom ersatte
Rör för insug som fixas till lite
Lackade även delar på ventilkåpan idag men var inte så bra så gör nog om och lackar rubbet
Även vänstra skärmen åkte av för inspektion och uppstagning
ett av 2 skärmstag som jag måste göra om pga rost eller helt enkelt för att dom är felaktigt fastsvetsade
Lyckades rädda stången med hjälp av rostfria pinnar till svetsen och min far som drog i spakarna (jag kan svetsa med pinne men det vill bara inte sitta ihop )
Avhärdningen var inte så illa som vi trodde så en mycket lyckad rep av den
blir gängning av toppen i morgon och hoppas på att vi inte bryter igenom kam lagerväggen för då blir det till å fylla med alu gods och börja om
Stiligt värre vart det
Sen var det kylar fästen på menyn och sånna vart det, sitter aningen bättre än dom buntband dom ersatte
Rör för insug som fixas till lite
Lackade även delar på ventilkåpan idag men var inte så bra så gör nog om och lackar rubbet
Även vänstra skärmen åkte av för inspektion och uppstagning
ett av 2 skärmstag som jag måste göra om pga rost eller helt enkelt för att dom är felaktigt fastsvetsade
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
Klart du ska handla men rasade lager är aldrig roligt att byta.
Är lite orolig över att jag gör lite för frekventa updateringar kanske blir sparkad för spam
Vart inte så mycket bilder idag mest för att me inte gjort så mycket
de saker vi beslutade oss för att göra är att strunta i m10 bultar pga
risken att bryta igenom kamaxelns lager vägg. så det blir såkallade helicoil istället
Så idag har vi borrat lite
Gängat lite
Och lackat lite rör
Mycket mer vart det inte. En ganska soft dag såhär nästan mitt i veckan men sammtidigt nästan i slutet på den
Är lite orolig över att jag gör lite för frekventa updateringar kanske blir sparkad för spam
Vart inte så mycket bilder idag mest för att me inte gjort så mycket
de saker vi beslutade oss för att göra är att strunta i m10 bultar pga
risken att bryta igenom kamaxelns lager vägg. så det blir såkallade helicoil istället
Så idag har vi borrat lite
Gängat lite
Och lackat lite rör
Mycket mer vart det inte. En ganska soft dag såhär nästan mitt i veckan men sammtidigt nästan i slutet på den
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Sundsvall
synd att jag inte såg den här tråden tidigare! Bygger ju 300hk S12a själv hehe Jag har en hel del grejjer över! bl a en komplett topp om du nu vill ha HELA saker istället för fulmekade hehe
Sen hoppas jag då till gud att den motorn har en gördel? Annars kan du glömma att smacka ur 1,2bar! den kommer skära på lagren direkt! Och har den gördel kommer den skära efter ett tag i alla fall om du inte har en oljekylare! Jag har pluggat dom här bilarna ganska hårt hela hösten nu så är de nått du undrar över så fråga på!
BTW, om du tycker de är trångt med CA18ET motorn, tänk dig då en VG30DETT motor!!! V6a på 3 liter med dubbla överliggande kammar, 24 ventiler, och en turbo per cylinderbank hehe, då blir de tight!!
Sen hoppas jag då till gud att den motorn har en gördel? Annars kan du glömma att smacka ur 1,2bar! den kommer skära på lagren direkt! Och har den gördel kommer den skära efter ett tag i alla fall om du inte har en oljekylare! Jag har pluggat dom här bilarna ganska hårt hela hösten nu så är de nått du undrar över så fråga på!
BTW, om du tycker de är trångt med CA18ET motorn, tänk dig då en VG30DETT motor!!! V6a på 3 liter med dubbla överliggande kammar, 24 ventiler, och en turbo per cylinderbank hehe, då blir de tight!!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
hur vet du att den kommer skära direkt utan gördel??
har du testat? Felet 200sx ägarna gör är att dom har ingen koll på nått
oljetemp, avgastemp, lambda m.m
"440cc och svarvad luftmängdsmätare" sen äre bara att ladda på...
de citatet har man sett allt för många gånger. Klart det inte håller då.
Samma sak när dom säger att stakarna inte håller mer än 300hk..
undviker du spikningar så håller dom nog bra mycket mer.
har du testat? Felet 200sx ägarna gör är att dom har ingen koll på nått
oljetemp, avgastemp, lambda m.m
"440cc och svarvad luftmängdsmätare" sen äre bara att ladda på...
de citatet har man sett allt för många gånger. Klart det inte håller då.
Samma sak när dom säger att stakarna inte håller mer än 300hk..
undviker du spikningar så håller dom nog bra mycket mer.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
200sx har gördel och några fler förbättringar sen 180zx motorn så dom håller ju klart för ganska mycket mer orginal än vad en 180zx gör.mAySon skrev:hur vet du att den kommer skära direkt utan gördel??
har du testat? Felet 200sx ägarna gör är att dom har ingen koll på nått
oljetemp, avgastemp, lambda m.m
"440cc och svarvad luftmängdsmätare" sen äre bara att ladda på...
de citatet har man sett allt för många gånger. Klart det inte håller då.
Samma sak när dom säger att stakarna inte håller mer än 300hk..
undviker du spikningar så håller dom nog bra mycket mer.