Man bugar och bockar för att Erland och Pacman provade att porta ett komphus, jag har väntat länge på att någon skulle göra detta och sedan verifierat resultatet. Resultatet ja, det borde stämma till en rejäl eftertanke hos alla som sysslar med denna verksamhet. Jag har varit och är fortfarande väldigt kritisk till denna typ av sk. modifiering som påstås ge si eller så med ökat flöde, detta utan verifiering med kompmappar. Hade denna typ av modifiering gjort någon större skillnad så kan jag garantera att fabrikerna haft det med på alla aggregat, vilket man inte har.
Sedan har vi det här med den procentuella förbättringen, inom motorprovningen brukar man anse att en förbättring med upptill 2% är ointressant eftersom vid den nivån brukar det handla om mätfel eller fluktuationer och inget annat.
Sedan blir jag en aning konfunderad då ni hela tiden hänvisar till ditten och datten av sk. bänktester. Är det motorprov dvs indirekta tester via förbränningsmotorer ni menar eller är det test i en provcell för enbart turboaggregat. För det är en ohygglig skillnad mellan dessa tester och de resultat man får fram...
När det gäller flöden så är dom antingen laminära eller turbulenta och detta styrs av den omslagspunkt som inträffar vid ett visst reynoldstal. Det här vet alla som läst fysik i skolan och som inte sov på dessa lektioner...

Vi fick förövrigt utföra exakt det experiment som Erland refererade till då jag gick i skolan...
Att jämföra olika temperaturnivåer med "påstådda" nivåer av laminärt flöde går inte att göra, då har man sovit på fysik lektionerna eller om man ens har deltagit i dom, vad vet jag...
Ska jag vara kritisk så är nog denna tråd bland det värre jag läst vad gäller ovetenskapliga spekulationer....