BorgWarner EFR turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Kadett4wd skrev:Fan!,, Man skulle behöva råna nån bank för att få klart alla projekt man har stående *lol*
Been there done that men det kostade mer tid än det gav pengar.

Erland

jaha.. oj.. hoppas du inte tog illa upp då. för jag hade inte en tanke att du skulle gjort nå sånt.
utan mera att alla mina grejer står halvklara mitt i säsongen.
Altan på huset - halvklar
Kadetten - halvklar
Köket - halvklart
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

J.Lundin skrev:Ja, det finns grader av turbulent flöde, men knappast av laminärt flöde. det är som att vara lite gravid.... Som jag ser det så är man antingen eller... :lol:
Ja okej, ett sånt svar och jag hade varit mycket nöjdare direkt.
Tack Janne.

Jag hade fel om denna lilla detalj då,, att man kan inte gradera ett turbulent flöde med att säga mera laminärt.
Utan ska säga mindre turbulent.

iof betyder det samma sak för mig.
Om temperaturen minskar från 20 grader till 18 grader så blir det 2grader mindre varmt alltså.
Det blir inte 2 grader kallare :)
///AMG
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Man bugar och bockar för att Erland och Pacman provade att porta ett komphus, jag har väntat länge på att någon skulle göra detta och sedan verifierat resultatet. Resultatet ja, det borde stämma till en rejäl eftertanke hos alla som sysslar med denna verksamhet. Jag har varit och är fortfarande väldigt kritisk till denna typ av sk. modifiering som påstås ge si eller så med ökat flöde, detta utan verifiering med kompmappar. Hade denna typ av modifiering gjort någon större skillnad så kan jag garantera att fabrikerna haft det med på alla aggregat, vilket man inte har.

Sedan har vi det här med den procentuella förbättringen, inom motorprovningen brukar man anse att en förbättring med upptill 2% är ointressant eftersom vid den nivån brukar det handla om mätfel eller fluktuationer och inget annat.

Sedan blir jag en aning konfunderad då ni hela tiden hänvisar till ditten och datten av sk. bänktester. Är det motorprov dvs indirekta tester via förbränningsmotorer ni menar eller är det test i en provcell för enbart turboaggregat. För det är en ohygglig skillnad mellan dessa tester och de resultat man får fram... :wink:

När det gäller flöden så är dom antingen laminära eller turbulenta och detta styrs av den omslagspunkt som inträffar vid ett visst reynoldstal. Det här vet alla som läst fysik i skolan och som inte sov på dessa lektioner... :lol: Vi fick förövrigt utföra exakt det experiment som Erland refererade till då jag gick i skolan... :lol:
Att jämföra olika temperaturnivåer med "påstådda" nivåer av laminärt flöde går inte att göra, då har man sovit på fysik lektionerna eller om man ens har deltagit i dom, vad vet jag... :lol:

Ska jag vara kritisk så är nog denna tråd bland det värre jag läst vad gäller ovetenskapliga spekulationer.... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intressant test erland och pacman :thumbright: lite som jag trodde att det inte va så lätt att öka flödet på en sån typ av turbo, sen vad som händer då allt snurrar= ännu svårare.

ni testade inte med den dära styrplåten som sitter i surge inloppet på vissa turbos?

jag har länge också funderat på att sätta en tratt med stor radie (större än 4") på den inre delen som sticker ut några cm utanför stora inloppet då borde flödet till inre delen optimeras och flödet i de ytre delen får fortsätta jobba utan att störas.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

De sk. styrplåten är en ljuddämpare och inget annat... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ja det har jag hört också men frågan är om den påverkar flödet positivt eller negativt?
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Jag kan lova att den inte skulle sitta där om den försämrade flödet på något sätt. Det är inga dumskallar som sysslar med produktutveckling av turboaggregat, det här är ett high-tech område om något, så lång ifrån vad källarmekaniker kan åstadkomma.. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

så här ser min helt omodifierade (på compressorsidan) 56mm holset hx 40 ut.
jag valde att låta den såkallade "ljuddämpar plåten" sitta kvar då motorn bromsades, den ser ut att styra luften fint rakt in mot proppelern :thumbright: . jag törs som jag sagt förut till erland förut inte röra nått här för det är nog rätt så genomtänkt som det är. jag säger inte att det är omöjligt att förbättra heller men det krävs mycket funderande innan jag skulle börja svarva i den och ett bra argument för varför det inte redan ser ut så.

jag kör också med ett 4" rör på ca 60cm på turbon för att få in kall luft.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Här är nåt som kombinerar båda grejerna, och lite av det du pratade om Jens, att montera en stor tratt därinne.:
Bild
Skulle vilja se denna version på ett större aggregat.
///AMG
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ok det fanns redan :) (brukar va så med allt snmart man tror man har patent på, oftast fins daterade patent från 1928 eller nått sånt :hihi: )
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Bild

Bild

Lite kombinering. men den ena forsöker jo "rotera" luften lite. som det skrevs om över
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Det nedre aggregatet (precision turbo)med borrade hål i kompressorhuset har exakt samma funktion som Holset Hx aggregatet ovan dvs. återcirkulation av luften. att man borrat hål istället för att ha en gjuten kanal ner till slitsen kan kanske vara ett sätt att slippa betala licenspengar på till det företag som äger ursprungs patentet.
Christer J
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer J »

Vilken tråd alltså! Här är bilder på en kåpa som jag har gjort om som jag tror är bra.
Före:
Bild
Efter:
Bild

/Christer
Christer J
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer J »

Några kompressormappar på "batmowheel" hjulen lär inte dyka upp (likväl som precision inte har några på sina nya billethjul)
det behöver ju dock inte betyda att dom inte funkar. Man ska vara skeptisk (tycker jag) till sådana här nya "revolutionerande" lösningar , men att förkasta allt som inte kommer från dom stora tillverkarna tycker jag är löjligt.
På mitt dagtidsjobb så jobbar jag med sådant här bland annat (på en praktisk nivå) och dom stora företagen är inga gudar
som kan/vet/har gjort allt.
Vad Jag har sett så, hjälper radier på inloppet med flödet och minska surge tendenser, ported shroud funktion kostar
massflöde (om än lite). BMW har en hel del udda lösningar i kompressorinloppen på sina nya dieselmotorer.
/Christer
Skriv svar