Wastegate start
Moderator: backeliten
Wastegate start
Polaren hade en lite fundering ang wastegaten. Om man skulle styra den från stillastående start exvis med tryckluft så att den är öppen vid en vid ex 5000rpm. Så att sen i sista ögonblicket släppa trycket så att wgn stänger och plattan i mattan. Hur skulle det kunna funka på strippen exvis?
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Re: Wastegate start
Man vill ju i så fall att den skall vara helt stängd, så att du kan få upp laddet så fort som möjligt, med ALS eller dyliktKackNalle skrev:Polaren hade en lite fundering ang wastegaten. Om man skulle styra den från stillastående start exvis med tryckluft så att den är öppen vid en vid ex 5000rpm. Så att sen i sista ögonblicket släppa trycket så att wgn stänger och plattan i mattan. Hur skulle det kunna funka på strippen exvis?
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
det blir nog väldigt väldigt kasst om du låter wastegaten bara va öppen då blir det ju ingen snurr alls på turbon
Ända chansen att det blir bra med öppen wastegate är om du bygger laddtryck stillastående så att den öppnar av insugstrycket.
Då startar du med fullt laddtryck

Ända chansen att det blir bra med öppen wastegate är om du bygger laddtryck stillastående så att den öppnar av insugstrycket.
Då startar du med fullt laddtryck

Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
Det är ju rotation på turbon och laddtryck i insuget du vill ha.. den där teorin går inte hem. 
Det är ju en sak att man kanske inte vill bygga så fruktansvärt med laddtryck på startplattan.. men det styr man kanske hellre på andra sätt. Kan bli rätt komplicerade system..
Många stora och dyra aggregate har gått i omloppsbana innan man kom på att man kanske vill styra en blow-off eller dump när man kliver av så den styr ut det tryck motorn inte sväljer första metrarna.

Det är ju en sak att man kanske inte vill bygga så fruktansvärt med laddtryck på startplattan.. men det styr man kanske hellre på andra sätt. Kan bli rätt komplicerade system..
Många stora och dyra aggregate har gått i omloppsbana innan man kom på att man kanske vill styra en blow-off eller dump när man kliver av så den styr ut det tryck motorn inte sväljer första metrarna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.