Wastegate start

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Wastegate start

Inlägg av KackNalle »

Polaren hade en lite fundering ang wastegaten. Om man skulle styra den från stillastående start exvis med tryckluft så att den är öppen vid en vid ex 5000rpm. Så att sen i sista ögonblicket släppa trycket så att wgn stänger och plattan i mattan. Hur skulle det kunna funka på strippen exvis?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

förstår inte hur du menar?

när du står på startlinjen ska wastegaten va öppen då??? sen just när du sticker iväg ska den stängas eller?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Wastegate start

Inlägg av marmander »

KackNalle skrev:Polaren hade en lite fundering ang wastegaten. Om man skulle styra den från stillastående start exvis med tryckluft så att den är öppen vid en vid ex 5000rpm. Så att sen i sista ögonblicket släppa trycket så att wgn stänger och plattan i mattan. Hur skulle det kunna funka på strippen exvis?
Man vill ju i så fall att den skall vara helt stängd, så att du kan få upp laddet så fort som möjligt, med ALS eller dylikt
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Ja precis vid startögonblicket så släpper man trycket så den stängs igen. Tänkte om det kunde bli en "chock" Tryckstöt som kan få upp laddet?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det blir nog väldigt väldigt kasst om du låter wastegaten bara va öppen då blir det ju ingen snurr alls på turbon :?

Ända chansen att det blir bra med öppen wastegate är om du bygger laddtryck stillastående så att den öppnar av insugstrycket.
Då startar du med fullt laddtryck :)
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Förstår att det inte blir några högre varv med öppen wg. Det var bara en fundering på vad som skulle tänkas hända när man klappar igen ventilen med dom motorvarven. Borde bli en större tryckstöt tycker man.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ju rotation på turbon och laddtryck i insuget du vill ha.. den där teorin går inte hem. ;)

Det är ju en sak att man kanske inte vill bygga så fruktansvärt med laddtryck på startplattan.. men det styr man kanske hellre på andra sätt. Kan bli rätt komplicerade system..
Många stora och dyra aggregate har gått i omloppsbana innan man kom på att man kanske vill styra en blow-off eller dump när man kliver av så den styr ut det tryck motorn inte sväljer första metrarna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar