Ballansering av V8 180* vev?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
JoakimR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 23, 2006 5:35 pm
Ort: rælingen, norge

Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av JoakimR »

0 ballanserer man en sånn vev som på en rad fyra , eller blir det likt som en 90*vev med bob-weights?
Har en 208,5 cu.in bottendel(vev, stakar, kolvar och rullkam)från AMC`s Indy500 satsning på slutet av 70-tallet på väg över från USA, så jag har blivit lite interesserad av ämnet...
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av hauge »

en normal veåtta balanserar man med bobweights. De väger som den roterande massan + ca 50% av den fram o återgående massan ((halva staken + kolv)/2)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
JoakimR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 23, 2006 5:35 pm
Ort: rælingen, norge

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av JoakimR »

Så at man har en "flat crank" spelar altså ingen roll?
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av MGP »

e väl inga V-motor om dom er 180 grader? boxer motor kansje ;D
MG Performance
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av Kristoffer Helle »

man får 180graders V8. som inte er boxer.

Men detta er jiu snakk om en 180graders vev. Fina race vever som en del team brukar i nascar etc. har lenget villet ha en slik vevaxel och 2stk sb2 toppar :)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
JoakimR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 23, 2006 5:35 pm
Ort: rælingen, norge

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av JoakimR »

Kristoffer: NASCAR har kun lov til å bruke 90 graders veiv så vidt jeg veit. Dessuten ville en såpass stor v8 som 358(?) viberere kraftig med 180 graders veiv hvis den ikke har 2 kontra-roterende ballanseaksler. Vistnok så bør man unngå slag på over ~2,8" hvis man ikke vil ha stygge vibrasjoner. Min har 2,36" slag. For en del år siden ble 180-graders veiver prøvd i Pro-Stock og en sjåfør mente det vibererte så ille at turtelleren så ut som den var stor som en middags tallerken :shock:

tosk: En V8 med 180 graders veiv fungerer som to 4 sylindrede motorer med felles veiv, alle ferrari v8 har 180 graders veiv.
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av Kristoffer Helle »

Før 2007 kjørte de mellom 7000 og 9000 hele dagen lang. Men de var jo oppe i mye mer før med flatplane veiv. så tror ikke du skal bry deg om vibrasjonene :D (synd reglene ødela for denne utviklingen :( )Sjekk ut ebay så finner du noen flatplane veiver også. diskuterte å få laget noen slike på vccn for noen måneder siden. Men ble lagt på is fordi det tar for mye tid å "utvikle" noe som er holdbart i lengden for privatpersoner med dårlig betalt jobb :D
tyskerne og japsene har jo over 4 og 5 liter med flatplane veiv uten problemer også.


Til csb
Bild
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av MGP »

men om motorn står i V, skulle man väl behöva bob vikter, då inga kolvar utlignar hverandra som typ en rad fyra, der man har to up och to ned. om motorn står i V borde man väl ha bobs. men veven så ju ut som en rad fyra vev :)

nån som vet, jag har balanserat v8 i många år, men aldrig en sån der :)

mvh
MG Performance
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av Kristoffer Helle »

Har ikke peil på det med ballangsering. Men det fungerer jo virkelig :D alt av moderne v8ere er jo av den typen. men jeg har også hørt de ikke fikk det til i pro stock (mins Erland nevnte noe om dette på grenrørs v8 tråden. Men mulig nascar teamene hadde noen secrets )
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Ballansering av V8 180* vev?

Inlägg av hauge »

jaha ... det menades en platt vev.. det jag beskrev var en vanlig vev.. rörde ihop det lite.

en 180 graders vev kan ses som två fyrcylinders motorer och veven behöver inga bobweights vid balansering
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar