HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av JE Jr »

Big Al skrev:Detta syns väldigt bra på effekten om man som jag sa tidigare jämför en vanlig wg-lösning motför en som inte wastear avgaserna utan låter allt gå igenom turbin men endå kontrollerar varvtalet på turbin.
Det går mycket väl designa så ingen wastegate används samt att inga avgaser går till spillo, se bara på t.ex Garretts VNT (nu är det tyvärr en dålig design men ...) man behöver inte få ett smalt register bara för man slopar wastegaten.
Kan du ge nåt exempel på hur man löser detta med fast geometri, eller går det kanske inte? Variabel geometri är ju hyffsat vanligt på dieslar, men går det nu även att ha dessa på bensinmotorer? Porsche hade ju nån modell med variabel geometri, men klarade de verkligen värmen?

Variabel geometri ökar väl inte heller maximala verkningsgraden på turbon? (för det verkar ju hela tiden vara maximal verkningsgrad/maximal effekt etc. ni snackar om, och lite mindre om lågvarvsegenskaper, respons och förbrukning...)

Förstår inte riktigt heller varför det skulle vara dåligt att bypassa turbinen om man redan får in den efterfrågade luftmängen in i motorn? Vore intressant att se en utvärdering på hur mycket tryck dessa "dynamiska" mottryck ger vid avgasventilen jmf med den förmodade mottryckssänkningen man för när man bypassar turbinen.
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av J.Lundin »

Big Al, jag tror nog jag är oense om i stort sätt allt du hitintills har framfört och ska vi roa oss med hur många år var och en har sysslat med turbo, så började jag redan 1975 dvs. långt innan du ens var påtänkt... :lol: :lol: :lol: :lol: Jag har trots alla dessa år och alla rapporter och böcker om turbodesign som jag läst under årens lopp inga som helst planer på att utnämna mig själv till någon turboguru. Någon djävla måtta får det väl ändå vara på hybrisen :doh:
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av magnaten »

Lundin for president, älskar dina bataljer :)
kör 5-axligt
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av The »

Det är ju onekligen intressant att se de som tror sig kunna överbevisa de som faktiskt kan...

Montera och mappa ett megasquirt klarade ju tom jag för 5-6 år sedan..
Senast redigerad av The den lör jun 04, 2011 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:
Pacman: Har inga meriter värda nämna. Har varit inblandad i turbo i runt 7år nu och förutom det så har man trimmat och skruvat i allt man äger :D
Ifjol t.ex monterade jag nytt styrsystem i bruksbilen (MS2 v3) & mappade själv och byggde om en båtmotor (Mercury Optimax) samt lärde mig
propellrar plus att jag ringde å gnällde på en växellådstillverkare (fixit) då jag märkte att de gjort fel på dreven till min bil.

Åhh.. dra åt fanders... Med den gedigna erfarenheten finner jag det konstigt att du inte arbetar på nåt motorlab vid det här laget.
Jag själv har juh bara hållit på med turbomaskiner sedan 1994(men trimmat motorer sedan 1982), och bara det är en skvätt i rymden mot Lundins år i djungeln.
Jag vet Alexander att du är god vän med Mannen myten legenden i Rimbo, eller god vän vet jag inte.. men du verkar vara en lärjunge iaf.

(Lite väl ärligt inlägg, numera redigerat efter begäran från Martin i Rimbo / Sävar Turbo Crew)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av The »

Känns väl mer som att bevisbördan ligger på dig, inte på alla andra. Det är ju du som är självutnämd turboguru med stenkoll på turbo men inte några resultat att backa upp dina påståenden med.
De flesta av dina inlägg avslutas med att "jag kan inte förklara för det är hemligt".
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:
Patrick: Vad var det för idéer som inte fungerade?
De flesta av dem faktiskt, det där med att ta avgaserna till wastegaten uppe vid portarna i topplocket till exempel, det har du själv postat bromspapper på som inte var speciellt övertygande,, (läs: inte alls)
Och närapå 100% motsägelsefullt mot det sista du skalerat om, pulser hit och dit vid wastegateklaffen, vad gör då inte ett helt grenrör extra bara för wastegaten?,, en väldig massa blindtarmar som skapar olika resonans,, kolla på en kyrkorgel så förstår du, eller ett mera hanterbart exempel,, kolla på en Derbi SM(mopeden) som har helt STD avgassystem, de har en blindtarm, det dödar effektivt expansionskammaren.
Samt dessa blindtarmar nyttjades förr i tiden för att få bort oönskade resonanser i grenröret hos racingmotorer,, typ på 50 talet eller så.
Och till exempel denna mod,, att fila exducern på impellern mera 'böjd', mao tunna ur bladen så du får en radie, på ett av de känsligare ställena på en impeller för värme................(har ingen bild på de tokigheterna, men fanns på cossiecenters hemsida förut)
Big Al skrev:För hur många turbos var det ni hade förbättrat nu igen?
Hur många har du förbättrat själv?
Jag har sett flertalet bilder på tokigheter, roligast är juh impellern
Bild
Bild
Idéen är här god, att splitta upp avgashuset djupare in mot nozzeln, men vad du mister här är mycket area i wastegaten,mao mer problem att hålla laddtryck.
Bild
Och sedan SPACKLAT igen hålet från baksidan,,, i högtryckszonen, lite olja på det där så lossar spacklet.. tjoff!
Eller ja,, tryckzonen mer rätt skrivet...


Varför har jag då inte förbättrat en turbo då?,, tja.. jag köper en turbo avsedd för den nivå jag är ute efter, sen trimmar jag motorn så den stormtrivs, då släggar den igång turbon otäckt tidigt utan att man varit där med filen, och turbon är orörd, mao håller länge.



Edit: lade till fler bilder.
Senast redigerad av Kadett4wd den sön jun 05, 2011 10:06 am, redigerad totalt 3 gång.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av J.Lundin »

Även ett långt anslutningsrör till en wastegate kan aggera Helmholz resonator ("blindtarm") och effektivt döda pulser som man annars gärna vill ha.

Just den där impellern kommenterade jag tidigare, en typisk stollighet.

Bevisbördan ligger som sagt helt och hållet på dig Big Al, där är det ingen annan som kan hjälpa dig. Kommer man med osannolika påståenden så måste man ju i ärlighetens namn också kunna backa upp det med antingen oomkullrunkeliga (kunde inte motstå ordet) resultat eller en vetenskaplig rapport i den riktning dina påstådda resultat pekar. Inget av detta har vi sett på forumet hitintills. Men som den gode läsare jag är så väntar jag med spänning på att denna önskan uppfylls.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av Kadett4wd »

Även ett långt anslutningsrör till en wastegate kan aggera Helmholz resonator ("blindtarm") och effektivt döda pulser som man annars gärna vill ha
Precis, jag har påpekat detta ofta ofta i olika turboinstallationer.
Många ggr är det väl kompromisser man får ta, men jag har sett jättefina grenrör sen med typ 60cm 2.5" rör till wastegaten.. synnerhet till BMW.
Jag vill helst ha wastegateventilen som en del av väggen i kollektorn. typ 99 av 100 fall omöjligt.
Men kan man göra så bra man kan så är det en förbättring mot många rör jag sett.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av J.Lundin »

Låt oss inte för en sekund glömma att det är du som har hela bevisbördan till allt som du påstått, ingen annan. Jag har tidigare ställt två enkla frågor som jag inte fått några vettiga svar på. Sedan verkar du vara en person som inte bryr dig om vad andra säger utan kategoriskt bara försöker köra över folk och sådant retar inte bara mig utan även andra läsare av detta forum. Man kan ju också fråga sig om vad eventuella referenser skulle ge dig då du uppenbarligen inte verkar läsa något av vad den vetenskapliga världen publicerar. Om du hade tillägnat dig det minsta av de hyllkilometrar som finns skrivet om ämnet så hade vi aldrig haft den här diskussionen.

Om ditt svar på nr 3 handlar om Cut-back på turbinblad, så används detta då man har ett turbinhus med för låg genomflöde, detta använde sig exempelvis Rajay av på slutet av deras karriär, ett sätt att få igenom en större avgasmassa än vad huset annars skulle göra, så det är över huvud taget inget nytt i mina ögon. Det man gör genom detta ingrepp är att man ändrar förhållandet över P3/P4, men att använda detta som ett kategoriskt fakta svar för att "Sänkt turbinverkningsgrad ger högre motoreffekt" är att gå för långt i mina ögon sett.

Att det skulle finnas några större hemligheter vad gäller turbinen och som du och din polare Rimbo Martin sitter och ruvar på håller jag för mer eller mindre otroligt. Om man som i ditt fall inte verkar läsa några vetenskapliga rapporter, hur kan man då vara så säker på att det man tror är så hemligt inte är uppfunnet för mer än 50 år sedan, vilket förmodligen är mer än troligt.

Ett korrekt svar på påstående nr 4 har du fortfarande inte presterat. Jag vill att du via en kompressormapp förklarar hur du tänkt det hela. Denna förklaring ser jag verkligen fram emot att få ta del av.

Hittade en skrift som på slutet tar upp det här med anslutning i turbinhuset som man tidigare föreslog i denna tråd, där konstaterar man att en sådan anslutning rejält stör flödet i turbinen.
Det är knappast den bästa skriften om detta men den ger i alla fall en hint om att det inte är speciellt bra ställe att placera ett utlopp på.
"Numerical computations of the unsteady flow in a radial turbine."
by
Fredrik Hellström
March 2008
Technical Reports from
Royal Institute of Technology
KTH Mechanics
SE-100 44 Stockholm, Sweden
Senast redigerad av J.Lundin den mån jun 06, 2011 9:32 am, redigerad totalt 2 gång.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 572
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av quattro »

Eftersom diskussion nu delvis handlar om det går att öka effektiviteten på en turbo slänger jag in mina erfarenheter i tråden. Jag välkomnar alla kommentarer, positiva som negativa, då jag försöker lära mig mer.

Saken är den att även jag har fallit för frestelsen att försöka förbättra en originalturbo. Då jag sett vad toleranskedjor kan ställa till med i bearbetningsmaskiner och hur grova ytor o marginaler OEM-produkter i bland har, så tror jag ju att det går. I alla fall om man som jag kör med äldre KKK26or till Audi 200 o Porsche 944. Dessa passar på Audins grenrör och detta måste vara orginal enligt klassningen. Eftersom jag kör rally måste dessutom turbon andas genom en 34 mm restriktor och då blir ju varje cm3 luft extra värdeful.

Detta är vad jag provat:
1. Tittar man inne i kompressorhuset ser man en tydlig vinkel där "yttre omkretsradien" i huset övergår till utloppsröret. Jag putsade till och jämnade ut vinkeln/kanten.
2. Mellan diffusorplattan och utloppsröret var det en tydlig vinkelrät tröskel på ett par mm. Den putsade jag ner.
3. Utloppsröret var samma diameter från början till slut vilket gjorde att det blev en stegförändring i diameter när luften kom ut i röret som leder till I/Cn. Jag konade upp utloppsöret i kompressorhuset för att få diameterförändringen att ske över 5-7 cm längd.
4. Där ytterkanten på impellern "möter" diffusorplattan var en tröskel på ca 1 mm. Alltså, impellern var lite för mycket försänkt ned i diffusorplattan (tyckte jag). Jag svarvade till diffusorplattan så den konade uppåt/utåt tillräckligt mycket för att tröskeln skulle försvinna.

Jag har inte kunnat göra några riktigt bra back-to-back test pga att motorn krökte en vevstake (Audi S2 orginal) vid första testet. Jag såg dock i loggen att max laddtryck hade ökat med 0,2 bar mot tidigare vid det varvtal när det hände - detta utan andra justeringar. Så tillsvidare är jag beredd att tro att den samlade effekten av åtgärderna ovan var positiv. Kommentera gärna.

Sen testade jag en sak till - att minska frigången mellan impellerbladen och kompressorhuset i ett försök att få mindre internt läckage o därigenom högre effektivitet. Detta verkar dock inte alls fungera som jag trodde för den huvudsakliga effekten är en mycket större pumpningskänslighet. Kan någon förklara hur det kommer sig - samt vilket avstånd som är optimalt - så skulle jag vara tacksam.
Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: HX35 extern wastegate direkt på avgashuset?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har alltid ställt mig frågande till varför turbinutloppet ser ut som det gör.
Många gånger dumpas flödet ut i ett större hål vilket knappast är flödesvänligt.
Finns det ingen turbo som har en diffusor här?

Erland
Skriv svar