Kan du ge nåt exempel på hur man löser detta med fast geometri, eller går det kanske inte? Variabel geometri är ju hyffsat vanligt på dieslar, men går det nu även att ha dessa på bensinmotorer? Porsche hade ju nån modell med variabel geometri, men klarade de verkligen värmen?Big Al skrev:Detta syns väldigt bra på effekten om man som jag sa tidigare jämför en vanlig wg-lösning motför en som inte wastear avgaserna utan låter allt gå igenom turbin men endå kontrollerar varvtalet på turbin.
Det går mycket väl designa så ingen wastegate används samt att inga avgaser går till spillo, se bara på t.ex Garretts VNT (nu är det tyvärr en dålig design men ...) man behöver inte få ett smalt register bara för man slopar wastegaten.
Variabel geometri ökar väl inte heller maximala verkningsgraden på turbon? (för det verkar ju hela tiden vara maximal verkningsgrad/maximal effekt etc. ni snackar om, och lite mindre om lågvarvsegenskaper, respons och förbrukning...)
Förstår inte riktigt heller varför det skulle vara dåligt att bypassa turbinen om man redan får in den efterfrågade luftmängen in i motorn? Vore intressant att se en utvärdering på hur mycket tryck dessa "dynamiska" mottryck ger vid avgasventilen jmf med den förmodade mottryckssänkningen man för när man bypassar turbinen.