Ballansering av V8 180* vev?
Ballansering av V8 180* vev?
0 ballanserer man en sånn vev som på en rad fyra , eller blir det likt som en 90*vev med bob-weights?
Har en 208,5 cu.in bottendel(vev, stakar, kolvar och rullkam)från AMC`s Indy500 satsning på slutet av 70-tallet på väg över från USA, så jag har blivit lite interesserad av ämnet...
Har en 208,5 cu.in bottendel(vev, stakar, kolvar och rullkam)från AMC`s Indy500 satsning på slutet av 70-tallet på väg över från USA, så jag har blivit lite interesserad av ämnet...
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
Re: Ballansering av V8 180* vev?
en normal veåtta balanserar man med bobweights. De väger som den roterande massan + ca 50% av den fram o återgående massan ((halva staken + kolv)/2)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Ballansering av V8 180* vev?
Så at man har en "flat crank" spelar altså ingen roll?
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
Re: Ballansering av V8 180* vev?
e väl inga V-motor om dom er 180 grader? boxer motor kansje ;D
MG Performance
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: Ballansering av V8 180* vev?
man får 180graders V8. som inte er boxer.
Men detta er jiu snakk om en 180graders vev. Fina race vever som en del team brukar i nascar etc. har lenget villet ha en slik vevaxel och 2stk sb2 toppar
Men detta er jiu snakk om en 180graders vev. Fina race vever som en del team brukar i nascar etc. har lenget villet ha en slik vevaxel och 2stk sb2 toppar

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: Ballansering av V8 180* vev?
Kristoffer: NASCAR har kun lov til å bruke 90 graders veiv så vidt jeg veit. Dessuten ville en såpass stor v8 som 358(?) viberere kraftig med 180 graders veiv hvis den ikke har 2 kontra-roterende ballanseaksler. Vistnok så bør man unngå slag på over ~2,8" hvis man ikke vil ha stygge vibrasjoner. Min har 2,36" slag. For en del år siden ble 180-graders veiver prøvd i Pro-Stock og en sjåfør mente det vibererte så ille at turtelleren så ut som den var stor som en middags tallerken
tosk: En V8 med 180 graders veiv fungerer som to 4 sylindrede motorer med felles veiv, alle ferrari v8 har 180 graders veiv.

tosk: En V8 med 180 graders veiv fungerer som to 4 sylindrede motorer med felles veiv, alle ferrari v8 har 180 graders veiv.
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: Ballansering av V8 180* vev?
Før 2007 kjørte de mellom 7000 og 9000 hele dagen lang. Men de var jo oppe i mye mer før med flatplane veiv. så tror ikke du skal bry deg om vibrasjonene
(synd reglene ødela for denne utviklingen
)Sjekk ut ebay så finner du noen flatplane veiver også. diskuterte å få laget noen slike på vccn for noen måneder siden. Men ble lagt på is fordi det tar for mye tid å "utvikle" noe som er holdbart i lengden for privatpersoner med dårlig betalt jobb
tyskerne og japsene har jo over 4 og 5 liter med flatplane veiv uten problemer også.
Til csb




tyskerne og japsene har jo over 4 og 5 liter med flatplane veiv uten problemer også.
Til csb

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: Ballansering av V8 180* vev?
men om motorn står i V, skulle man väl behöva bob vikter, då inga kolvar utlignar hverandra som typ en rad fyra, der man har to up och to ned. om motorn står i V borde man väl ha bobs. men veven så ju ut som en rad fyra vev 
nån som vet, jag har balanserat v8 i många år, men aldrig en sån der
mvh

nån som vet, jag har balanserat v8 i många år, men aldrig en sån der

mvh
MG Performance
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: Ballansering av V8 180* vev?
Har ikke peil på det med ballangsering. Men det fungerer jo virkelig
alt av moderne v8ere er jo av den typen. men jeg har også hørt de ikke fikk det til i pro stock (mins Erland nevnte noe om dette på grenrørs v8 tråden. Men mulig nascar teamene hadde noen secrets )

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: Ballansering av V8 180* vev?
jaha ... det menades en platt vev.. det jag beskrev var en vanlig vev.. rörde ihop det lite.
en 180 graders vev kan ses som två fyrcylinders motorer och veven behöver inga bobweights vid balansering
en 180 graders vev kan ses som två fyrcylinders motorer och veven behöver inga bobweights vid balansering
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*