Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]
jaha, då har man jullov nu och dte är dags för vintertrimmning, 
planerna är F-kam och weber 36, får se hur den går sen..
började lite smått igår och plockade av transmissionskåpan för o kolla om jag hade filt eller simrings boxar, det var filt, och iom att jag fick simring när jag köpte nya så har jag idag lämnat in iaf den främre kåpan på fräsning så jag kan ha simring..
sen så sak jag snart ut och montera av kylarn, insug/grenrör, och lite annat smått o gott som e ivägen..

planerna är F-kam och weber 36, får se hur den går sen..
började lite smått igår och plockade av transmissionskåpan för o kolla om jag hade filt eller simrings boxar, det var filt, och iom att jag fick simring när jag köpte nya så har jag idag lämnat in iaf den främre kåpan på fräsning så jag kan ha simring..
sen så sak jag snart ut och montera av kylarn, insug/grenrör, och lite annat smått o gott som e ivägen..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
då har det hänt lite idag med, men inte så mycket som jag skulle vilja då jag fastnade hos en kompis och meckade amazon..
men, jag har hämtat ut transkåpan som är omfräst och blästrad och jättefin! tappat ur allt vatten ur motorn, lyft av toppen, plockat bort kylarn och håller på som bäst för att lossa kamdrevet som sitter ganska sådär jättehårt
nån som har nått tips på att lossa det om man inte har avdragare, ska iofs kolla om det kan finnas nån liggandes i min morbrors stora verktygslager imorn, men annars är det enda sättet jag kan komma på att bräcka med 2 skruvmejslar, kanske inte så jättebra, men vad göra annars?
bilder kommer förhoppningsvis nån dag, då jag eventuellt, kanske och möjligtvis kan få lite bilder tagna, om nån vänlig släkting har med sig en kamera dvs..
men, jag har hämtat ut transkåpan som är omfräst och blästrad och jättefin! tappat ur allt vatten ur motorn, lyft av toppen, plockat bort kylarn och håller på som bäst för att lossa kamdrevet som sitter ganska sådär jättehårt

nån som har nått tips på att lossa det om man inte har avdragare, ska iofs kolla om det kan finnas nån liggandes i min morbrors stora verktygslager imorn, men annars är det enda sättet jag kan komma på att bräcka med 2 skruvmejslar, kanske inte så jättebra, men vad göra annars?
bilder kommer förhoppningsvis nån dag, då jag eventuellt, kanske och möjligtvis kan få lite bilder tagna, om nån vänlig släkting har med sig en kamera dvs..

Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
bara för att det är julafton kan man ju inte sitta inne o käka julabord! så jag har meckat lite idag med, fick loss kamdrevet och fick ut kammen..
märkningen på den var S 760 dvs en D-kam tydligen
och lite andra märkningar på skaftet, exakt samma som på den jag skulle sätta i, kommer inte ihåg dom såhär på rak arm men, men iaf så är jag inte helt säker på att märkningen bak på den jag sätter i är S 764 då fyran syns jävligt dåligt.. men det märker jag om den går sämre..
fick i den andra kammen med, så nu ska det bara monteras ihop och justeras in och sen ska jag ut och testa.. den lär ju förhoppningsvis inte gå sämre..
fick även 2(!) vinkelslipar i julklapp..
god jul (det som är kvar) o gott nytt på er!!
märkningen på den var S 760 dvs en D-kam tydligen

och lite andra märkningar på skaftet, exakt samma som på den jag skulle sätta i, kommer inte ihåg dom såhär på rak arm men, men iaf så är jag inte helt säker på att märkningen bak på den jag sätter i är S 764 då fyran syns jävligt dåligt.. men det märker jag om den går sämre..
fick i den andra kammen med, så nu ska det bara monteras ihop och justeras in och sen ska jag ut och testa.. den lär ju förhoppningsvis inte gå sämre..
fick även 2(!) vinkelslipar i julklapp..

god jul (det som är kvar) o gott nytt på er!!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
så, nu är motorn ihopsatt och provstartad och allmänt klar efterdragen o så..
efter ett par försök så gick den igång, för gick den inte, kollade runt lite och konstaterade att tändningen inte var ok. vände på fördelardrevet och den tände lite, startgas tände, mer startgas tände ännu mer, sen var batteriet dött, rulla ut skiten och tog starthjälp med mammas bil.. startgasade den igen och nu gick den igång, gasade till lite och det stog lågor ur förgasaren
kanske inte så bra..
varmkörde och ställde ventiler, och efterdrog..
den spikade som satan, tändningen låg på 25g vid 1000rpm, sänkte till 15 och det slutade, ska kolla hur mycket jag kan öka den imorn.. men man fick lite goare insugsljud med webern och bättre gassvar
nångång ska jag orka mej till att mäta lyftet på kammen oxå..
sen har det snöat nästan hela dan så imorn ska det sladdas
efter ett par försök så gick den igång, för gick den inte, kollade runt lite och konstaterade att tändningen inte var ok. vände på fördelardrevet och den tände lite, startgas tände, mer startgas tände ännu mer, sen var batteriet dött, rulla ut skiten och tog starthjälp med mammas bil.. startgasade den igen och nu gick den igång, gasade till lite och det stog lågor ur förgasaren


varmkörde och ställde ventiler, och efterdrog..
den spikade som satan, tändningen låg på 25g vid 1000rpm, sänkte till 15 och det slutade, ska kolla hur mycket jag kan öka den imorn.. men man fick lite goare insugsljud med webern och bättre gassvar

sen har det snöat nästan hela dan så imorn ska det sladdas

Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
har kommit på att förgasaren är nog inte helt rätt inställd, dels för att den gå en smula snålt och dels för att den hackar när man gasar på på låga varv och när man kommer upp i höga varv
märkte det idag när jag skulle köra lillsyrran till tåget, då var det ju självklart stilen "kolla vad min bil går" men väl uppe i högre fart med mycekt varv så klipper den, lite jobbigt..
men den ska justeras ordentligt imorn får ta hjälp av en gammal fiat mekaniker som kan "Italienska svordomar" som min jänkfrälsta morbror uttryckte det under julmiddan

märkte det idag när jag skulle köra lillsyrran till tåget, då var det ju självklart stilen "kolla vad min bil går" men väl uppe i högre fart med mycekt varv så klipper den, lite jobbigt..
men den ska justeras ordentligt imorn får ta hjälp av en gammal fiat mekaniker som kan "Italienska svordomar" som min jänkfrälsta morbror uttryckte det under julmiddan

Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
då har man kört ett tag och sorterat barnsjukdomar, den gick bra, ett tag, tills den blev svårare och svårare att starta, kollade gnistan osv.. kollade soppan, hmm ingen soppa, det visade sig att soppapumpen var kass.. köpte ny, monterade och fixade lite, så nu går den bra, men går fett, så nytt och mindre huvudmunstycke är beställt från KG och väntas komma i veckan..
började skolan idag och körde dit med bilen, hade lite tur med rödljusen o så då den gärna lägger sig runt 5-600 varv på tomgång, trots tomgången är ställd flera gånger, och då kan det hända att den dör när man gasar till. sen så är dte inte det lättaste att köra i stadstrafik längre, den bluddrar under 2000 rpm, men som sagt, munstycke är beställt, tror det blir lite bättre då.. så skönt med en bil som går, även om den går kasst på tomgång.. vill gärna dö o ha sig..
fortf. inga bilder men jag SKA fanimej låna hem en kamera så man kan fota lite under huven..
sen en annan skojig sak är att vi kommer få bredband nästa vecka, då blir det lite lättare att ladda upp bilder!
började skolan idag och körde dit med bilen, hade lite tur med rödljusen o så då den gärna lägger sig runt 5-600 varv på tomgång, trots tomgången är ställd flera gånger, och då kan det hända att den dör när man gasar till. sen så är dte inte det lättaste att köra i stadstrafik längre, den bluddrar under 2000 rpm, men som sagt, munstycke är beställt, tror det blir lite bättre då.. så skönt med en bil som går, även om den går kasst på tomgång.. vill gärna dö o ha sig..
fortf. inga bilder men jag SKA fanimej låna hem en kamera så man kan fota lite under huven..
sen en annan skojig sak är att vi kommer få bredband nästa vecka, då blir det lite lättare att ladda upp bilder!

Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
då man hade tänkt låna hem kamera idag så glad i hågen körde jag mot skolan "imorse" (10.30)
kommer inte ens ut på vägen pga mkt varm motor, kör in till macken och hittar felet, den läcker vatten, som tur e ingen frostplugg som sprungit iväg fyllap ånytt vatten och köra hem, motrorn var jämnvarm hela vägen hem, kanske för att jag tog det jätte lugnt
väl hemma så provtrycker jag systemet, kommeri nte ens upp i 0.25bar så det bara sprutar ut vatten.. hittar läckan, returröret från värmepakletet läcker, plockar väck och hittar hålet, en spricka som går över halva rörets omkrets = nytt rör..
ringer till volvo och får ett pris på ett nytt rör, över 600 spänn!!
ringer skroten ist, han ville ha 20:-
bättre pris, åker dit senare med mammas bil, och plockar även med mej ett par baklampsglas av modell kanonfina, dessa ska tvättas va och tonas svarta sen nån gång..
bilder SKA komma imorn..
kommer inte ens ut på vägen pga mkt varm motor, kör in till macken och hittar felet, den läcker vatten, som tur e ingen frostplugg som sprungit iväg fyllap ånytt vatten och köra hem, motrorn var jämnvarm hela vägen hem, kanske för att jag tog det jätte lugnt
väl hemma så provtrycker jag systemet, kommeri nte ens upp i 0.25bar så det bara sprutar ut vatten.. hittar läckan, returröret från värmepakletet läcker, plockar väck och hittar hålet, en spricka som går över halva rörets omkrets = nytt rör..
ringer till volvo och får ett pris på ett nytt rör, över 600 spänn!!



bilder SKA komma imorn..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
HA! idag när jag kom hem så hade mitt munstycke från KG kommit, och jag hade även lånat hem en kamera, så jag har fotat och meckat..
bör munstycket och provkörde, bilen blev mycket lugnare, inte lika orolig på tomgång som innan, bättre kallstart nu oxå..
nu kommer det bilder iaf, de blev kanske lite små, men annars tar det så jävla tid att lägga upp dom!
Förgasaren, insuget färgmatchar tändkablarna skitbra

lite långa slangar kanske, kortade slangen till bromsservot drygt 10cm nu

måste städa nån gång

nya munstycket

Närbild på jag vet inte vad!

Nya soppapumpen

Gasreglaget jag byggde, kanske inte så snyggt men funkar skitbra

baklampsglasen jag köpte, kanonfina enligt min mening

nästa inköp kommer vara luftfilter och gas till svetsen! saknar dock tub så det är svårt att hitta till bra pris..
bör munstycket och provkörde, bilen blev mycket lugnare, inte lika orolig på tomgång som innan, bättre kallstart nu oxå..
nu kommer det bilder iaf, de blev kanske lite små, men annars tar det så jävla tid att lägga upp dom!
Förgasaren, insuget färgmatchar tändkablarna skitbra


lite långa slangar kanske, kortade slangen till bromsservot drygt 10cm nu

måste städa nån gång

nya munstycket

Närbild på jag vet inte vad!

Nya soppapumpen

Gasreglaget jag byggde, kanske inte så snyggt men funkar skitbra

baklampsglasen jag köpte, kanonfina enligt min mening

nästa inköp kommer vara luftfilter och gas till svetsen! saknar dock tub så det är svårt att hitta till bra pris..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
när man väl har fixat fram bilder så är det ingen kom kommenterar
man iaf, igår kväll så hade man inget å göra, så jag plockade in min extra vipparmsbrygga och plockade isär o fixade lite..

alla delar ska läggas i avfettning och vippornas bussningar ska honas, de är ganska repiga, jag har redan tagit bort alla grader på axeln med smärgelduk
sen har man införskaffat oljetempsmätare! högkvalitets från biltema, men den är nog inte helt kass.

har dock inte listat ut vad det är för gänga på givaren, och om jag ska montera den i oljeavtappningspluggen eller i tråget direkt! smidigast e nog att montera i pluggen för då slipper jag montera loss tråget. men om jag ska ha skvalpskott, vilket jag funderar på att stoppa i så är det ju lika bra o sätta i själva tråget.. har ju ett extra tråg som man skulle kunna använda, och sen byta, smidigast så, men jag vill ju ha oljetempen nu! vet bara inte var jag ska sätta den..

man iaf, igår kväll så hade man inget å göra, så jag plockade in min extra vipparmsbrygga och plockade isär o fixade lite..

alla delar ska läggas i avfettning och vippornas bussningar ska honas, de är ganska repiga, jag har redan tagit bort alla grader på axeln med smärgelduk
sen har man införskaffat oljetempsmätare! högkvalitets från biltema, men den är nog inte helt kass.

har dock inte listat ut vad det är för gänga på givaren, och om jag ska montera den i oljeavtappningspluggen eller i tråget direkt! smidigast e nog att montera i pluggen för då slipper jag montera loss tråget. men om jag ska ha skvalpskott, vilket jag funderar på att stoppa i så är det ju lika bra o sätta i själva tråget.. har ju ett extra tråg som man skulle kunna använda, och sen byta, smidigast så, men jag vill ju ha oljetempen nu! vet bara inte var jag ska sätta den..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
- vince
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 222
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
- Ort: Gullspång
- Kontakt:
det går framåt för dej iaf.webern är ju betydligt trevligare än su/stromberg.var noga med att ha en riktig mellan packning till förgasaren så den inte ångar bränslet,och även koppla in vattnet i insuget om du kör när det är kallt och fuktigt,har iofs bara lyckats isa igen min 36/36 vid ett tillfälle,men det är en gång för mycket.lycka till med bilen.