Kylarplacering

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
corpsegrinder
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 06, 2011 8:01 pm
Ort: uppsala

Kylarplacering

Inlägg av corpsegrinder »

Spelar det någon roll om kylaren hamnar 5-10 cm längre ner än vad den sitter original? Expansionskärlet har jag kvar på befintlig plats. Motorn gäller Volvo 740 Turbo b230
Johan n
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kylarplacering

Inlägg av Cassius »

Så länge högsta punkten för systemet (dvs expansionskärlet) sitter med nivån över högsta nivån i motorn och kylaren ska du kunna ha kylaren var som helst. Det finns bilar som kör med liggande kylare så jag ser inte varför de inte skulle funka ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kylarplacering

Inlägg av G-son »

Eftersom expansionskärlet är inkopplat till högsta punkten i kylaren för att få ut luft ur kylsystemet måste kylaren sitta högre än motorns högsta punkt - om man inte flyttar expansionskärlets anslutning till den nya högsta punkten i kylsystemet givetvis.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kylarplacering

Inlägg av Cassius »

G-son: Som jag tolkar ditt svar säger du att det Inte fungerar utan att flytta anslutningen till exp.kärlet. Grejen är den att luft söker sig till högsta punkten oavsett hur systemet är kopplat! Och är exp.kärlet högst söker sig luften dit! Om det inte skulle vara så så skulle ju många motorer åka med luft i topparna konstans eftersom vattnet går in/ur motorn vid en lägre punkt än högsta kylvattennivån. Eller hur? :)

Denna setup t ex fungerade fint för mig, ingen luft i systemet (förutom i kärlet då)

Bild
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kylarplacering

Inlägg av G-son »

Du tolkar mig rätt, men fel! Låt mig ge ett överdrivet exempel för att illustrera!

Du tar ett normalt kylsystem, och ansluter expansionskärlet vid kylsystemets absolut lägsta punkt - i botten på kylaren. Du har en lång slang till expansionskärlet som sitter en halvmeter ovanför motorn. I det fallet kommer man aldrig få ut all luft från motorn till expanstionskärlet trots att kärlet sitter högst upp, eftersom man inte kommer få luften att ta sig ner till "utgången" i botten av kylaren.

Som sagt, lite överdrivet, men bara för att grejerna hänger ihop med slangar betyder det inte att luften hittar ut. Man kan få en hel del luft att tryckas ut av vattnet när det är bra flås på flödet, men det finns gränser för hur långt neråt man kan få med bubblorna. Det bästa är att konstruera systemet så luften enkelt kan ta sig ut uppåt hela vägen till expansionskärlet, utan att behöva "få hjälp" av vattenflödet eller manuell luftning för att blåsas ut från platser där man inte vill ha luft - eller ännu värre ånga om motorn blir så varm, och börjar man få ångbubblor inne i motorn kommer den bli ännu varmare för att vattnet inte kommer åt att kyla metallen ordentligt längre...
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kylarplacering

Inlägg av Cassius »

I normalfallet sitter ju dock expansionskrälet anslutet till toppen av kylaren, och luften i toppen av motorn skulle ju i så fall stanna även om du hade kylaren ovanförhuven om man drar det till din extrem? :) I en vanlig bil är det ju farten på vattnet som du säger dom drar ur den sista luften

I detta fall tror jag absolut att det fungerar! Det gäller ju bara ett par cm. Men det finns såklart andra fall där det troligen Inte fungerar, t ex om du har anslutningen till exp krälet i botten av kylaren ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
_JonssoN_
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis maj 31, 2011 9:28 am
Ort: Sjulnäs piteå

Re: Kylarplacering

Inlägg av _JonssoN_ »

Eftersom att det är en b230 i detta fall så är det ju bara att sätta ett T vid slangen till termostaten om det inte skulle funka att ha den i kylaren. Fast jag tror det funkar. På rallycrossarn där kylaren sitter bak så har jag bara avluftningar på kylarrören i motorrummet. och expansionskärlet är uppe precis under koffertluckan. lite bökigt när man har haft lös kylarslangarna fram men när man väl har fått cirkulation är det alldrig något problem
/Erik
Skriv svar