turbobyte modifierad 525tds
tjo har precis fått tillbaka min bmw diesel m51 med en värre dieselpump som jag skulle vilja byta turbo på.sitter en holset hx35w med 12cm2 avgashus på den nu, men jag upplever den på tok för tungdriven, fullt ladd vid 3000varv är ingen höjdare på en diesel som varvar 5000varv.dock är turbon begagnad, men inte glapp på något vis. turbon sitter på en pulssplit grenrör t3 twinentry. så jag vill gärna ha en turbo, med någorlunda lika storlek med t3 twinentry. som är mera lätt driven. har funderat på en holset hx35 super med 8cm2 avgashus, vad tror ni om det? sedan om jag måste köra med extern westgate behöver jag 1 lr 2st? och hur stor bör den vara? ska köra med drygt 2-2.5bars laddtryck mvh Robin
Re: turbobyte modifierad 525tds
Har själv en 733i -78 med 525tds -95 motor.Pumpen är från 524td-85.Pumpen + spridare
är modifierade och räcker till 500hk.Har provat med en HX40 med storlek 19 på avgashuset
men det fungerade inte alls så vi har samma problem.Tänkt ladda mellan 2-3.5 bar.
Kul att någon mer försöker skrämma upp en gammal diesel
är modifierade och räcker till 500hk.Har provat med en HX40 med storlek 19 på avgashuset
men det fungerade inte alls så vi har samma problem.Tänkt ladda mellan 2-3.5 bar.
Kul att någon mer försöker skrämma upp en gammal diesel

vill du ha tidigare ladd på en diesel så är det bara att ösa på med mer bränsle
Ja fast pumpen är redan inställt på bränsle till 400hk.Men med hx 35-40 med 8cm2 borde man
nog få snurr på prylarna.Vad har du för pump/spridare och vem har fixat dom?
nog få snurr på prylarna.Vad har du för pump/spridare och vem har fixat dom?
Vad kostade pumpmodifieringen? Och vad är gjort åt motorn i övrigt? Toppen förstärkt?
Chevelle SS -65
Toppen ej förstärkt men den kommer från en -95 å är lite bättre.Hur kan man förstärka den?fjädrar?
Pumpen och spridarna hamnade på ca
-
Pumpen och spridarna hamnade på ca
-
- Ganska mycket laddtryck
dieselturbo, hur mycket bränsle levererar din pump och vart har du siffrorna på bänkningen?
måste nog gå och kolla papperen då.Kommer bara ihåg att bränslet ska räcka till 500hk och att
extra bränslet kommer vid 1,5bar samt att full effekt nås vid ca:3000rpm.Har även för mig att 2.5bar rekomenderas.Motorn levererar inte den här effekten utan det är bara pumpen å spridarna som har
möjlighet att leverera ett bränsleflöde som skulle räcka till 500hk.
extra bränslet kommer vid 1,5bar samt att full effekt nås vid ca:3000rpm.Har även för mig att 2.5bar rekomenderas.Motorn levererar inte den här effekten utan det är bara pumpen å spridarna som har
möjlighet att leverera ett bränsleflöde som skulle räcka till 500hk.
- Elias
- För mycket laddtryck
Har samma problem som dig med min hx35/12ans på m51 maskinen med trimmad pump (90cc 5500rpm). Jag körde dock med hx30 kinakopia innan o då gick den mycket trevligt, Gick att pumpgasa när man sladdade medans det i dagsläget knappt hinns få fullt ladd på 2an trotts en svart ridå med sot bakom bilen. men 3an , 4an o 5an ut går mycket trevligt.
Så satsa på en hx30 eller någon turbo med liknande mått för att få tidigt ladd.
122cc och 7000rpm är vad min nya pump levererar som ska hämtas hos Dieselmeken i Aneby imorn, Kan återkomma med svar på vad hx35an tycker om det.
Angående att förstärka så tror jag att ett oringat block skulle göra mycket nytta när man ska ladda på riktigt ordentligt. Sen att ha kolla på temp i grenrör, vatten och insug + tryck i grenrör kan nog vara bra så man ser mer exakt vart o när det börjar bli skadligt. Utgår ifrån att du har ett ordentligt grenrör ? Topparna är ju känsliga, så överdrivet mottryck från grenröret är inget man vill ha, speciellt om du ska åka med "liten" turbo för att få tidigt ladd.
Mvh Elias
Så satsa på en hx30 eller någon turbo med liknande mått för att få tidigt ladd.
122cc och 7000rpm är vad min nya pump levererar som ska hämtas hos Dieselmeken i Aneby imorn, Kan återkomma med svar på vad hx35an tycker om det.
Angående att förstärka så tror jag att ett oringat block skulle göra mycket nytta när man ska ladda på riktigt ordentligt. Sen att ha kolla på temp i grenrör, vatten och insug + tryck i grenrör kan nog vara bra så man ser mer exakt vart o när det börjar bli skadligt. Utgår ifrån att du har ett ordentligt grenrör ? Topparna är ju känsliga, så överdrivet mottryck från grenröret är inget man vill ha, speciellt om du ska åka med "liten" turbo för att få tidigt ladd.
Mvh Elias
har också kört hx35 och konstaterat att de funkar skit.dock får jag snurr på min hyffsat endå. ,pumpen är ställd på ungefär 280-300hk har drygt 1 varv kvar på tjusterskruven. laddar drygt 2bar. men får dålig fart på han innan 3000varv och motorn drar inte längre än till 4700varv
har hafft sånnt jävla krångel med min pump. så den har varit riven 2 gånger redan och ombyggd.men verkar vara nå tok med han igen då han helt plötsligt inte varvar mer än 2000varv fast man har full gas och blåryker (poffar) bara lite svartrök. så något måste vara mycket fel. vad kör ni med för tändförställning? jag kör efter en rekomedation på 1.50 grader i förtändning.

Jodå jag har ett annat grenrör som jag har till min hx40 med 19cm/2 huset.Men nu kör jag med 524 orginal
grenrör/turbo så länge få se vad jag ska hitta på.Spärrar wastegaten med najtråd så den laddar fullt ös ca 2.4bar.
Har däremot inga varv att dra på men grenrör/turbo stryper väl en del så det är bara att växla så fort det roliga händer.Det är därför jag tänkte att det skulle fungera med hx35-40 men med ett litet avgashus?
grenrör/turbo så länge få se vad jag ska hitta på.Spärrar wastegaten med najtråd så den laddar fullt ös ca 2.4bar.
Har däremot inga varv att dra på men grenrör/turbo stryper väl en del så det är bara att växla så fort det roliga händer.Det är därför jag tänkte att det skulle fungera med hx35-40 men med ett litet avgashus?
- Elias
- För mycket laddtryck
Jag tror helt klart på hx35 med mindre avgashus, hört att de ska finnas båda 8 , 9 och 11. Har dock inget som styrker detta och har själv inte hittat någon till salu med dessa hus..
Jag ska testa en fuling som jag från flera håll blivit rekommenderad. Göra en kopparpackning mellan turbo och grenrör med "för små hål" , alltså strypa inloppet i turbon från grenröret för att höja trycket. Värt ett försök innan jag river bort turbon o svetsar om det runt ikring som krävs när man byter snurra. DOCK kommer jag inte laborera med detta fören jag hunnit montera avgastemp och tryckmätare i grenröret så man ser vad som händer där inne.
Skicka ner din pump till Göran istället, då kommer det flöda riktigt bra och gå att varva mycket mer än ynka 4700rpm
Mvh
Jag ska testa en fuling som jag från flera håll blivit rekommenderad. Göra en kopparpackning mellan turbo och grenrör med "för små hål" , alltså strypa inloppet i turbon från grenröret för att höja trycket. Värt ett försök innan jag river bort turbon o svetsar om det runt ikring som krävs när man byter snurra. DOCK kommer jag inte laborera med detta fören jag hunnit montera avgastemp och tryckmätare i grenröret så man ser vad som händer där inne.
Skicka ner din pump till Göran istället, då kommer det flöda riktigt bra och gå att varva mycket mer än ynka 4700rpm
Mvh
-
- Ganska mycket laddtryck
det finns avgashus 8 och 12, kolla blocket...
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
jo kompressordelen i sig på hx35an gillar jag.men man skulle ha fått tag i dem med 9an lr 10ans avgashus om det finns.
sedan får nog pumpen plockas bort och lämnas inn igen. det har ju funkat för andra så det lär vell funka för mig med tycker jag..hoppas iaf..vet inte om jag har lust/ekonomi och skicka iväg pumpen till någon annan då den säkert blir helt ombyggd.och då står man där och har plöjt ner en förmögenhet på bara dieselpumpen..
sedan får nog pumpen plockas bort och lämnas inn igen. det har ju funkat för andra så det lär vell funka för mig med tycker jag..hoppas iaf..vet inte om jag har lust/ekonomi och skicka iväg pumpen till någon annan då den säkert blir helt ombyggd.och då står man där och har plöjt ner en förmögenhet på bara dieselpumpen..