Hej, håller på att sätta ihop en B230 med 16v topp och funderar på lite lösningar som inte blir så dyra?
Tänkte köra med 152 h-profilstakar och 16v orginalkolvar, toppen är orginal sen blir de pulssplittat grenrör och en hx35 med 14 avgashus, kl 50mm wg. Insprutningen är ett ms1 V.3 och 1260 spridare, kan bli vems senare får se..
Tänkte ladda mellan 1,5 och upp mot 2 vid nått tillfälle, har allt förutom stakar just nu så funderar om de blir för hög komp med denna
uppsättning så att man kanske ska köpa 149s h- profilare iställe? Blir att köra 98 el etanol, vad rekomenderas. Är bara en sommarbil som ska va körbar på väg, men kommer bli lite drifting och rakt fram åka oxå.
Sen hur mycket kan man/vågar man varva en orginaltopp utan att de händer nå??
Läste nått om att man kunde ta ventilfjädrar från en 8v? funkar de, kan man varva då?
Borde man göra nån lättare portning av toppen nu då den liks e lös el?
Tacksam för förslag och ideer?
16v bygge, delar och förslag tack??
Re: 16v bygge, delar och förslag tack??
Ingen som har nå vettigt å komma me?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 16v bygge, delar och förslag tack??
Hur långa e org.stakarna?
Har du nån kompf. uträkning?
För 2bar på 98 hade jag hållt mig under 8/1
E85 kanske 9-9.5/1
Har du nån kompf. uträkning?
För 2bar på 98 hade jag hållt mig under 8/1
E85 kanske 9-9.5/1
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 16v bygge, delar och förslag tack??
Lite spridda kommentarer från mig:
I ditt fall skulle jag köra 98 oktan om du inte har katastrofalt högt kompressions-förhållande (vilket är bäst att fixa istället).
Mät upp ditt kompressionsförhållande. Kolv i topp, fett att täta mot cylinderväggarna, packning du tänkt använda dras på den cylinder du tänkt mäta, häll i olja med mätglas med kran i botten genom tändstiftshålet. Anteckna oljemängd, ta sen borr + slag och fråga här på forumet vad det ger om du inte räknar ut det själv.
Det går mäta med glas mot toppen och uppskatta hit och dit, det är ditt val.
Original 16v är så strypt av både topp, kamaxel och insug att du inte behöver fundera på hur mycket du vågar varva med fjädrarna, du vill nog växla när du känner att vridet försvinner på varv precis som vanligt. Lite värre fjädrar pga laddtrycket kan man använda, men jag har inte hört att det är ett problem på original 16v.
Stakar kan ju vara vettigt att byta om du ska ha mycket tryck på låga varv, annars är inte original direkt dåliga grejer.. Om grejerna kommer hålla ihop eller sprida olja och metall över landsvägen när du sen laddar på är mycket upp till hur pass bra justerat ditt styrsystem är, det blir inte bättre än man gör det. Är det en spikningsbenägen motor du byggt så får man hålla igen på förtändningen och feta på lite där det är känsligt, gör du inte det så skickar du stake genom blocket hur smidd den än är. Bättre att bygga om motorn så den vill ge den effekt du är ute efter utan att man måste sänka tändningen i källaren.
I ditt fall skulle jag köra 98 oktan om du inte har katastrofalt högt kompressions-förhållande (vilket är bäst att fixa istället).
Mät upp ditt kompressionsförhållande. Kolv i topp, fett att täta mot cylinderväggarna, packning du tänkt använda dras på den cylinder du tänkt mäta, häll i olja med mätglas med kran i botten genom tändstiftshålet. Anteckna oljemängd, ta sen borr + slag och fråga här på forumet vad det ger om du inte räknar ut det själv.
Det går mäta med glas mot toppen och uppskatta hit och dit, det är ditt val.
Original 16v är så strypt av både topp, kamaxel och insug att du inte behöver fundera på hur mycket du vågar varva med fjädrarna, du vill nog växla när du känner att vridet försvinner på varv precis som vanligt. Lite värre fjädrar pga laddtrycket kan man använda, men jag har inte hört att det är ett problem på original 16v.
Stakar kan ju vara vettigt att byta om du ska ha mycket tryck på låga varv, annars är inte original direkt dåliga grejer.. Om grejerna kommer hålla ihop eller sprida olja och metall över landsvägen när du sen laddar på är mycket upp till hur pass bra justerat ditt styrsystem är, det blir inte bättre än man gör det. Är det en spikningsbenägen motor du byggt så får man hålla igen på förtändningen och feta på lite där det är känsligt, gör du inte det så skickar du stake genom blocket hur smidd den än är. Bättre att bygga om motorn så den vill ge den effekt du är ute efter utan att man måste sänka tändningen i källaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 16v bygge, delar och förslag tack??
Stakarna är 152 orginal, och komp ska vara ca 10,5 någonstans med orginal stakar. Har inte mätt bara de ja läst att de är orginal i dom. Sen så är de 96mm borr. Vad är enklast att göra för att få ner kompet då?? Bara kortare stakar el vad??
Tack för bra svar:)
Tack för bra svar:)