WTB garagetråd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
WTB
Forumsberoende

Re: WTB garagetråd

Inlägg av WTB »

Inte mycket och se än med 0,65/0,7 med lellturbon och sugmotor avgas :hihi: Nä nu ska ja

bort te fadern och provtrycka lite saker o se hur extremt mycke allt läcker,Kör med plast 740 IC

och Kl´s maxidump så
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Bra jobbat! :thumbright: måste kännas rätt bra att få fara ut och få allt och lira. Uppdatera en sak i taget så ska du se att du får fart i bitarna. Själv fick jag en arg röd oljelampa i synen när man var under 1000rpm hehe :P
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Jo de känns gött att få åka lite,Verkar dra ett x antal DL mindre nu än med K-motorn :hihi:

Ska väl koppla in BB-lamdan nåndag och börja mappa,Har ju köpt massa 3" så de ska gå och

få ihop ett system också då man inte ens vill veta mottrycket i de nu :doh:

F*n va surt med lampan,Va har du för filter?Folk säger ju att biltemafilter kan ge rätt

dåligt oljetryck?Enligt min mätare ligger min på runt 2 på tomgång (800 rpm) sen 4 när man

åker
Tobias J
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

haha miljön tackar dig för ditt bidrag! :) Visade sig att det var handhavandefel måste ha klämt ena oringen i vintras när jag låg ute i kylan så när jag tog ner tråget idag hittade jag 2 bitar av den :shock: . Fick låna en oring från motorn på stativet då volvo inte hade dem hemma eller visste när de skulle få hem, har inte kopplat in oljemätaren än men lampan har då slocknat vilket är skönt.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Jo känns gött att den tillomä drar betydligt mindre soppa trots "lite" roligare karaktär,blir

lite mer valuta för pengarna känns de som :lol: Hörde dock idag för första gången att den

spikade på 3:ans växel imorse då de var kallt och antagligen orka suga i sej mer luft :roll:

Är ju som sagt en "lånad" mapp ja kör på och den är till för en B230ft med portad 531 och

K-kam,T04 turbo etc,Jag har ju orginal 230F med 42000+mil på nacken med antagligen A kam

:mrgreen: Funderar Stark på att skaffa spiklurar som ja hittat för 3500,Kanske är överkurs

men kul pryl att ha..

Okey gött att lampan har slocknat,Litar ju inte riktigt på min oljemätare men tror nog de inte

är nån fara :)
Tobias J
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

jag tycker du skall damma av din micra om du har kvar den än!? :hihi: :hey:
Niklas.E
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Jo Micran står allt kvar hemma ve farsgubben och tar plats :hihi: Njaej Den kommer nog plockas ner och skrotas,Kommer nog inte få ihop nån ordentlig koppling som håller
Tobias J
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Äntligen gjort 3" på den

Bild

Bild
Viss skillnad mot innan

Bild
Vm i fulaste slutrör?

Blev dock typ ingen skillnad mer än att den lät en smula mer och 0,8

i ladd istället för 0,7.. Även gjort ett extra vevhus uttag vid

bensinpumpshålet då den ventilerar gött :whistle: Även köpt en

"KnockSense" så en lampa blinkar när de spikar,Får se när man sätter

i den..
Tobias J
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Glömde nästan ser den här mappen helt mupp ut för en helt orginal B230F med turbo? :hihi:
Är A-Kam i den

Bild
Tobias J
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

jahopp nu har man äntligen kopplat in Round:en och den visar ca 0,95 på normal körning sen kan

den sticka iväg uppemot 1.02 när man belastar den så inte konstit den spikat,Får inte

megasquirtet att fatta de sitter bb lamda i den verkar de som så de visar 0,66 i lamda och står

bara still men AFR mätaren rör sej :roll: Ska ut och sätta mej i bilen nu och kolla lite..Vore kul att

kunna logga lite...Och vad räknar man som såpass "belastning" så man ska ligga runt 0,8 i lamda?

När man stampar botten oavsett ladd etc ? Kan ju ha lite att göra med att man har gnistgap

på 0,75 nu att den spikar oxå :whistle: Ja vad gör en rookie
Tobias J
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Nyss hemkommen från en långtur i bilen efter en ganska markant höjning av hela

bränslemappen över 0,5 laddvilket ledde till den går bättre men kan säga de inte räcker för

mej på långa vägar,Laddar Ca 0,9 nu men tycker den är Apslö,Åker man i 140 på 5:an och

klämmer fullt händer inget nästan :x Får kanske byta till K-Kam imorrn och se fall man blir mer

nöjd,Visst den går ju inte Jättedåligt,De går att enhjulsbörna på 2:an hur långt som helst

och starta på 2:an vilket M47 säkert tycker om :whistle:
Tobias J
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man kan ofta kliva på med mycket tändning på de här motorerna, speciellt på varv efter maxvrid då de torkar ihop totalt med en standard topp och kamaxel, det finns risker med att prova men det gäller att använda så många hjälpmedel som möjligt så spottar man inte ut packningen.

Prova 0.82-0.83 på allt över 0.5 bar.
0.80 i lambda kan du sikta mot vid 2 bar, men det känns lite bortkastat att ladda så mycket - trimma motorn istället.

Gnistgapet på 0.75 orsaker inte att det spikar, däremot kan det ge misständningar vilket du kan se som en mager "blip" på lambda-värdet.
- Vilka stift kör du?

Varför inte köra TunerStudio? I sin enkelhet kanske MegaTune är bra, men det är inte nära lika användbart som TunerStudio.
Du kan ju behöva köra en värre firmware i boxen för att få bättre koll på hur du kalibrerar den mot bredbandslambdan också.
Diskussionen hör lite ihop med din andra tråd om just det problemet.. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=57765" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Okey,Jag kör med Ngk Bp6es eller om de va 7es,Vet man ska hålla sej undan dom men enda

bilshopen hade då, Till det med Tunerstudio är att de vill ha 029y3 koden och i boxen är de

029y4 koden vilket jag helst inte vill köra med då de blir endel felmeddelanden m.m..

När den spikade vilt tror ja den var nere på 0,69 i lamda enligt rounden så kan nog va

tändningen som är för hög/låg just där,Är antagligen vid vridmax då detta händer på 3:an

när man klämmer platta matta..Får nog be nån köra eller att hålla i datorn vid mappning

då de är svårt att hålla koll på allt själv :hihi: Får försöka töla lite idag och se så man får

till de med att lamdan visar samma i TS alt. MT som i rounden
Tobias J
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ingen fara med BP, men om man laddar på lite friskare så kan det bli problem och då kan man väl fördjupa sig i vilka stift man ska köra.
Det "spikar" nog inte med lambda 0.69, det misständer ofelaktigt. Allt under 0.80 är helt utan rim och reson att köra med vanlig bensin utom när det verkligen plockas mycket effekt, men då kör man nog hellre annat bränsle..

Med TunerStudio gäller det bara att ha rätt ini-fil för den man ska köra med, bara att hämta hem den. Men om jag mappar någon motor med MegaSquirt så för att slippa rackla på med ini-filer och försöka förstå den djungel av versioner som finns så tankar jag ned TunerStudio härifrån så jag får med stöd för de populäraste firmware som körs :
http://www.diyautotune.com/softwarelinks.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det står klart och tydligt att den stöder 029y4 så kör den du.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Japp har laddat hem från länken du skicka och när man kollar project properties står de såhär

Bild

Har testat göra helt nya projekt men de händer inget jag väljer givetvis y4 koden och sparar

etc och sen stänger ner fliken och kollar properties igen står de y3 .. Känns som de snart är

lika bra inse att lägga ner bilar som alla polarna gjort och bara åka bruksbilar :?
Tobias J
Skriv svar