Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
D4nieel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jun 21, 2011 10:01 pm
Ort: Örnsköldsvik

Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av D4nieel »

Tjena ny på forumet hade lite svårt att förstå mig på sök funktionen :|


Har en Volvo 16v GLT motor.
Motorn är just nu komplett original. Mitt mål är att få ungefär 240-300+ HK


Vad behöver jag göra med botten delen? kan jag låta den vara?
Kolvarna behövs dem svarvas? Förbrännings rummen i toppen behöver dem gröpas ur?
Någon rekommenderad kamaxel till det hela?
Har hört att dem hära motorerna även går att chippa? vilket chipp isfåfall?
Grenrör? Vilket sprut ska man köra med? Någon lämplig turbo? Spridare?
Bränsle? E85? 95/98?

Blev lite klumpigt skrivet men :) hoppas ni förstår :)
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av jonas landin »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &hilit=740" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=48739" onclick="window.open(this.href);return false;
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
D4nieel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jun 21, 2011 10:01 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av D4nieel »

Dem flesta där såg ut som nå klater mek. Inte sådant jag är ute efter :P
AarJay
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:53 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av AarJay »

klater mek? du menar noll-budget byggen?
det började nog så i ena tråden åtminstone. men allt beror på dina effektmål egentligen.

kommer själv köra högkomps-turbo och ladda förhållandevis lite, med mycket flöde i toppen när den blivit portad framöver.

du vill nog byta stakar om du ska köra turbo. vill du byta kolvar så är et-kolvar svarvade typ 3 mm populärt, men då måste du fräsa ut urtag för ventilerna i kolvarna.
till 2.3 liters 16v finns enbart chip för sugmotor, såvitt jag vet. turbo gjordes kanske inte pga att det inte finns nån officiell 2.3 liters 16v gjord av volvo. 2.0 16v turbo finns i italien dock.

e85 har skapligt högre oktan än både 95 och 98 och blir därmed lättare att ladda högre med, men kräver större spridare och kanske pump beroende på effektmål.
går dock att söka sig till en del info när det gäller sånthär.

t.ex. kan du använda spridar-kalkylatorn och sen plussa på 30% för att få spridarstorleken för e85.
kamaxlar får du fråga lite firmor om, eller jens som mäter och slipar egna såvitt jag vet.
grenrör bör ha lika långa rör, men ibland är det inte möjligt, man får anpassa sig.

sprut är smaksak och mängd engagemang du vill lägga ner.
lämplig turbo beror på karaktär du vill ha ur motorn, när laddet ska komma och vilket varv du vill ha maxeffekt.
till 16v för brutala kammar vill du dessutom använda solida tryckare och värre fjädrar.

läs på denhär länken istället.

building a 16v turbo

samt här är den länk till 3'e sidan som inte funkade. http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... nifold.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert G.
D4nieel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jun 21, 2011 10:01 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av D4nieel »

Tack nu har man lite och läsa :)

Hadde tänkt en 940turbo botten del? Det är vel ganska lämpligt*? :)

Det blir en gatbil/lekbil, så man vill ju ha hyffsat bra med punch direkt, Så storlek på snurran? hehe :)
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av Blom »

Du behöver inte göra nånting om du BARA vill ha 240-300hk.
du klarar dig med orginal grejor rakt igenom + ett vettigt sprut och en bra turbo.

Sen får du söka mer, för allt om detta står på forumet.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av ogge »

skriv lite mera samanhängande informatin om vad du vill ha bilen till å va det får kosta.
1 miljon eller 10 tusen kr?

kolla mina gamla 16v trådar annars.
tycker tommys gamla no budget bil är ett bra exempel.
bra funktion bra effekt å vettig budget?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
D4nieel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jun 21, 2011 10:01 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av D4nieel »

Blom skrev:Du behöver inte göra nånting om du BARA vill ha 240-300hk.
du klarar dig med orginal grejor rakt igenom + ett vettigt sprut och en bra turbo.

Sen får du söka mer, för allt om detta står på forumet.



Hur många hästar får man ut med original b234 botten del?


Och hur lång livstid är det då? :shock:
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av ogge »

jag körde min första 16v med orginal motorn ett bra tag iaf .
sen byggde jag en std b23 med 16v topp som höll rätt länge den å innan
1 bränsle pump och en kolv lämnade in, hade pumpen levt så hade nog motorn också gjort de
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
D4nieel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jun 21, 2011 10:01 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av D4nieel »

Vad hadde du mer gjort då?

original bottendel utan gjort nått åt kolvarna etc?
portat/urgröpt nått i förbrännings rummet på toppen?
Kamaxel? spridare tänning etc ? :P
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Volvo 16V GLT Turbobygge! Nybörjare

Inlägg av ogge »

med b23 blocket svarvade jag bara kolvarna 3mm för å få frigång mot ventilerna inget annat allt orginal.
kammar allt.
1000cc spridare ford edis tändspole å biltemas blå kablar som ja mosade ner i spolen bara.
megasquirt.
kopplingen var sachs 765 med sinter.
riktigt simpelt.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar