STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Lägg på kalibreringsplattan innan du flödar varje gång så blir det alltid rätt.
Det är så enkelt så varför inte?

Hur mycket man kan ta i avgas beror mycket på hur stor ventil man ska ha.
Med 38mm ventil bara under avgasventilen och för mycket slipat på fel ställe
ger sämre resultat. Jag tror inte att absoluta flödesvärden är jätteviktiga men
en sån sak som att bara få avgas att flöda utåt över hela arean utan att luften
vänder i botten av kanalen tror jag gör märkbar skillnad.

Bild

Erland
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Hej

Kanske lite sent i diskussionen men tar det iaf...

Om man nu ändå skall bearbeta om med CNC-maskin kan man då inte gjuta igen hela porten med någon typ av plast eller liknande och sedan bearbeta om helt och hållet? Ni pratade om att det kunde bli fickor och liknande då alla gjutningar inte är lika och detta problem försvinner då helt.

Mvh Hans
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Problemet med plast är att man kan få på pälsen om det släpper en stor bit plast som åker igenom någons motor och in i turbon, Svårt att lämna någon garanti och jag tror inte dom oberarbetade ytorna gör så stor skillnad på våran topp. Men det kanske är så att vi tagit bort förmycket material och därigenom får mindre fickor. Men jag tror inte det är fallet, det är mer så att vi har hittat av bättre vart det finns material kvar helt enkelt.

Erland fina siffror, hur ser avgas ut innanför sätet, brukar du gå upp i snittdiameter direkt efter sätet eller tar du den ökningen påväg ut genom böjjen, Funderar på att sätta upp en kula i fräsen bara för att komma åt större än hålet genom ventilsätet som i dagsläget är ca 32.5mm men vet ej om det är till någon hjälp. Brukar du få något kvar av puckeln utanför styrningen, måste den vara kvar för att luften lättare ska följa innerradien ? och istället bredda kanalen vid puckeln för att öka arean något?

// Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hålet måste vara mindre i svängen än under ventilen, tvärt emot hur folk gör.
Här hittar du bilder på en hel del toppar: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
upp till 38mm ventil portar jag bara under ventilen och korta radien.
Kanalen ut ur toppen ska ha ungefär samma area som ventilen men arean får först gå ner
i svängen och sen upp en bit efter svängen,
I flödesbänk kan man känna med fingret i porten hur luften fördelas i kanalen, det funkar rätt bra.
Sen kan man köra med en tråd på en ståltråd och en prob också.
Det är viktigt att luften inte vänder och går inåt i botten av porten.

Erland
troy240
För mycket laddtryck

Inlägg av troy240 »

Dom fickor som blir moste också bli när man hand fräser. tror inte man kan få utt det sista
i en cnc fräs, men man viner masa på att du kan repetera med fräsningen till 100%
varje gång. för att varje gång komma närmare den perfekta kanalen.
Sen får man alltid ta det lilla sista för hand.
Grymt jobbat med det ni gör respekt.
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

Vill man snitsa till det ordentligt kan man ju gjuta av en handportad kanal och köra den i 3D scanner, vanligaste filformatet man får ut från 3D scanner går det bra att lägga ut verktygsbanor på i tex EdgeCam, eller vilket CAM system man nu än känner sig bekant med.

Det tråkiga är ju att det inte går att ändra formen på kanalen på ett enkelt/bra sätt i det formatet.
Vill man göra det lär man nästan mäta upp kanalen i CMm, typ punktmoln som man importarar i nått vettigt CAD program.

Fränt projekt! Hatten av!
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Blir det en tråd modell från 3D scanners eller skapar den en solid ? Har du testat i Edgecam ?

Jo visst skulle det vara kul att snitsa till det men då maskinen ej är 5-axlig så har jag inte någon nytta av en handportad master. Jag kommer ändå inte åt att köra kanalen som om den vore handportad, undra hur många axlar en mänisko arm har ??? :wink:

Hur går det Jens, har du fått några ventiler till så vi kan smälla ihop första toppen och ge den en omgång i något rullande test labb ?

Trevlig midsommar och passa er för flödesfebern !!!
// Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

Jonas N skrev:Blir det en tråd modell från 3D scanners eller skapar den en solid ? Har du testat i Edgecam ?

Jo visst skulle det vara kul att snitsa till det men då maskinen ej är 5-axlig så har jag inte någon nytta av en handportad master. Jag kommer ändå inte åt att köra kanalen som om den vore handportad, undra hur många axlar en mänisko arm har ??? ;)

Hur går det Jens, har du fått några ventiler till så vi kan smälla ihop första toppen och ge den en omgång i något rullande test labb ?

Trevlig midsommar och passa er för flödesfebern !!!
// Jonas
Man får bara ut ytor uppbyggda av trianglar tyvär. Vanligaste filformatet är .stl
Finns en del sånna filer att ladda ner på nätet om du vill leka lite i olika system.

Hade i uppdrag ett tag av en motor firma att undersöka möjligheten att konventera .stl till nån bra solid filformat. Gick bet på det tyvär.

Borde gå att komma åt det mesta med 3axligt + rundbord?
Fast simultant 5 axligt vore ju kalas :P

Ska ta tag i det där med filkonventeringen nån gång framöver igen tänkte jag. Håller på mekar 3D scanner hemma i skrubben som tyvär hamnat lite på is.

Men det optimala vore annars att smälla upp i CMM och mäta. Har gjort det några gånger och exporterat till CAD, är lite bökigt men absolut inte i närheten av att konventera .stl iaf.

Som sagt, Hatten av! Riktigt kul projekt!
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jonas N skrev:Hur går det Jens, har du fått några ventiler till så vi kan smälla ihop första toppen och ge den en omgång i något rullande test labb ?
// Jonas
Vi har en sjua som kan fungera som bänk! :) har 2200cc spridare nu och med en fläskigare turbo så kan vi maxa lite, höra med Robban om lite bromsningar!?
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Olofsson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Olofsson »

Hur går det här?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jonas håller på att skruva ihop motorn första toppen är klar. blir kul att se hur den fungerar. han hade dock problem med T04 turbo lager så det tar ett par dagar till innan den går. svårt att dra några större slutsatser på effekter på den motorn då turbon är av väldigt gammal modell men vi får se hur den jobbar rent mekaniskt iallafall. tror den kommer gå mycket bättre också men det blir inga rekord effekter.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Varför bygga turbo om ni ska testa fram små skillnader på en topp? Med överladdning så är det ju mer och mer mappningen som avgör effekten ju högre laddtryck man har. Ska man maxa grejorna så måste man labba fram och tillbaka med tändning, laddtryck och bränsle, och ofta är det ren chansning hur nära strupet man vågar gå (dvs hur lite extrabränsle man kyler bort effekt med).
Ju mer avancerad mapparen behöver vara, desto mer av effekten ligger på honom och desto mindre på hårdvaran.

Som jag ser det ur ett laborativt synsätt så ska man ju hålla antalet parametrar som kan skapa felvisning nere och göra det så enkelt som möjligt för repeterbarheten av testet.
En sugis med vettigt plenuminsug, singelspjäll och extraktorrör är ganska basic att bygga och ger möjligheter till god repeterbarhet med tydliga avvikelser vid förändringar utan att kräva en massa avancerad mappning.
En god start borde vara att testa fram en lämplig tändtidpunkt och låsa den vid ett fast värde så kan inte den påverka eller störa testerna. Samma med kompförhållande. Man bör välja ett lagom högt för att ge bra svar på testerna, men inte riskera spikning med den fasta tändningen. Att behöva justera ner tändningen mitt i ett test slår igenom på testresultatet och då är allt kass! Bara att börja om från början igen.
Kvar att mappa ska bara vara bränslet då bränslekurvan speglar VE när man kör Speed Density.

Sen finns det ju en forskaretik med när man utför utvecklingstester: A-B-A
Man testar en sak: A
Sen testar man en justering: B
Blev det en skillnad testar man A igen för att se om det var justeringen som gjorde skillnaden.

Så tycker jag att seriösa tester ska utföras, men det är ju inte mitt test så....ta det som ett förslag.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tror toppen kommer klara en t04turbo ut utan problem. Dock tror jag dom flesta toppar gör det som det är någorlunda koll på.
En fördel med cnc är att man slipper grottandet med slipstift.
Sen repeterbarheten mellan kanalerna. Dock är ju ingen kanal likt den andra med variation på centrering av gjutkärna.

Jag slipar ju fram mina toppar för hand och har tillgång till cnc bearbetning.
svetsade 16v toppar med flyttade kanaler och svetsade förbränningsutrymmen skulle jag se som en lättnad att få köra i cnc då dessa toppar är välldigt krävande att köra fram.
Gjutgärns toppar likaså.
Även super special 8v toppar.
Annars vinner faktiskt handmaskinen i min verkstad ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vad tar du för arbetet på en 230 topp Tommy? En one size fits all cnc topp borde ju vara billigare än en skräddarsydd handgjord? Jag har frågat innan men utan svar, går det att få betalt för en cnc topp så det täcker kostnaden?

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

En 530 topp som är framtagen till ett motorkoncept med säg std ventiler och en mildare portning inkl mira, ventilslip, riktplaning och flödning kostar 5500:- inkl moms
Sen tillkommer material, ev tvättavgifter samt justering av kamaxel.
Detta är den så kallade "street" toppen
Flödar nånstans runt 180-190cfm på insug och 140cfm på avgas.
En cnc topp är för dyr för att det skall bli lönsamhet i det. säljer jag tio cnc toppar för 5500st så har jag råd med två pizzor ett flak öl samt några dyngs filmhyra när pengarna är klara och skattade.

Inte riktigt kanske men det blir inga pengar av det.
Har man fräsen själv blir det ju en annan sak.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar