klater mek? du menar noll-budget byggen?
det började nog så i ena tråden åtminstone. men allt beror på dina effektmål egentligen.
kommer själv köra högkomps-turbo och ladda förhållandevis lite, med mycket flöde i toppen när den blivit portad framöver.
du vill nog byta stakar om du ska köra turbo. vill du byta kolvar så är et-kolvar svarvade typ 3 mm populärt, men då måste du fräsa ut urtag för ventilerna i kolvarna.
till 2.3 liters 16v finns enbart chip för sugmotor, såvitt jag vet. turbo gjordes kanske inte pga att det inte finns nån officiell 2.3 liters 16v gjord av volvo. 2.0 16v turbo finns i italien dock.
e85 har skapligt högre oktan än både 95 och 98 och blir därmed lättare att ladda högre med, men kräver större spridare och kanske pump beroende på effektmål.
går dock att söka sig till en del info när det gäller sånthär.
t.ex. kan du använda spridar-kalkylatorn och sen plussa på 30% för att få spridarstorleken för e85.
kamaxlar får du fråga lite firmor om, eller jens som mäter och slipar egna såvitt jag vet.
grenrör bör ha lika långa rör, men ibland är det inte möjligt, man får anpassa sig.
sprut är smaksak och mängd engagemang du vill lägga ner.
lämplig turbo beror på karaktär du vill ha ur motorn, när laddet ska komma och vilket varv du vill ha maxeffekt.
till 16v för brutala kammar vill du dessutom använda solida tryckare och värre fjädrar.
läs på denhär länken istället.
building a 16v turbo
samt här är den länk till 3'e sidan som inte funkade.
http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... nifold.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert G.