Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Steve »

Du har inte blandat ihop några kontakter då? Typ tempgivare och vad som nu sitter i närheten som också har ett likadant kopplingsstycke
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Xuri skrev:har du strobbat tändningen å kollat vad du har för tändläge på tex tomgång ?

Kolla över vattentempgivarna också, koppla ur båda givarna å starta upp för å se om de blir nån skillnad.

Har kollat tändningen vid ca 2000 varv och då stod den rätt. På tomgång kollade jag inte men den var en bra bit ifrån var den var på 2000varv.
Ska kolla vattentempgivarna imorgon. Ska testa koppla ur dem för att se om det blir någon skillnad. Blir det det så får jag väl byta dem och se om det funkar.
Björn H.
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Då ha ja skruvat lite till men har kvar samma problem.
Jag har bytt tändspole och testat att koppla ur vattentempgivarna. Kollade även så att kammen stod rätt.
Inga andra idéer?
Som sagt ju varmare den blir desto sämre går den. Blir även vit hyfsat tjock rök som stinker soppa och sticker i ögonen. Speciellt om man varvar den så vräker det ut.
Björn H.
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Ännu lite tid i garaget utan framgång.
Jag har nu bytt tempgivare och provtryckt systemet. Det läckte en hel del i wastegaten och lite i dumpen, men även med båda dem urkopplade så kvarstår problemet.
Jag komptestade motorn och fick 9,1 på cylinder 1,3,4 och nr,2 hade nått vajsning med gängorna så biltema komptestaren gick inte att gänga i men ett tändstift går fint. skummt :S
Här kommer en länk till ett youtubeklipp som jag spelade in.
http://www.youtube.com/watch?v=a1Q08BPZPp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Björn H.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Stener »

Är det en Smalbandslambda? Måste ju vara något fel med den om den visar dom värdena? Inte blandat ihop signal och uppvärmning typ?
Chevelle SS -65
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Min lambda har 2 vita och en svart kabel. Antar att den svarta ska till den svarta i bilens kabelhärva? Och de 2 vita kvittar hur de sitter. Eller?

Testade även att byta bränsle och tändbox men samma problem.
Björn H.
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Ok för att ge alla en liten morot så ger jag 500kr kontant i näven till den som kommer hit till mig och fixar problemet, vad det nu kan vara.

Någon som behöver 500kr? =)
Björn H.
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Volvoiten »

Har bara 2 frågor angående filmen med motorn som du lagt ut.

- uttaget för dumpen i röret innan spjäll, är den tätad där? ser inte ut att va en dump skruvad där iaf...?
- Sedan undrar jag om det har missats en slang till bensinretur vacumklockan som sitter längst fram på railen... ser inte ut som det sitter en vacumslang där iaf.. :shock:

lycka till med bilen :thumbright:
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av ahberg »

prova bytt motortempgivaren

rätt vanligt fel på dessa motorer
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Uttaget för dumpen är pluggat så det läcker inget. Jag tog bort dumpen för att den läckte lite.
Det stämmer att det inte sitter en slang till original BTR. Har en ställbar btr skruvar på högra fjäderbenstornet och den har en vaccumslang kopplad till sig.
Antar att jag inte behöver någon till originalen då den ligger före den ställbara?

Motortempgivaren är bytt men utan framgång.
Jag har nu köpt en BBL som jag ska koppla in i bilen, denna kommer även kopplas till original styrsystem och agera smalbandslambda.
Björn H.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av jacobson_se »

Är den mappad med den ställbara bränsle regulatorn? Vad är den ställd på för tryck? Vad har du för bränsletryck i fuelrailen? Vad har du för felkoder? Vad har du för storlek på lmm?

/Christer
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Den är mappad med den ställbara BTR:en (Enligt vad förra ägaren sa)
Den är ställd på 3,8bars grundtryck. Är det fel? Det sitter bruna spridare på från en nyare volvo turbo. De har tydligen 3,8bars grundtryck.
Vet ej vad jag har för tryck i fuelrailen. Hur mäter jag det lättast?
Har ingen aning om felkoder hur kollar jag det?
Jag kör med original 940 turbo lmm.

Tackar för att ni försöker hjälpa till!
Björn H.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av jacobson_se »

Allt känns bara fel i det du skrivit, Har väldigt svårt att tro att det skulle vara över 350 hästar med orginal lmm.
Har du något nummer på dom spridarna som sitter i, eller hur vet du att det är 550cc spridare?
Vad är det för professorkam? Vem har mappat boxarna och har du något bevis på det?
Köp en verkstadshandbok till 240, där står hur man kollar felkoder.

Testa att plocka bort den extra tryckregulatorn och sätt dit vacumslangen på orginal regulatorn. Lossa batteriet en stund och testa bilen på nytt.

/Christer
Ex-Rated
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån aug 03, 2009 7:58 pm
Ort: Jönköping

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Ex-Rated »

Då har jag vart och pillat lite till.
Glömde ta numret på spridarna men de är bruna, tror de har ca 334cc original men är omgjorda till 550cc enligt förra ägaren.
Kammen är en professorkam men den var tydligen någon testkam som inte har någon betäckning.
Kommer ej ihåg namnet på e som mappat boxarna men firman ligger uppe i Värmland någonstans....
Har kollat felkoder men den visade att det ej fanns några.

Har testat att kör med bara original tryckregulator men det är då samma fel.

Testade även att byta till ett par helt nya gröna 465cc spridare och boxar mappade efter dem men det är fortfarande EXAKT samma fel på bilen.

Några fler idéer?
Björn H.
Användarvisningsbild
Volvo_760_TIC
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis okt 21, 2008 1:27 am
Ort: Eskilstuna

Re: Skummt fel på Volvo 242 med B230FK

Inlägg av Volvo_760_TIC »

vet inte om ja är dum nu men vit rök ur avgasröret och orolig gång på tom gång + ej varma rör i grenröret låter i mina öron som att det är topp paknigen som gåt på cylinder 1 om det var där du inte fick värme i grenröret från början kan vara värt att lyfta toppen och kolla iaf .. bara en tanke
Bacon
Skriv svar