K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

PerAage
Forumsberoende

catch-tank

Inlägg av PerAage »

Ja, klart, man leder ju returen till catch-tanken ochså.
Returen fyller ju upp catch-tanken igjen. Till och med på full-gas går det en liten mängd soppa tilbaks til catch-tanken.

Då är det bara på fullgas at man risikerar tappa ner tanken, och för at det ska gå, så måste du ju först bruka upp det flödet som kommer från tankpumpen och returen.
Och när du inte har flöde nog från returen och tank-pumpen, så har du fortfarande kvar hela volymen till catch-tanken, dvs. at du kan gje full gas i ca en halvminut....för catch-tanken får lågt nivå...

Frågan blir då hur mycket hk du har och hur länge du gjer fullgas (å då menar jag full). :roll:
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jerry Lundgren »

Fjädrarna ger ju en liten tändningsbackning när man gasar snabbt eller gör en häftig acceleration. Och med hårdare fjädrar så blir ju den backningen nästintill obefintilg.
Hmm...
Är det inte så att fjädrarna är mothåll till vikterna som ställer upp tändningen på varv? Dvs. hårdare fjädrar = högre varv för full förtändning?

///Jerry Lundgren
J.Lundin
Forumsberoende

Om man kliver utanför originalmanualen....

Inlägg av J.Lundin »

Jo, det är helt korrekt. För att få olika utseende på kurvan kontra vartalet så brukar man använda olika fjäderkraft på respektive fjäder, man kan även ha olika vikter monterade. Jag kollade en gång i tiden upp hur många olika tändkurvor det fanns att tillgå till en B20 fördelare och det handlade om minst ett hundratal olika varianter.... :shock: :D Så förutom olika fjäderkrafter och olika vikter så finns det även olika typer av tryckstyrda klockor att tillgå. Det är med andra ord en djungel. Dom få tändkurvor som fanns med i original mnualerna är ingenting mot vad som fanns att tillgå från Bosch och deras olika återförsäljare.
Marco Garver
För mycket laddtryck

Inlägg av Marco Garver »

Hittade en märklig kombination för ett tag sen byggd av någon hemmafixare. Maskin startar & går men så fort jag börjar närma mig 100KPa bara spottar & rycker den

Audi Coupe 2.2GT

Motor från Audi 200 turbo 10V med betydligt modernare lambda reglerat (KE-Jetronic)?

Bränsle & tändsystem från 10V 2.2l 136hk sugmotor.

Har kollat partnr på bränslehuvud så att jag säkert vet att det kommer från en sugmotor.

Kan denna kombinationen öht fungera. Bränslehuvud & kona ser väl radikalt annorlunda ut.

Tänker mest på om det är lönt att försöka få detta & fungera eller ja ska lägga ner projektet.

Mvh
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Har sprutet suttit på en sugmotor med mindre effekt och som sedan skall användas på en turbomotor som förmodligen kräver mer soppa, så lär det bli problem.... :)
elqueso
Lite mer laddtryck

Re: K-jetronic

Inlägg av elqueso »

tjena köpt en 75 242 med b21 turbo som var på ett på börjat bygge. å har lyckat fåt liv i den nyligen. men får den inte å gå som den ska. så satt på en bränsle trycks manometer på in gånde b ledningen strax efter filtret som sitter under huven. tänkte så man kan börja nån stans. å då har jag upptäckt att vid ca 0.5 ladd tappar jag ca 2bar i b tryck ligger på ca 6bar på tomgång å när jag kör lungt. har provat bytt bränslehuvud å och provat tre olika pumpar nu sttter det dubbla mb 300 pumpar. är helt ny när det gäller k.jet å turbo skruvning. så nån som har nån aning vad det är lr om det ska vara så? hur funkar bränsle trycks regulatorn på dessa vidunder? är dom ställbara lr ska man byta ut mot nån annan variat?. motor som jag förstod det i stort sätt orginal. lite påställt ladd ca0.7 insatts filter a-kam å jt 3" hel sats.
tacksam för svar!:D
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

Längesen man skrev i den här tråden.

Vi har iaf 2st k-jet försedda 240 turbo i ägorna nu, 1 med mitt gnistade o sen min gröna med mercasprutet.

Ska förövrigt in o besiktiga bilen nu på måndag med v8 sprutet o allt, får vi se vad dom säger.

har iaf bonat om bilen lite så den ser mer "vardaglig" ut :wink:

Nån annan här som testat o bes med v8 sprut?

mvh Simon
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Nja men vi har testat Porsche V8 sprutet.

Endast jobbat med styrtrycket och CO skruven.

Blandningen var linjär mot varvtalet och laddtrycket. förutom vi låg last då följde den inställningen på CO skruven.
Ingen värme eller tryck kompensering.

Laddtryck 1.3 - 1.4 bar.

Niklas
Niklas
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

Okej, vad hade ni för grejer i motorn?

mvh
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Allt Saab typ 99a Grp A, med annat insug och grenrör.

Niklas
Niklas
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

Var inne på bes idag med bilen, han sa inget om sprutet eller så, men vi hade ju inte brytt oss om o justera de någe, så fet tomgång o magert på resterande= de gick inte fort upp te 100 :hihi: .

men testade bara för skoj skull sen o vrida ner bara styrtrycket lite, utan o röra co, fick 13.5 i vid halvgas o trampa jag på med fullt varv o dom där stackars 0.8baren i ladd så gick han inte över 11.5.

Så i veckan ska de höjas lite ladd o justeras in bränsle så jag får tomgång.

Men efter att bara kört lite på 2:an, o sen nu kunna ut o sträcka på den för första gången så blir man lite förundrad över hur pass den endå går för o vara ett hopplock av mest gamla 240 grejer.

undrar just hur den rör sig om allt lirar runt 1.4bar :roll:

//simon
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

Har provkört lite mer nu, lagt afr värdet på ca 13.6 på tomgång, vid normal lugn landsväg ca 14.0, vid fullgas går den mot 14.7-15.0 precis innan den börjar gå mot övertryck, på ladd så sjunker den ner mot 11.5 o håller sig där stadigt.

Kan väl justeras lite till för att på den o gå lite magrare på fullt ös, men tar det under bankörningen på måndag.

Har fortfarande 0.8 bar i laddtryck, men har sänkt tändningen lite då den har varit högt ställd.

mvh Simon
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck

Inlägg av gegge »

Har ett MB V8 prut til salu som jag inte kommer anvanda. STORT.
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

har nu kört lite med bilen både på bana o landsväg/motorväg.

De sista är lätt backad tändning o höjt ladd till 1.2 bar.

Nu går den faktiskt redigt bra för o vara mkt standardgrejjer o fortfarande! ett gammalt 240 turbo grenrör :wink:

Sprutet fungerar perfekt o till nästa säsong med ett portat 940 grenrör o lite översyn av allt, så hoppas jag ev kunna testa o öka laddet till 1.3-1.4 bar, toppen är ju rätt rejält planad.

Men till alla som klagar på k-jetronic, efter att man lärt sig hur det fungerar o har bra grejer så räcker dom till väl, min fetar fortfarande på mkt vid fullt ös, och svarar direkt på justering.

Blir att återkomma om man lyckas effektmäta bilen nån gång för o se vad den orkar med som budgetmaskin.

Mvh Simon
Cedric
För mycket laddtryck

Inlägg av Cedric »

Hej på er!

Hade helt missat denna tråd, har smygläst här på sävar en längre tid fast av nån anledning missat denna roliga tråd. Det är så kul att se att det finns så entusiastiska människor, trots att det är lastgammla prylar :D

Kör själv bana med en 924 Turbo från -80 men med nyare motor från 81 med allt vad det innebär. Har hittils kört std motor bortsett från något större turbo och 0.7 fjäder i WG istället för 0.65 som är orginal (orginal är 177hästar och 2l 8v, ingen IC, 8,5 komp, digital tändning orginal som korrigerar för insugstemp och tryck). När jag väl fick dit en fungerande WUR så har den fungerat ruskigt bra, startar enkelt, går hur bra som helst, väldigt tillförlitlig också (vilket är nog så viktigt när man är 60 mil hemmifrån och gasar skiten ur bilen på bana)

Under vintern är tanken att jag till slut ska få igång mitt IC byggande for att kunna få lite battre skjuts på rakorna. Därför inforskaffade jag en LM2 innovate for att veta vad fanken som händer. (har spikvarning ocksa som har hjaltp mig mycket innan jag bytte till korrekt WUR). Hur som helst så ser det ut såhär idag:

Bild

Kör på 4e växeln upp för en lång backe. Ruskigt stadigt AFR iaf, kanske en anings för fett men jag tror det är lagom när jag kör utan IC, det blir MYCKET varmt. tyvärr har jag inte kopplat in min tryckmätare för att kunna logga laddtryck än.

Men frågan är vad som börjar hända när man skruva trycket, idag ser det bra ut men vad kan jag förvänta mig av lite högre tryck+ IC. Vad tror ni, försvinner stadiga beteendet? Borde ju kunnat få lite bättre respons om den kunde gå lite fetare innan laddtrycket kommer igång (ungefär efter 3k rpm), lite fetare lite snabbare flammfront lite bättre fart. Men Jag antar att man inte kan få allt med Kjet, fast jag skulle verkligen villja ha det lilla tjonket extra innan turbon slår på, vissa hårnålar hamnar jag utanför trycket och då går det lite trögt. På motorvag i 110 ligger den ungefär på lambda 1.

för övrigtyTror att jag kan ha glömt nåt schim i huvudet från tidigare justering så den kan vara lite justerat åt det fetare hållet.

Skulle gärna villja se fler BBlambdakörningar med KJET, någon som har nåt kul att bjuda på ? Om inte annat kan ni få det loggat om ni bor i sthlmsområdet :).
Porsche 924 turbo
Skriv svar