Jaha, i väntan på min bränslepump så stannade soppasystemet av. När jag låg under bilen och höll på med slangarna så insåg jag att jag inte orkar ha turbon under bilen. Blir rör och slangar som ska dit och sedan fram igen, för att inte tala om att markfrigången blir rätt kass. En annan grej som jag funderade på va att jag inte hade någon bra plats att sätta luftfiltret. Dom andra med turbon bak har bara hängt det under bilen men det känns som en dålig lösning. När jag då fundera på allt som behövdes byggas där under så insåg jag att det blir inte billigare än att ha en mer konventionellt placerad turbo. Alternativen är då att köpa färdiga grenrör, typ Ebay/ KL-racing som passar på allt och inget:rolleyes:, känns inte roligt att va försökskanin med ett par sådana rör. Köpa ett par måttbyggda här i Sverige: helt klart smidigast, men för dyrt för min plånbok. Så då kvarstår bara att bygga dom själv.
Fläns till turbon hade jag redan, så det va grenrörsflänsarna som fattades. Med hjälp att dom här:
Så fick jag efter ett tag dom här:
Inte perfekta, men det sista går att porta till när det är svetsat. Beställde svetsböjar på Rinkaby rör och köpte 38mm raka rör här i stan. Eftersom min motor är i delar fortfarande så är det lite svårt att måtta grenrör efter den så jag satte ihop en dummy.
Tomt.
Motorn hyffsat komplett.
Vänster respektive höger sida.
Fick lägga en del tid på att kapa ner och bygga om fästet till styrservon så att det skulle ta lite mindre plats, men tog inga bilder på det.
Sen va det dags att placera turbon någonstans..
Jag har börjat med första röret nu och då detta är mitt första grenrör så har jag kunnat dra en slutsats än så länge.. Man behöver ofta både tre och fyra händer när man ska hålla, svetsa och se så det inte tar i någonstans, allt detta samtidigt
Sen fick jag hem Polybussningar till lådan och motorn från Hawks Third Gen Parts.
/David