Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 238hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det blir kul att få svart på vitt för en gångs skull på olika grejor.
vi ska sätta igång med testerna så fort som denna 2400cc RC motor är klar http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=57824" onclick="window.open(this.href);return false; vi ligger på 238hk nu men vi hoppas på några fler innan vi ger oss, blir att prova en värre kamaxel.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 238hk)

Inlägg av Deztallica »

Häftigt. Lycka till och sätt fart och testa så fort som möjligt :)
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
fotograf2
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2008 8:03 pm
Ort: Västervik

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 238hk)

Inlägg av fotograf2 »

Har ett par l92 toppar till en ls2
Vill du kolla på dom ev. putsa till kanalerna.
Ska bli en 402 m motor med enkel turbo
Kam? har köpt en ls9 men vet ej om den passar
grymt billig var den 110 usd.
LS9 camshaft is 211/230 @.050 valve lift and .558/.552
lift with 1.7 rockers and a 122.5 centerline
Hade tänk att bygga en kompressor motor för gatan först men har tänkt om.
Får säljas vidare om den inte passar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 238hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej nu har jag haft några dagar semester då jag åkt lite B18 båt och skruvat i hop min vega med en ny motor och varit till kubbe som tyvär regnade bort. nu ska jag komma igång med jobben i värkstan och hinna ikapp med pm och mail som jag tyvär ligger väldigt efter med. så ni som försökt få tag i mig på pm eller telefon sista två veckorna får ni inte svar närmaste två dagarna försök igen för då har jag klanntat till det :(

mvh jens gustavssson /sävar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (semester slut)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite info om lyftare och stötstänger till B20.......

jag håller på att utöka sortimentet med grejor till B20 så jag kan sälja kompletta kamaxel och ventil system satser och jag har måttat och räknat lite och utökat mitt sortiment med nya 7.9mm cromolly stötstänger med 222mm längd till mina lägre comp cam/isky lyftare som är det ända man kan använda nuförtiden då det inte finns lyftare med bra kvalitet till B20 numera (volvo orginal säljs inte mer).

om man mäter total längden på en volvo standard lyftare + stötstång (58+204mm) så blir längden 262mm och det blir längden på mina grejor också fast med måtten 40+222mm=262mm)

(tips man kan prov montera en standard stötstång och lyftare på sin motor så ser man vart juster skruven hamnar.

den längden fungerar bra till div trim kamaxlar då bascirkeln blir mindre på de kamaxlarna och då topparna planas. i värsta fall om de blir lite för långa så kan man skimsa under vippstället med en bricka eller slipa lite runt juster skruven då blir utväxligen bättre också och du får mer lyft.

jag kan plocka ihop kompletta kamaxel paket med rabbat med hundratals olika profiler att välja på för att hitta rätt kammaxel för just din motor kombinatin och kör sätt. modärnaste profilerna och bästa ventil systems prylarna rakt igenom.

pm för mer info och priser

mvh jens gustavsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 238hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej väldigt finna toppar de där L92 (jag har ett par nya också) och billiga också :thumbright:

problemet ligger väll i vilket ventilsystem man ska ha till dem, jag har inte satt in mig i det än men de har nån typ av variabla ventiltider som man skulle vilja skippa och köra vanlig fast kammaxel. du kanse kan det bättre än jag så berätta gärna hur du tänkt)

om själva topparna så kan jag vara säga att de är onödigt stor i aria för under 8000rpm på mindre motorer än 450cui men en turbomotor brukar inte reagera negativt på det så det är nog inget att bry sig i. flödet räcker nog långt med turbo så jag är skeptisk att man behöver porta mer än att bara snygga till lite gjut missar och dubbel kolla säten mm.

men starta en bygg tråd och lägg upp alla data och tankar på motorn så ska jag fylla i med det jag kan.

mvh jens


fotograf2 skrev:Har ett par l92 toppar till en ls2
Vill du kolla på dom ev. putsa till kanalerna.
Ska bli en 402 m motor med enkel turbo
Kam? har köpt en ls9 men vet ej om den passar
grymt billig var den 110 usd.
LS9 camshaft is 211/230 @.050 valve lift and .558/.552
lift with 1.7 rockers and a 122.5 centerline
Hade tänk att bygga en kompressor motor för gatan först men har tänkt om.
Får säljas vidare om den inte passar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (semester slut)

Inlägg av Jens Gustavsson »

första dyno testet nere i stockholm på denna STS 238 kam gav 832whp och 1010wnm och samtidigt ett körbart låglast område.

läs mer och se diagram på denna länk om avdr bil http://www.garaget.org/?car=64253" onclick="window.open(this.href);return false;

motorn .... http://www.garaget.org/?car=64253&image=2410262" onclick="window.open(this.href);return false;
broms diagrammet..... http://www.garaget.org/?car=64253&image=2439516" onclick="window.open(this.href);return false;


lite mer gammal info om kamaxeln kopierat från en annan tråd......


norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev:max VELOCITY är vad som bestämer hur långt ut på tryckaren man kommer om man ska va korekt.
Bra, jag har skrivit fel! Det är som jens skriver, max hastigheten, inte max accelerationen.

/Andre'

här ser man en uppmätt mekanisk STS 238 som jag och reine på AGAP ritat fram som en modern sportkam som just precis ryms på en orginal stomme.

en modern 16v kam med måttlig duration som utnyttjar hela 35mm tryckaren (inte många 16v kammar som verkligen var 16v kammar i början). se Minimum Flat Follower Dia (ska va minst 2 mm från kanten i mitten för säker funktion).
volvo kör med en 8v kam det kan man se då den bara utnytjar 29mm!

hur långt räcker en sån? jag är rätt säker på att den skulle räcka till väldigt vassa motorer än fast det långt från är en fullrace profil. (0.20 i vspel)

många glömer bort att räkna om grenrören och insugen (kör med vad som fungerar på 8v) till de mindre durationerna på 16v och tror sen att kammen inte orkar varva ut men det är egenteligen rören som stämmer av fel. (blir kortare med mindre duration).

även en orginal kamaxel.

Kod: Markera allt

   
 
               C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS238 16.CPP                
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        111.00 ATDC    0.20  277.96   28.53 BTDC   69.43 ABDC   925.4
 .050 Lift C/L     110.33 ATDC    0.30  271.01   25.08 BTDC   65.94 ABDC   924.5
 Runout             0.0051        0.40  265.38   22.31 BTDC   63.07 ABDC   923.5
 Peak Open  Acc.    0.01586       0.50  260.67   19.96 BTDC   60.71 ABDC   921.9
 Peak Nose  Acc.  -0.00799        1.00  244.07   11.72 BTDC   52.35 ABDC   915.4
 Peak Close Acc.    0.01807       1.25  238.06    8.70 BTDC   49.37 ABDC   913.0
 Lift @ TDC         2.163         2.00  223.65    1.37 BTDC   42.28 ABDC   899.4
 Valve Lash         0.000         3.00  208.13    6.44 ATDC   34.57 ABDC   879.1
 Rocker Ratio      1.00           4.00  193.78   13.61 ATDC   27.39 ABDC   857.0
 Lobe Separation   -----          5.00  179.15   20.94 ATDC   20.09 ABDC   819.1
 Minimum Flat                     6.00  163.68   28.67 ATDC   12.35 ABDC   775.5
   Follower Dia.   32.118         7.00  146.97   37.06 ATDC    4.03 ABDC   720.2
                                  8.00  128.57   46.24 ATDC    5.19 BBDC   650.0
                                  9.00  107.38   56.86 ATDC   15.77 BBDC   558.8
                                 10.00   81.27   69.94 ATDC   28.79 BBDC   443.6
                                 11.00   42.42   89.57 ATDC   48.01 BBDC   238.6
                                 11.3729  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 11.3729  --- PEAK VALVE LIFT ---
 
              C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo UA.16.CPP               
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              E1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        111.00 ATDC    0.20  241.89   10.23 BTDC   51.66 ABDC   689.6
 .050 Lift C/L     110.16 ATDC    0.30  235.73    7.37 BTDC   48.36 ABDC   688.5
 Runout             0.0127        0.40  231.30    5.27 BTDC   46.02 ABDC   687.6
 Peak Open  Acc.    0.02129       0.50  227.71    3.56 BTDC   44.15 ABDC   686.7
 Peak Nose  Acc.  -0.00816        1.00  214.80    2.76 ATDC   37.57 ABDC   682.5
 Peak Close Acc.    0.02158       1.25  209.76    5.28 ATDC   35.04 ABDC   679.7
 Lift @ TDC         0.758         2.00  196.82   11.75 ATDC   28.57 ABDC   667.1
 Valve Lash         0.000         3.00  180.93   19.73 ATDC   20.65 ABDC   646.3
 Rocker Ratio      1.00           4.00  164.84   27.79 ATDC   12.63 ABDC   617.1
 Lobe Separation   -----          5.00  147.80   36.34 ATDC    4.14 ABDC   577.8
 Minimum Flat                     6.00  128.97   45.83 ATDC    5.20 BBDC   524.8
   Follower Dia.   29.198         7.00  107.51   56.60 ATDC   15.89 BBDC   454.0
                                  8.00   81.36   69.71 ATDC   28.93 BBDC   362.7
                                  9.00   42.54   89.40 ATDC   48.06 BBDC   196.7
                                  9.3653  --- PEAK CAM LIFT ---
                                  9.3653  --- PEAK VALVE LIFT ---
 
               
 
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)

Inlägg av peppe »

Jens, damma av anteckningsblocket och se vart vi har måtten på nya grenröret till båtmotorn version 2.

:)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det vore kul att se det grenröret och toppen + insuget jag gjorde åt dig det skulle bli bra drag då i båten.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)

Inlägg av peppe »

Risken är överhängande att det blir att sno ihop ett nytt koncept.

Behöver ett B21 block, med tillhörande vev, något du ligger på?

Mvh
Oscar_Ca
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön maj 02, 2010 8:52 pm

Re: Jensas STS Speed shop (Nya volvo kamaxlar)

Inlägg av Oscar_Ca »

Hej!!

Måste man ha sånt fett när man sätter i en helt nyslipad kamaxel i tex en b230??? Och var köper man det???
Jens Gustavsson skrev:Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och stövarn flödade en helt standard B20 44x35 topp i dag med 92mm borr under och med modelera radie på insug och ett 42mm rör ut knackat fyrkantigt mot toppen.

28"

lyft/ in/ut
2 46 35
4 86 62
6 117 86
8 138 93
9 146 94
10 149 94
11 155 94
12 155 95
13 157 94
14 158 95
15 158 95
16 158 95

som jag anat förut så är insugnings flödet riktigt bra med tanke på arian och att den är helt orörd. men det går att vinna mycket på avgasidan. det förklarar sannolikt att en enklare B20 sugmotor nästan bara svarar på portning på avgasidan vad jag har märkt. lätt att förstöra flödet om man portar fel och får turbulens. :thumbdown:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)

Inlägg av Erland Cox »

En 8V kam måste ju utnyttja mer av tryckaren än en 16V Jens.
Annars hade det varit större tryckare i 16V än 8V original.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:jag och stövarn flödade en helt standard B20 44x35 topp i dag med 92mm borr under och med modelera radie på insug och ett 42mm rör ut knackat fyrkantigt mot toppen.

28"

lyft/ in/ut
2 46 35
4 86 62
6 117 86
8 138 93
9 146 94
10 149 94
11 155 94
12 155 95
13 157 94
14 158 95
15 158 95
16 158 95

som jag anat förut så är insugnings flödet riktigt bra med tanke på arian och att den är helt orörd. men det går att vinna mycket på avgasidan. det förklarar sannolikt att en enklare B20 sugmotor nästan bara svarar på portning på avgasidan vad jag har märkt. lätt att förstöra flödet om man portar fel och får turbulens. :thumbdown:
KG gjorde ju steg 1 toppar förr när jag jobbade där och det var med helt orörd avgas.
Dom var tänkta till max R kam med dubbla 45:or men gick väldigt bra.
I princip 70 graders koning in från insuget och från sätet, tilljämnat mellan och upptaget förbränningsrum.
Jag hade en Amazon med en sån topp, 45:or med 36:ans halsringar uch extraktor.
Jag tippar att den gav ungefär 160 hästar. Bytte till 46-38, sk. steg 4 med H3 kam och 40:ans halsringar
men det gav inte mycket mer effekt. Jag tror inte man behöver så mycket topp med 45:or
och mycket avgasflöde undrar jag om det gör någon större skillnad?
Skulle vara kul att prova en maxad motor med bara jämnad avgasport under ventilen och sen ta upp den och porta den.
Undrar hur många hästars skillnad det hade blivit?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:En 8V kam måste ju utnyttja mer av tryckaren än en 16V Jens.
Annars hade det varit större tryckare i 16V än 8V original.

Erland
en 16v har större 35mm tryckare än en 8v som har 33mm men kam sliparna utnytjar väldigt sällan detta som jag har gjort därför tappar de aria och måste kompensera med mer duration istället och det ger ett sämre låg-mellan register iallafall.

nästan alla volvo 16v kamaxlar på marknaden utnytjar bara 28-30mm av luftaren då profilen igenteligen var avsätt för BDA eller japps 16v motorer med mindre lyftare :thumbdown:
Skriv svar