Eldriven turbo

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Eldriven turbo

Inlägg av Erland Cox »

Jag läste i senaste Race tech engines om en ny typ av turbo.
Istället för att turbinen driver kompressorn så driver den en generator.
Strömmen lagras i batterier och kan med en elmotor driva kompressorn utan lag.
Ska bli intressant att se vad det blir av det.

Erland
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Re: Eldriven turbo

Inlägg av JohanK »

Annars kan man ju alltid hänga på en sån här grym apparat: http://www.youtube.com/watch?v=q5999nm4 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; :hihi:

Funkar den inte kan man ju alltid ge den till frugan som nagellackstorkare.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Inom modellflyget använder vi dessa elektriska kompressorer ;-) fruktansvärt effektiva saker, men inte för bilmotorer tyvärr!

Däremot att låta turbinen driva en generator låter smart, då slipper man helt wastegate och kan alltid ta tillvara på "all" energi ur avgaserna. Sen om det är bäst att använda energin för att stoppa in luft i motorn eller för att driva hjulen via en elmotor kan ju diskuteras :-P

Bild
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Industrin håller sedan ett antal år tillbaka på med olika typer av elmotor assisterade turboaggregat. Man har plöjt ner en ofantlig massa pengar i dessa projekt. Så det lär nog bara vara en tidsfråga innan det dyker upp ett och annat aggregat framöver. Man har gjort likadant med den gamla Comprex kompressorn, där har man ersatt vevaxeldrivningen av aggregatet med en elmotor
janmoen
För mycket laddtryck

Inlägg av janmoen »

Grunnleggeren av NOS, Dale Vaznaian, har jo holdt på med tilsvarende prosjekt noen år nå. Er han nevnt i artikkelen ?
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

En Eldriven turbo såg jag hos en firma i Avesta , det var en elmotor som var komposit förstärkt för att tåla högre varv. Blev tipsad av en bekant om denna elturbo skulle funka bra tillsammans med en tryck ventil så man alltid har ett konstant tryck i insuget.Eller höja och sänka efter behov.
Ska be min bekant att mejla mig web adressen så får ni se den.
/ Peter
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

svårigheten med eldriven kompressor eller turbo är ju strömförbrukningen i kombination med att elmotorn måste klara höga accelerationsmoment.

whipple i amerikat har en phul-lösning med en vanlig kompressor av roots-typ och tre (4?) startmotorer som driver den... går att köra den runt 15 sek i stöten om jag inte minns fel.

En comprex driven med elmotor är ju mer tacksamt då elmotorn inte utför något egentligt arbete. Problemet där består mer i att det är svårt att klara avgaskrav med en comprex. Det kan dock vara möjligt att en elmotor är bättre för drivningen av en sådan, eftersom elektroniken kan variera varvtalet på "trumman" så att det inte blir blandning av avgaser och insugsluft som kan påverkar avgasvärdena negativt.
Volvo testade comprex för en massa år sen (80 talet tror jag) och vad jag minns så var det stora problemet renheten på avgaserna. Kanske läge med ett nytt test med elmotor o styrelektronik till den ?

Dock tror jag att det som vi vill ha eldrivet till (en massa effekt) inte kommer att bli till.
Jag tror mer på att det blir som så att det ger möjlighet att ha motorer med mindre slagvolym med lägre bränsleförbrukning och det eldrivna aggregatet ger möjlighet att ta ut ett betydligt större moment från den lilla motorn oavsett varvtal.
Lite i stil med eatonkompressorer på mercedes där kompressorn arbetar "i tomme" till vardags mha bypass och ger överladdning direkt vid behov.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Här är deras hemsida: http://www.aeristech.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
turbodart
För mycket laddtryck

Inlägg av turbodart »

sen finns ju scanias "turbocompound", som har turbin mekanisk koblet inn på registeret...
Daniel Krüger
Dr P.
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dr P. »

Måste medge att jag först undrade om Erland fått solsting när jag såg rubriken.

Lag är ett stort problem med downsizing motorer. Kör en 1.2l golf variant till vardags och trots att "fläkten" är liten så tar det tid att få upp laddtrycket då motorn vanligtvis körs på låga varv. I tävlingsmotorer är det inte lika tydliga problem (well, vissa kör ju med lastbilsturbo men man kanske ändå kör på sådan växel att man inte behöver växlaner 3 steg om man vill accelerera), men tror nog att det kan ge fördelar även här. Kunde ju vara häftigt med en "smart" kers som laddas med både bromsenergi och turbin och sedan själv fördelar energin mellan elmotor och kompressor.
--
Per Jernström
troy240
För mycket laddtryck

Inlägg av troy240 »

turbocompound siter eller sat på volvos 12-13liter med,
men övergas på grund av vinande ljud från växelådan från turbiln till svänghjul,
och inte livslängd nog.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

ang. turbocompound
finns ju snedskurna drev nuförtiden (betydligt tystare) som klarar höga varvtal. Livslängd på lager har iof ökat med keramiska kulor (på de högvarviga delarna), men å andra sidan på en lastbil räcker det nog inte till ändå.

vad jag kommer ihåg från föreläsningarna i förbränningsmotorteknik (mitt minne säger att det var en från volvo som föreläste), så även om det i sig var en väldigt bra idé att direkt ta till vara på en del av energin i avgaserna, men det var väldigt knepigt att få till en verkningsgrad på arangemanget så att det var lönsamt. Så enda stället där det var vits (visat sig framgångsrikt) var amrikanska långfärdslastbilar som gick med i stort sett konstant last/varvtal hela tiden. Detta var dock ett antal år sedan och turbinernas bredd på verkningsgradskurvan har ökats radikalt.

Idén med att tvångsmata kompressorimpellern med en el-turbo (för att minska "lag" på lågvarv) lät inte så dum...
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Lite att läsa i ämnet.
http://www.heat2power.net/en__benchmark.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns rykten på nätet som säger att BMW kommer att komma med en 3 liters Trippel turbo sexa där ett av aggregaten är ett "Elektriskt".
Då säkert i kombination med någon form av hybriddrift.

Torpis.
Jag vill minnas att någon i Värnamo hade en sån liten "Flygplans fläkt" på bilen, en ytte pytte Daewoo.
Man får hoppas att han kopplade ur generator laddningen annars är jag tveksam till att det gjorde någon nytta :whistle:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Hej här har ni web adressen till firman som gör en el turbo.
/ Peter
http://www.kompositprodukter.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar