Nästa steg i mitt bygge?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av jonte_boy »

Jag skulle vilja ha lite tips på vad det är läge att göra härnäst med mitt motorbygge.

Jag har en b230ft som är monterad i en 240 -88

Motorn är helt orginal förrutom Chippad tänd och bärnslebox, 2.5" avgas med rensad katt, Öppet luftfilter, 352cc spridare.

Jag ska nu montera en laddtrycksmätare och bredbandslambda så jag kan höjja laddtrycket, tror jag ska ladda ca 1 bar?

Tänkte själv att det vore läge att byta ut orginal kammen mot en V, K, A eller Vx3 kam? då min nuvarande kam verkar vara fullkommligt värdelös i hela registret förrutom botten.

Jag är nu ute efter några tips på vad som kan vara lämpligt att göra åt den? Är ju såklart ute efter att få lite mer att åka med men någon värsting är inte tanken att det ska bli, vill kunna köra med bilen till och från jobbet och så

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Re: Nästa steg i mitt bygge?

Inlägg av jonte_boy »

Vågar jag höjja laddtrycket och byta till en vassare kam, eller blir avgasmottrycket på tok för högt då?

Kan ju tillägga att jag är en nybörjare när det gäller turbotrimmning så har ganska dålig kolla på sånna saker :roll:
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Inlägg av 940 Guldboxen »

Allt annat än T-kam eller vad du nu har är bättre. Mottrycket ökar dramatiskt så fort du kliver upp mot 1 bars laddtryck. Det beror på det lilla avgashuset på 13C turbon, 3" downpipe gör det hela bättre, med en vettigare katalysator.

Bilen kommer givetvis gå bättre med 1 bars laddtryck, och visst funkar det. Men pressar man ett tag så börjar ju det mesta glöda under huven.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!

www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Inlägg av jonte_boy »

Okej i nuläget har jag ju bara vinklat om orginal 940 downpipen så den passar 240 karossen så den är ju faktiskt mindre än 2.5" vilket övriga avgassytemet är byggt av.

Men som jag förstår det så blir mottrycket ännu högre om jag byter till en vassare kam?

Då bör jag alltså byta turbo och grenrör? för att kunna köra driftsäkert med 1 bars laddtryck?
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Inlägg av jonte_boy »

Är det möjligt att montera en större turbo på orginalgrenröret och få det att funka bra eller är det lika bra att byta grenrör också?

Några tips på en kam som funkar bra på en sånhär motor?

Mvh Jonas
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Det går fint att montera en större turbo på orginalröret. V kammen är lagom, billig och lätt att hitta i 740 gle med b230e.
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

på en volvo så er steg 1: Byta turbo, kam, avgass (minimum 3")
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Inlägg av jonte_boy »

Okej för enkelhetens skull kanske det är lika bra att jag kör på orginalgrenröret. Vad finns det isåfall för olika turboagg som passar och är i lagom storlek?

Vad kallas flänsen på grenröret? t3 eller?

Är det bättre att köra med en turbo med intern wastegate, eller extern?

Hur är vx3 kammen? bätte eller sämre än V? Och drar en K-kam på för höga varv eller?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Kamval beror helt och hållet på vilken karraktär du vill ha på motorn. Gillar du turbokick så är väl k eller tom h kam klart mycket roligare än övriga traktorkammar volvo kört med.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Inlägg av 940 Guldboxen »

Enklast är att börja med bas trim. Kör med ditt 13c agg och större downpipe. Byt ut kamaxeln, släng i en A-kam annars, hittas billigt. H/K kamaxlar är lite halvtråk o leta efter med fördelarspår, och mycket dyrare om du inte hittar på skroten.

Vill du senare trimma köper du dig en 16t/18t/19t turbo. Passar direkt på grenröret med olja och vatten. Bara vrida avgashuset beroende på vad den suttit monterad på för bil. 7ans avgashus som är vinklad ska du ha, är det största på TD04 aggen och ger minst mottryck med 76mm utblås.

Glöm inte chippet om du inte har något!
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!

www.garaget.org/drift-is-the-shit
widejaow
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av widejaow »

Byt grenrör direkt istället. 740 turbo-grenröret är totalt värdelöst! Så det ska du byta !
Over and out!
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Och inte byt til et Td04 16t eller 19T som nogon sejer. Alt för små avgashus... motorn kjens slö som f... hitta et T3 agg med 55mm turbin eller liknande
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Inlägg av jonte_boy »

Det lutar åt att jag bygger en 3" downpipe, byter kam och höjjer laddtrycket nu.

Och sedan när sommaren är över så bygger jag om med annan turbo.

Har fått ett erbjudande om att köpa en vx3kam, är det någon större skillnad mellan en sådan och en V kam?
Tror jag vill att bilen ska dra ganska bra även på lite lägre varv, Men inte sedan dö helt och hållet som den gör med min nuvarande kam.
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck

Inlägg av jonte_boy »

Kristoffer Helle skrev:Och inte byt til et Td04 16t eller 19T som nogon sejer. Alt för små avgashus... motorn kjens slö som f... hitta et T3 agg med 55mm turbin eller liknande
Men är det en t3 fläns på mitt orginalgrenrör eller kräver det ett grenrörsbyte?
widejaow
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av widejaow »

jonte_boy skrev:Det lutar åt att jag bygger en 3" downpipe, byter kam och höjjer laddtrycket nu.

Och sedan när sommaren är över så bygger jag om med annan turbo.

Har fått ett erbjudande om att köpa en vx3kam, är det någon större skillnad mellan en sådan och en V kam?
Tror jag vill att bilen ska dra ganska bra även på lite lägre varv, Men inte sedan dö helt och hållet som den gör med min nuvarande kam.

Vx3 och en 531a bode göra susen i musen ska du se! Köp den :)
Over and out!
Skriv svar