Worlds Fastest Commer...
Re: Worlds Fastest Commer...
Fugazi, småländskt skit eller engelskt skit är väl samma sak, men de funkar hur bra som helst.
Det är viktigt att man inte råkar bocka dem vid installationen.
Enda nackdelen är att när dörren är öppen pekar de rakt ut ut karmen ca 5 cm. Inte snyggt!
Jag kommer att ha dem intryckta i sitt inre, låsta läge så länge dörren ändå hoppar ut nån centimeter av sig själv.
Det är viktigt att man inte råkar bocka dem vid installationen.
Enda nackdelen är att när dörren är öppen pekar de rakt ut ut karmen ca 5 cm. Inte snyggt!
Jag kommer att ha dem intryckta i sitt inre, låsta läge så länge dörren ändå hoppar ut nån centimeter av sig själv.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Såja, nu är kamremmen bytt!!!
Jag skulle nog ha kört med jänkarmotor i alla fall, så hade jag sluppit allt meck...
Lyckades dock byta remmen utan Audis specialverktyg (4 st), mycket tack vare att jag hade motorn ur.
Höll dock på att bli lurad av att den nya vattenpumpen hade en något mindre remskiva, så mina markeringar på remmen och körnslagen på remskivor/toppar lirade inte. Men även det löstes med hjälp av en del tankearbete. (Har en kompis som är bra på sånt... tankearbete alltså)

Eftersom jag skippat AC pumpen blev det till att leta ny transmissionsrem. SAAB 9-3 hade en med rätt mått så nu är den punkten oxå avprickad.
Nu ska motorn tillbaka i chassiet och kylsystemet kopplas in.
Jag funderar på att skippa de fula expansionskärlen och bara låta övertrycket ledas ner i en Colaburk via en slang från påfyllningslocket... såvida jag inte hittar något orginellt/roligt expansionskärl.
Kan kärlet i så fall sitta lägre än påfyllningslocket?
Locket sitter på systemets högsta punkt. Naturligtvis kan jag då inte använda expansionskärlets påfyllningslock.
Har ni någon bra idé är den välkommen.
Toni
Jag skulle nog ha kört med jänkarmotor i alla fall, så hade jag sluppit allt meck...

Lyckades dock byta remmen utan Audis specialverktyg (4 st), mycket tack vare att jag hade motorn ur.
Höll dock på att bli lurad av att den nya vattenpumpen hade en något mindre remskiva, så mina markeringar på remmen och körnslagen på remskivor/toppar lirade inte. Men även det löstes med hjälp av en del tankearbete. (Har en kompis som är bra på sånt... tankearbete alltså)


Eftersom jag skippat AC pumpen blev det till att leta ny transmissionsrem. SAAB 9-3 hade en med rätt mått så nu är den punkten oxå avprickad.
Nu ska motorn tillbaka i chassiet och kylsystemet kopplas in.
Jag funderar på att skippa de fula expansionskärlen och bara låta övertrycket ledas ner i en Colaburk via en slang från påfyllningslocket... såvida jag inte hittar något orginellt/roligt expansionskärl.
Kan kärlet i så fall sitta lägre än påfyllningslocket?
Locket sitter på systemets högsta punkt. Naturligtvis kan jag då inte använda expansionskärlets påfyllningslock.
Har ni någon bra idé är den välkommen.
Toni
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Skrev inte att det var skit... bara att JAG inte fått dom att funka i MIN bokhylla... 

Re: Worlds Fastest Commer...
Kunde inte låta bli...



Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Nu är remmarna i motorn bytta, oljefilter bytt, servopumpfästet klart (målat...) och tändspolarna fått ett fäste.
Klart att stoppa i chassiet för uppstart, men...
Det är ju det här med sladdarna...!
Kapa rätt kablar, för alla behövs ju inte, men vilka?
Ska bli otroligt intressant
Har visserligen ett kopplingsschema över CPU's anslutningar, men friskt kopplat lär ju vara hälften brunnit!
Fortsättning följer...



Audi = spagettibil?

Oh så roligt det ska bli!!!
Klart att stoppa i chassiet för uppstart, men...
Det är ju det här med sladdarna...!
Kapa rätt kablar, för alla behövs ju inte, men vilka?
Ska bli otroligt intressant

Har visserligen ett kopplingsschema över CPU's anslutningar, men friskt kopplat lär ju vara hälften brunnit!
Fortsättning följer...




Audi = spagettibil?

Oh så roligt det ska bli!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: Worlds Fastest Commer...
Mycket fränt bygge. Trots tyskpuffra, ledade axlar m.m... eller kanske just därför.
Det är en sann rod!
Viktbalansen måste ju bli helt underbar.
På tal om vikt. Har du nån uppfattning om vikten på Audi-åttan?
Det är en sann rod!
Viktbalansen måste ju bli helt underbar.
På tal om vikt. Har du nån uppfattning om vikten på Audi-åttan?
Livet går vidare...
- El Vikingo Tropical
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån jul 18, 2011 3:37 pm
- Ort: Gran Canaria
- Kontakt:
Re: Worlds Fastest Commer...
Jag kan bara säga att den e skit kul och annorlunda!
Jag tar plats!
Jag tar plats!
Salu2
JanK
The 6th Element
JanK
The 6th Element
Re: Worlds Fastest Commer...
Tackar!Gunnar S skrev:Mycket fränt bygge. Trots tyskpuffra, ledade axlar m.m... eller kanske just därför.
Det är en sann rod!
Viktbalansen måste ju bli helt underbar.
På tal om vikt. Har du nån uppfattning om vikten på Audi-åttan?

Vikten utan låda är ca. 215 kg. Lådan väger väl 30-40 kg.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: Worlds Fastest Commer...
Tack själv.
Har en återkommande dröm om en sån där, på tvären i en bobber-ram...
Triplexkedja till nån trevlig automat och sen remdrift till ett fett drivhjul.
Trevligare viktförhållande än cheva 350 iaf.

Fortsätt uppdatera nu.
Har en återkommande dröm om en sån där, på tvären i en bobber-ram...
Triplexkedja till nån trevlig automat och sen remdrift till ett fett drivhjul.
Trevligare viktförhållande än cheva 350 iaf.

Fortsätt uppdatera nu.
Livet går vidare...
Re: Worlds Fastest Commer...
Är det egentligen så stor skillnad? Jag har för mej (rätta mej gärna om jag minns fel!Gunnar S skrev: Trevligare viktförhållande än cheva 350 iaf.

(CSB = Cheva smallblockare)
Senast redigerad av calle_o den fre jul 22, 2011 10:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Worlds Fastest Commer...
Nog ingen dum idé, det där med hoj, motorn är nog den kortaste V8 man kan hitta.
Ung. mått är längd 50cm, höjd 53cm och bredd 76 cm. Vattenpumpen t ex ligger inne i motorn, bakom multiremmen och drivs av kamremmen.
Problemet i roddar är annars bredden, den är bredare än t ex Ford o Cheva smallblockare.
Lycka till!
Ung. mått är längd 50cm, höjd 53cm och bredd 76 cm. Vattenpumpen t ex ligger inne i motorn, bakom multiremmen och drivs av kamremmen.
Problemet i roddar är annars bredden, den är bredare än t ex Ford o Cheva smallblockare.
Lycka till!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Nu börjar det dra ihop sig...
De vitala sladdarna är lokaliserade och batteriet laddat.
Dammsugarrören bär snart stolt fram kylvatten och med lite tur är de och oljekylningen täta.
Men trångt blev det!
På fredag smäller det!
Kanske...




De vitala sladdarna är lokaliserade och batteriet laddat.
Dammsugarrören bär snart stolt fram kylvatten och med lite tur är de och oljekylningen täta.
Men trångt blev det!
På fredag smäller det!
Kanske...





Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Worlds Fastest Commer...
Tummarna hålls!!!!!!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Worlds Fastest Commer...
Vilket ballt projekt
längtar efer fortsättningen.
