Worlds Fastest Commer...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Fugazi, småländskt skit eller engelskt skit är väl samma sak, men de funkar hur bra som helst.
Det är viktigt att man inte råkar bocka dem vid installationen.
Enda nackdelen är att när dörren är öppen pekar de rakt ut ut karmen ca 5 cm. Inte snyggt!
Jag kommer att ha dem intryckta i sitt inre, låsta läge så länge dörren ändå hoppar ut nån centimeter av sig själv.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Såja, nu är kamremmen bytt!!!
Jag skulle nog ha kört med jänkarmotor i alla fall, så hade jag sluppit allt meck... :doh:
Lyckades dock byta remmen utan Audis specialverktyg (4 st), mycket tack vare att jag hade motorn ur.
Höll dock på att bli lurad av att den nya vattenpumpen hade en något mindre remskiva, så mina markeringar på remmen och körnslagen på remskivor/toppar lirade inte. Men även det löstes med hjälp av en del tankearbete. (Har en kompis som är bra på sånt... tankearbete alltså) :shock:

Bild

Eftersom jag skippat AC pumpen blev det till att leta ny transmissionsrem. SAAB 9-3 hade en med rätt mått så nu är den punkten oxå avprickad.

Nu ska motorn tillbaka i chassiet och kylsystemet kopplas in.
Jag funderar på att skippa de fula expansionskärlen och bara låta övertrycket ledas ner i en Colaburk via en slang från påfyllningslocket... såvida jag inte hittar något orginellt/roligt expansionskärl.
Kan kärlet i så fall sitta lägre än påfyllningslocket?
Locket sitter på systemets högsta punkt. Naturligtvis kan jag då inte använda expansionskärlets påfyllningslock.

Har ni någon bra idé är den välkommen.

Toni
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av fugazi »

Skrev inte att det var skit... bara att JAG inte fått dom att funka i MIN bokhylla... 8)
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Kunde inte låta bli... :roll:

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Nu är remmarna i motorn bytta, oljefilter bytt, servopumpfästet klart (målat...) och tändspolarna fått ett fäste.
Klart att stoppa i chassiet för uppstart, men...

Det är ju det här med sladdarna...!

Kapa rätt kablar, för alla behövs ju inte, men vilka?
Ska bli otroligt intressant :shock:
Har visserligen ett kopplingsschema över CPU's anslutningar, men friskt kopplat lär ju vara hälften brunnit!

Fortsättning följer... :roll:

Bild

Bild

Bild
Audi = spagettibil?
Bild
Oh så roligt det ska bli!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Gunnar S »

Mycket fränt bygge. Trots tyskpuffra, ledade axlar m.m... eller kanske just därför.
Det är en sann rod!
Viktbalansen måste ju bli helt underbar.
På tal om vikt. Har du nån uppfattning om vikten på Audi-åttan?
Livet går vidare...
Användarvisningsbild
El Vikingo Tropical
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 18, 2011 3:37 pm
Ort: Gran Canaria
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av El Vikingo Tropical »

Jag kan bara säga att den e skit kul och annorlunda!
Jag tar plats!
Salu2
JanK

The 6th Element
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Gunnar S skrev:Mycket fränt bygge. Trots tyskpuffra, ledade axlar m.m... eller kanske just därför.
Det är en sann rod!
Viktbalansen måste ju bli helt underbar.
På tal om vikt. Har du nån uppfattning om vikten på Audi-åttan?
Tackar! :)
Vikten utan låda är ca. 215 kg. Lådan väger väl 30-40 kg.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Gunnar S »

Tack själv.
Har en återkommande dröm om en sån där, på tvären i en bobber-ram...
Triplexkedja till nån trevlig automat och sen remdrift till ett fett drivhjul.
Trevligare viktförhållande än cheva 350 iaf.

:thumbright:
Fortsätt uppdatera nu.
Livet går vidare...
calle_o
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:59 am

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av calle_o »

Gunnar S skrev: Trevligare viktförhållande än cheva 350 iaf.
Är det egentligen så stor skillnad? Jag har för mej (rätta mej gärna om jag minns fel! 8) ) att en gammal CSB med gjutjärnstoppar väger c:a 250kg. I så fall borde en CSB med toppar, insug & vattenpump i aluminium vara rätt likvärdig viktmässigt?
(CSB = Cheva smallblockare)
Senast redigerad av calle_o den fre jul 22, 2011 10:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Nog ingen dum idé, det där med hoj, motorn är nog den kortaste V8 man kan hitta.
Ung. mått är längd 50cm, höjd 53cm och bredd 76 cm. Vattenpumpen t ex ligger inne i motorn, bakom multiremmen och drivs av kamremmen.
Problemet i roddar är annars bredden, den är bredare än t ex Ford o Cheva smallblockare.

Lycka till!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Nu börjar det dra ihop sig...
De vitala sladdarna är lokaliserade och batteriet laddat.
Dammsugarrören bär snart stolt fram kylvatten och med lite tur är de och oljekylningen täta.
Men trångt blev det!

På fredag smäller det!
Kanske... :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av subw000fer »

Så ballt 8)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av jonas landin »

Tummarna hålls!!!!!!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av gottlieb »

Vilket ballt projekt :shock: längtar efer fortsättningen.
Skriv svar