lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill ha 100% vatten flöde runt i motorn hela tiden för att undvika punkt kokningar och hot-spots sen låta en termostat välja vilken väg vattnet ska gå (kylare eller ett varv till i motorn) på sug motorer. turbo dragrace motorer ska gå kall där kan man låta kylarens storlek begränsa tempen till lägsta möjliga (blir ofta 70 grader)
Perlin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 06, 2011 11:48 am

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Perlin »

Jens: Skicka upp pumphuset till mig så modifierar jag huset så att det blir recirkulation i toppen.
Ring mig får vi prata om hur vi går vidare.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Erland Cox »

Du är säker att du inte kör kallvatten mot termostaten nu? Då stänger den direkt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har köpt ett BMW M10 termostat+ hus nu som ska monteras då får vi till inre och yttre cirkulations flödena.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av peppe »

Klokt val med termostat, inte fel att shuntra vattnet för att få en jämnare gång.

Kul att ni delar med er av information från bromsningen, motordata osv.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som är erfaren mappare av pro spark spjälläge och dessa insprutningar? skulle va intresant att höra lite tipps och råd hur och vart man börjar och lite tipps :thumbright: det går inte att koppla upp nån dator eller? jäkligt kasst med dosan :thumbdown: man har ingen översikt överhuvudtaget och ingen koll på spjälläget eller nån typ av logg. en haltec F3 från -1988 är ju värsta super insprutningen i gämförelse :hihi:

ska försöka få in spjälvinkeln i loggen på bromsbänken men det tar mycket tid.

mvh jens
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av robban »

Välkommen till reality of Prospark :) Apexi är nästan lika uselt fast där kan man faktiskt koppla upp datorn om man råkar ha köpt en kabel och mjukvara för massa extra pengar. Allt tar 3ggr så lång tid med handdosa...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Erikk »

Måste väl vara ekonomiskt försvarbart att byta ut skiten, eller?
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:nån som är erfaren mappare av pro spark spjälläge och dessa insprutningar? skulle va intresant att höra lite tipps och råd hur och vart man börjar och lite tipps :thumbright:

man har ingen översikt överhuvudtaget och ingen koll på spjälläget eller nån typ av logg

ska försöka få in spjälvinkeln i loggen på bromsbänken men det tar mycket tid.
Har du pratat nått med Gunnar, han borde väl ha en del tips.

Voltvärdet från TPS givaren är ju inte så svårt att få fram är ju bara att dra fram en extrakabel från
mitten stiftet i kontakten till spjällkontakten. Sen är det bara att mäta vad värdet är på stängt rsp fullt öppet spjäll.

Sen är det bara att koppla in den kabeln till loggen i bromsbänken.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Jens Gustavsson »

men vad jag förstår så saknas det en parameter i mapningen av soppan då man kör spjäll läge.

man har en spjäll läges mapp utan varvtals inputt sen en varvtals kompensering på alla spjällägen.

sen om man mappar på tex 4000rpm sen vill man gå tilbaka till 3500 rpm då måste man gå hela vägen runt meny trädet typ 150 steg frammåt :doh: eller finns det nåt knep där?

skulle suttit ett autronic här då hade man fått ordning på alla mappar på 10 minuter och körbarheten hade blivit mycket bättre :thumbright:
Perlin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 06, 2011 11:48 am

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Perlin »

Du kan halvera knapptryckningarna genom att trycka på alla tre samtidigt. Då kommer du fram till start på bränslemappenpå en gång. Testa med att trycka bara röd och se om du kommer framåt i bränslemappen som innehåller flera sektioner. Eventuellt kan du komb. röd med en svart (mittersta) för att möjligen komma framåt med större steg.
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av olle__lindberg »

Du har inget autronic på hyllan då?=)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi i sävar har bra kontakt med MRM robban så den kan fås hem på ett par dagar till rätt pris skulle jag tro. ska jag kolla upp pris mm?

du har ju redan en BB lamda så det ska inte bli så dyrt speciellt om man räknar in att du säljer ditt gamla system.

ett vems skulle också fungera fint speciellt med mattias hjälp men just spjälläges styrda motorer så är autronic väldigt bra tycker jag.
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av olle__lindberg »

Kolla pris på både vems och autronic, mina mekar har vems sprut i sina bilar så de vore ju inte så dumt att ha likadana!
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)

Inlägg av robban »

http://www.patents.com/us-6405715.html" onclick="window.open(this.href);return false;
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar