lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
jag vill ha 100% vatten flöde runt i motorn hela tiden för att undvika punkt kokningar och hot-spots sen låta en termostat välja vilken väg vattnet ska gå (kylare eller ett varv till i motorn) på sug motorer. turbo dragrace motorer ska gå kall där kan man låta kylarens storlek begränsa tempen till lägsta möjliga (blir ofta 70 grader)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Jens: Skicka upp pumphuset till mig så modifierar jag huset så att det blir recirkulation i toppen.
Ring mig får vi prata om hur vi går vidare.
Ring mig får vi prata om hur vi går vidare.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Du är säker att du inte kör kallvatten mot termostaten nu? Då stänger den direkt.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
vi har köpt ett BMW M10 termostat+ hus nu som ska monteras då får vi till inre och yttre cirkulations flödena.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Klokt val med termostat, inte fel att shuntra vattnet för att få en jämnare gång.
Kul att ni delar med er av information från bromsningen, motordata osv.
Mvh
Kul att ni delar med er av information från bromsningen, motordata osv.
Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
nån som är erfaren mappare av pro spark spjälläge och dessa insprutningar? skulle va intresant att höra lite tipps och råd hur och vart man börjar och lite tipps
det går inte att koppla upp nån dator eller? jäkligt kasst med dosan
man har ingen översikt överhuvudtaget och ingen koll på spjälläget eller nån typ av logg. en haltec F3 från -1988 är ju värsta super insprutningen i gämförelse
ska försöka få in spjälvinkeln i loggen på bromsbänken men det tar mycket tid.
mvh jens



ska försöka få in spjälvinkeln i loggen på bromsbänken men det tar mycket tid.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Välkommen till reality of Prospark
Apexi är nästan lika uselt fast där kan man faktiskt koppla upp datorn om man råkar ha köpt en kabel och mjukvara för massa extra pengar. Allt tar 3ggr så lång tid med handdosa...

- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Måste väl vara ekonomiskt försvarbart att byta ut skiten, eller?
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Har du pratat nått med Gunnar, han borde väl ha en del tips.Jens Gustavsson skrev:nån som är erfaren mappare av pro spark spjälläge och dessa insprutningar? skulle va intresant att höra lite tipps och råd hur och vart man börjar och lite tipps![]()
man har ingen översikt överhuvudtaget och ingen koll på spjälläget eller nån typ av logg
ska försöka få in spjälvinkeln i loggen på bromsbänken men det tar mycket tid.
Voltvärdet från TPS givaren är ju inte så svårt att få fram är ju bara att dra fram en extrakabel från
mitten stiftet i kontakten till spjällkontakten. Sen är det bara att mäta vad värdet är på stängt rsp fullt öppet spjäll.
Sen är det bara att koppla in den kabeln till loggen i bromsbänken.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
men vad jag förstår så saknas det en parameter i mapningen av soppan då man kör spjäll läge.
man har en spjäll läges mapp utan varvtals inputt sen en varvtals kompensering på alla spjällägen.
sen om man mappar på tex 4000rpm sen vill man gå tilbaka till 3500 rpm då måste man gå hela vägen runt meny trädet typ 150 steg frammåt
eller finns det nåt knep där?
skulle suttit ett autronic här då hade man fått ordning på alla mappar på 10 minuter och körbarheten hade blivit mycket bättre
man har en spjäll läges mapp utan varvtals inputt sen en varvtals kompensering på alla spjällägen.
sen om man mappar på tex 4000rpm sen vill man gå tilbaka till 3500 rpm då måste man gå hela vägen runt meny trädet typ 150 steg frammåt

skulle suttit ett autronic här då hade man fått ordning på alla mappar på 10 minuter och körbarheten hade blivit mycket bättre

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Du kan halvera knapptryckningarna genom att trycka på alla tre samtidigt. Då kommer du fram till start på bränslemappenpå en gång. Testa med att trycka bara röd och se om du kommer framåt i bränslemappen som innehåller flera sektioner. Eventuellt kan du komb. röd med en svart (mittersta) för att möjligen komma framåt med större steg.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Du har inget autronic på hyllan då?=)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
vi i sävar har bra kontakt med MRM robban så den kan fås hem på ett par dagar till rätt pris skulle jag tro. ska jag kolla upp pris mm?
du har ju redan en BB lamda så det ska inte bli så dyrt speciellt om man räknar in att du säljer ditt gamla system.
ett vems skulle också fungera fint speciellt med mattias hjälp men just spjälläges styrda motorer så är autronic väldigt bra tycker jag.
du har ju redan en BB lamda så det ska inte bli så dyrt speciellt om man räknar in att du säljer ditt gamla system.
ett vems skulle också fungera fint speciellt med mattias hjälp men just spjälläges styrda motorer så är autronic väldigt bra tycker jag.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
- Ort: Norsjö
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
Kolla pris på både vems och autronic, mina mekar har vems sprut i sina bilar så de vore ju inte så dumt att ha likadana!
Re: lindbergs 2400cc RC (djup dykning kylsystem)
http://www.patents.com/us-6405715.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos