Sitter och letar runt efter delar till vinterns projekt. Har tänkt använda mig utav en förgasare ur DGV-sortimentet från Weber och har då hittat ett kit från Misab med 32/36DGV samt tillhörande insug.
Har även hittat följande kit i USA med 32/36 DFEV, som säljs på Ebay:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Golf- ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Skillnaden i pris är runt 2000 kr.
Hur skiljer sig DGV mot DFEV?
Är Ebay-kitet någonting att satsa på, eller finns det en baksida med prisskillnaden som finns?
Finns det något vettigare alternativ för samma budget?
Någon som är insatt gällande detta Weberkit?
Någon som är insatt gällande detta Weberkit?
Michél Lundbeck
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Någon som är insatt gällande detta Weberkit?
oftast för små men du skriver ju inget om motorn så det är svårt att svara. insuget såg ok ut vad man kan se på bilden men jag skulle gått på en ombyggd weber 36/36DCD med stora halsringar om du letar effekt. (jag kan preppa en sån åt dig, har bra erfarenheter av dem)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Någon som är insatt gällande detta Weberkit?
Okej, kortfattat nu:
VW kortblock, 8v-fyra.
40mm insugsventiler, 34mm avgasventiler
276-kam enligt följande spec: http://www.pipercams.co.uk/pipercams/ww ... =GTIBP285H" onclick="window.open(this.href);return false;
Runt 10 i komp.
1781cc (preliminärt, kan utökas till 1912 / 1984cc under säsongen)
Jag själv är rädd att den är för liten för mina behov. Har sett att det marknadsförs ett kit med Weber 40 IDF, kanske är lämpligare?
Jag är ute efter mer driftsäkerhet än ren toppeffekt då bilen är en daily user, sommarbruksbil.
VW kortblock, 8v-fyra.
40mm insugsventiler, 34mm avgasventiler
276-kam enligt följande spec: http://www.pipercams.co.uk/pipercams/ww ... =GTIBP285H" onclick="window.open(this.href);return false;
Runt 10 i komp.
1781cc (preliminärt, kan utökas till 1912 / 1984cc under säsongen)
Jag själv är rädd att den är för liten för mina behov. Har sett att det marknadsförs ett kit med Weber 40 IDF, kanske är lämpligare?
Jag är ute efter mer driftsäkerhet än ren toppeffekt då bilen är en daily user, sommarbruksbil.
Michél Lundbeck
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: Någon som är insatt gällande detta Weberkit?
dgv har FASTE halsringar, så den passer kun til ett enkelt oppsett... dcd er å foretrekke... da den har LØSE halsringer
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Re: Någon som är insatt gällande detta Weberkit?
Hej Jens!Jens Gustavsson skrev:oftast för små men du skriver ju inget om motorn så det är svårt att svara. insuget såg ok ut vad man kan se på bilden men jag skulle gått på en ombyggd weber 36/36DCD med stora halsringar om du letar effekt. (jag kan preppa en sån åt dig, har bra erfarenheter av dem)
Vill du utveckla det du skrev gällande 36/36 DCD? Det låter intressant då det är relativt lätt att få tag i insug till dem än.
Om jag förstått rätt, så är skillnaden mellan DGV och DCD att den förstnämnda har fasta halsringar?
Michél Lundbeck