Någon som är insatt gällande detta Weberkit?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
MiWi
Lite mer laddtryck

Någon som är insatt gällande detta Weberkit?

Inlägg av MiWi »

Sitter och letar runt efter delar till vinterns projekt. Har tänkt använda mig utav en förgasare ur DGV-sortimentet från Weber och har då hittat ett kit från Misab med 32/36DGV samt tillhörande insug.

Har även hittat följande kit i USA med 32/36 DFEV, som säljs på Ebay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Golf- ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Skillnaden i pris är runt 2000 kr.

Hur skiljer sig DGV mot DFEV?

Är Ebay-kitet någonting att satsa på, eller finns det en baksida med prisskillnaden som finns?

Finns det något vettigare alternativ för samma budget?
Michél Lundbeck
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Någon som är insatt gällande detta Weberkit?

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast för små men du skriver ju inget om motorn så det är svårt att svara. insuget såg ok ut vad man kan se på bilden men jag skulle gått på en ombyggd weber 36/36DCD med stora halsringar om du letar effekt. (jag kan preppa en sån åt dig, har bra erfarenheter av dem)
MiWi
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiWi »

Okej, kortfattat nu:

VW kortblock, 8v-fyra.

40mm insugsventiler, 34mm avgasventiler

276-kam enligt följande spec: http://www.pipercams.co.uk/pipercams/ww ... =GTIBP285H" onclick="window.open(this.href);return false;

Runt 10 i komp.

1781cc (preliminärt, kan utökas till 1912 / 1984cc under säsongen)

Jag själv är rädd att den är för liten för mina behov. Har sett att det marknadsförs ett kit med Weber 40 IDF, kanske är lämpligare?

Jag är ute efter mer driftsäkerhet än ren toppeffekt då bilen är en daily user, sommarbruksbil.
Michél Lundbeck
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

dgv har FASTE halsringar, så den passer kun til ett enkelt oppsett... dcd er å foretrekke... da den har LØSE halsringer
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
MiWi
Lite mer laddtryck

Inlägg av MiWi »

Jens Gustavsson skrev:oftast för små men du skriver ju inget om motorn så det är svårt att svara. insuget såg ok ut vad man kan se på bilden men jag skulle gått på en ombyggd weber 36/36DCD med stora halsringar om du letar effekt. (jag kan preppa en sån åt dig, har bra erfarenheter av dem)
Hej Jens!

Vill du utveckla det du skrev gällande 36/36 DCD? Det låter intressant då det är relativt lätt att få tag i insug till dem än.

Om jag förstått rätt, så är skillnaden mellan DGV och DCD att den förstnämnda har fasta halsringar?
Michél Lundbeck
Skriv svar