Hjälp Med B20 Turbo setup
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis aug 17, 2010 9:20 pm
Hjälp Med B20 Turbo setup
Hej ska nu till att bygga en B20 turbo maskin som skall sitta i en amazon.
Men det jag behöver hjälp med är setupen, till en början kommer jag köra på en M45a, så det är väl den som kommer sätta stopp.
Har väl tänkt mig en effekt på kanske 200-250hk men vill gärna bygga för att kunna öka effekten senare. Ska även tillägga att bilen ska byggas för sommarbruk och buskörning, obs vill helst behålla innerskärmarna!
Här kommer lite frågor:
Bottendel
*B20 block borrat till 92mm
*B21 vev
*M-stakar
*B21et kolvar
Frågor kring bottendelen:
Orkar orginalstötstängerna med?
hur är det med drev? behövs ståldrev?
Behövs högflödesoljepump eller duger orginal?
Topp
*B20 topp
Frågor kring toppen:
Behövs något göras med vipparmsbryggan?
Vad ska jag välja för kam? F,K,KG10 eller annan?
Behövs det större ventiler?
Om jag nu bygger för mer effekt i framtiden, ska jag ta mig tid att porta samt fila förbränningsutrymmen?
tipsa gärna om hur de ska se ut isf!
Avgassida
Frågor kring avgassidan:
Vart i motorutrymmet placerar jag turbon lättast? (tänk på innerskärmar)
Vad för turbo är aktuell? Hx30/35, s200, t19, kkk24?
Insug
Frågor kring insug:
Tänkte bygga plenum, går det bra att bygga i plåt ist för Alu?
vad är smartast, att kröka runners över ventilkåpan så insuget hamnar på höger sida eller ska man ha det på vänster?
för max effekt upp mot 400hk i framtiden är det värt att bygga med trattar samt
duger det med bara ett stort rör eller skall jag lägga tid på att bygga ett plenum som smalnar av eller liknande?
Motorstyrning
*MS1v3
Frågor kring motorstyrning:
Hade tänkt mig Ms1v3, vad tror ni om det?
Vad blir enklaste sättet att trigga på? har sett något om att använda en saab fördelare med Hall-givare?
BB-lambda känns som ett måste? eller?
Men det jag behöver hjälp med är setupen, till en början kommer jag köra på en M45a, så det är väl den som kommer sätta stopp.
Har väl tänkt mig en effekt på kanske 200-250hk men vill gärna bygga för att kunna öka effekten senare. Ska även tillägga att bilen ska byggas för sommarbruk och buskörning, obs vill helst behålla innerskärmarna!
Här kommer lite frågor:
Bottendel
*B20 block borrat till 92mm
*B21 vev
*M-stakar
*B21et kolvar
Frågor kring bottendelen:
Orkar orginalstötstängerna med?
hur är det med drev? behövs ståldrev?
Behövs högflödesoljepump eller duger orginal?
Topp
*B20 topp
Frågor kring toppen:
Behövs något göras med vipparmsbryggan?
Vad ska jag välja för kam? F,K,KG10 eller annan?
Behövs det större ventiler?
Om jag nu bygger för mer effekt i framtiden, ska jag ta mig tid att porta samt fila förbränningsutrymmen?
tipsa gärna om hur de ska se ut isf!
Avgassida
Frågor kring avgassidan:
Vart i motorutrymmet placerar jag turbon lättast? (tänk på innerskärmar)
Vad för turbo är aktuell? Hx30/35, s200, t19, kkk24?
Insug
Frågor kring insug:
Tänkte bygga plenum, går det bra att bygga i plåt ist för Alu?
vad är smartast, att kröka runners över ventilkåpan så insuget hamnar på höger sida eller ska man ha det på vänster?
för max effekt upp mot 400hk i framtiden är det värt att bygga med trattar samt
duger det med bara ett stort rör eller skall jag lägga tid på att bygga ett plenum som smalnar av eller liknande?
Motorstyrning
*MS1v3
Frågor kring motorstyrning:
Hade tänkt mig Ms1v3, vad tror ni om det?
Vad blir enklaste sättet att trigga på? har sett något om att använda en saab fördelare med Hall-givare?
BB-lambda känns som ett måste? eller?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis aug 17, 2010 9:20 pm
Re: Hjälp Med B20 Turbo setup
Kom igen?
ingen som kan svara på någon fråga iaf? jag vet ju att kunskapen finns på detta forum 


-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis aug 17, 2010 9:20 pm
Re: Hjälp Med B20 Turbo setup
Då ingen annan verkar vilja hjälpa till får jag väl svara på någon fråga själv! 
Angående kam
Har läst lite nu och insett att en K-kam kan vara lagom att börja med!
ev lite vassare kam skulle kunna användas beroende på flödesbalans!
lågt avgasmottryck tillåter vassare kammar.
Angående ventiler och bearbetning av topp
Om motorn skall byggas för framtiden(mer effekt) så kan bearbetning av insug samt avgaskanaler göras med fördel.
Angående att byta upp sig i ventilstorlek så på avgassidan så vill man ha minimum 3-5% av ventilens diameter mellan ventilens ytterkant och förbränningsrummets vägg beroende på ventilens storlek i förhållande till blockets borrning.
På insugssidan vill man ha minimum 12% av ventilens diameter.
Har dock inte räknat på vad 92mm borr på block tillåter för max storlek på insugsventil om man bearbetar förbränningsrummets vägg till vad blockets borr tillåter(så inte förbränningsrummet hamnar utanför cylindern. Men får återkomma med det, om ingen annan hinner för att svara på detta!

Angående kam
Har läst lite nu och insett att en K-kam kan vara lagom att börja med!
ev lite vassare kam skulle kunna användas beroende på flödesbalans!
lågt avgasmottryck tillåter vassare kammar.
Angående ventiler och bearbetning av topp
Om motorn skall byggas för framtiden(mer effekt) så kan bearbetning av insug samt avgaskanaler göras med fördel.
Angående att byta upp sig i ventilstorlek så på avgassidan så vill man ha minimum 3-5% av ventilens diameter mellan ventilens ytterkant och förbränningsrummets vägg beroende på ventilens storlek i förhållande till blockets borrning.
På insugssidan vill man ha minimum 12% av ventilens diameter.
Har dock inte räknat på vad 92mm borr på block tillåter för max storlek på insugsventil om man bearbetar förbränningsrummets vägg till vad blockets borr tillåter(så inte förbränningsrummet hamnar utanför cylindern. Men får återkomma med det, om ingen annan hinner för att svara på detta!
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp Med B20 Turbo setup
Satsa på en Volvo F-kamaxel
.

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis aug 17, 2010 9:20 pm
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp Med B20 Turbo setup
njaa mest bara att den funkar riktigt bra
, Jens Gustavsson kör med en sån i vegan fortfarande tror ja, sen Erik wiklund kör med F-kamaxel.
sen har jag själv kört med F-kamaxeln.

sen har jag själv kört med F-kamaxeln.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis aug 17, 2010 9:20 pm
Re: Hjälp Med B20 Turbo setup
jaa okay, tack för tipset då!
ska ta mig en närmare titt på F-kammen då! 


- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp Med B20 Turbo setup
men ska det va en ren gat bil med 250hk så blir nog ändå en K eller likande bättre (ca 220grader vid 0.05")
std stötstängerna håller till K kammen också så också vippställ men lite bättre ventil fjädrar skulle sitta fint ca 20% hårdare än standard. under 7000rpm så fungerar orginal kamdrevet också. olje pump räcker med standard bara den är i bra skick. se till att ha riktiga lyftare bara inte billiga lyftarna som följer med till K kams satsen. jag har ett kitt med crom molly stänger och lyftare som är väldigt bra.
lägg pengarna på motor styrsystemet och turbo + grenrör och insug sen på nån som hjälper dig justera in allt i en bänk. du kan sen uppdatera motorns innandömme efterssom du behöver mer effekt.
toppen behöver bara portas lite på avgassidan under ventilen för de effekterna. 0.88+dim på ventilen.
satsa på en liten HX35 med pulssplittat grenrör med 37mm inv dim eller på ett erik w kopia med orginal gjutjärns limpa och 42.6mm inv sek rör till turbon. läs mer i artiklarna på http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
std stötstängerna håller till K kammen också så också vippställ men lite bättre ventil fjädrar skulle sitta fint ca 20% hårdare än standard. under 7000rpm så fungerar orginal kamdrevet också. olje pump räcker med standard bara den är i bra skick. se till att ha riktiga lyftare bara inte billiga lyftarna som följer med till K kams satsen. jag har ett kitt med crom molly stänger och lyftare som är väldigt bra.
lägg pengarna på motor styrsystemet och turbo + grenrör och insug sen på nån som hjälper dig justera in allt i en bänk. du kan sen uppdatera motorns innandömme efterssom du behöver mer effekt.
toppen behöver bara portas lite på avgassidan under ventilen för de effekterna. 0.88+dim på ventilen.
satsa på en liten HX35 med pulssplittat grenrör med 37mm inv dim eller på ett erik w kopia med orginal gjutjärns limpa och 42.6mm inv sek rör till turbon. läs mer i artiklarna på http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis aug 17, 2010 9:20 pm